فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۴۱۵۳۶

هنجارشکنی در ایران و تشدید عقده‌گشایی‌ها علیه پرس‌تی‌وی

هنجارشکنی در ایران و تشدید عقده‌گشایی‌ها علیه پرس‌تی‌وی

به گزارش خبرنگار فرهنگی، برنامه «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» (Palestine Declassified ) در شبکه پرس‌تی‌وی همچنان یکی از پربازخوردترین برنامه‌های این شبکه خبری انگلیسی‌زبان صداوسیماست. هفته‌ای نیست که «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» داد صهیونیست‌ها را درنیاورد؛ برنامه‌ای جست‌وجوگر که با سیاقی افشاگرانه دست روی پرونده‌هایی از اشغالگری اسرائیل و گسترش نفوذ لابی‌های صهیونیستی در کشورهای مختلف و به‌ویژه اروپا می‌گذارد و خوی سلطه‌جو و متجاوز رژیم صهیونیستی را بیش از پیش رسوا می‌کند.

محتوای این برنامه هم یک پشتوانه تحقیقی محکم دارد و هم میهمانانش از میان روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و اجتماعی و تحلیلگران شناخته حوزه فلسطین و پژوهشگران مسئله صهیونیسم انتخاب می‌شوند. از این‌رو، تیر به هدف می‌نشیند و برنامه ضدصهیونیستی پرس‌تی‌وی به‌خوبی دیده می‌شود، بینندگان زیادی را همراه خود می‌کند و ضربه‌ای که به ارکان باورسازی گرایشات صهیونیستی می‌زند، هربار موجی از ناخرسندی هم‌پیمان‌ها و منتفعان از گسترش آن در اروپا و آمریکا و اسرائیل را به همراه می‌آورد.

آشوب در تهران، هلهله در تل‌آویو

این ناخوشنودی‌ها در شرایط دو ماه اخیر ایران که با هم‌دستی و پول‌پاشی سرویس‌های جاسوسی کشورهای غربی و رژیم اسرائیل رقم زده شده، شدت و حدت بیشتری یافته و رویارویی برنامه و لابی‌های صهیونیستی را به سطحی جدید کشانده است.

توئیت اخیر نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی را هم که به‌تنهایی درنظر بگیریم، کافی‌ است تا از شدت ذوق‌زدگی صهیونیست‌ها از اغتشاشات در ایران باخبر شویم. بنت در حساب کاربری‌اش نوشته است: «‌مردم اسرائیل پشتیبان شما هستند. امیدوارم به تهران آزاد سفر کنم.» او با این پست هیجانی که با تصویری از صحنه آتش‌سوزی اموال عمومی و آشوب در تهران همراه بود، در واقع پشت‌پرده اغتشاشات در ایران را هم افشا و دست رژیم متبوعش را رو کرده است؛ حقیقت انکارناپذیری که پیش از این نیز هویدا شده بود و حالا مهر تأیید دوباره خورد و تیغ برنامه «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» را تیزتر از قبل کرد.  

به همین دلیل، قسمت‌های جدید «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» مورد هجمه شدیدتر مخالفانش قرار گرفته است.

یکی از این برنامه‌ها به گروه «کنام شیر نابلس»، یک گروه مقاومت فلسطینیِ جدید می‌پردازد که به تازگی و از ماه آگوست سال جاری میلادی اعلام موجودیت و یک سلسله بیانیه صادر کرده که در آن‌ها خواستارِ بسیج دسته‌جمعی علیه اشغالگری صهیونیست‌ها شده است. به‌گفته کریس ویلیامسون، مجری برنامه، موج جدید تحرکات و بسیج‌سازی گروه «کنام شیر» کار را به جایی رسانده که رئیس سابق تشکیلات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شین بت» گفته است: «ما در آستانه یک جنگ داخلی هستیم. اسرائیل در لبه پرتگاه قرار داد. لبه پرتگاهِ انشقاقات و شکاف های جدی اجتماعی و ملی. این تهدیدی وجودی علیه اسرائیل است.»

در ادامه، دیوید میلر، استاد سابق دانشگاه بریستول بریتانیا و فعال حامی حقوق ملت فلسطین و نردین کیسوانی، فعال سیاسی-اجتماعی حامی ملت فلسطین و کارشناس مسائل حقوقی نیز ماهیت گروه مقاومت کنام شیر و اوج‌گیری فعالیت‌های نسل و موج جدید جریان مقاومت در کرانه باختری و استیصال و وحشت رژیم صهیونیستی را در مواجهه با این مسئله بررسی می‌کنند.

دیوید میلر از اشتراک نظر گروه‌های مختلف فلسطینی در قضیه مقاومت مقابل رویه‌های اشغالگرایانه رژیم صهیونیستی می‌گوید و تأکید می‌کند که مردم و گروه‌های مقاومت فلسطینی به خوبی دریافته‌اند تا زمانی که متحد نشوند، با چالش‌ها و بحران‌های عدیده‌ای از ناحیه صهیونیست‌ها رو به رو خواهند شد و این آگاهی باعث شده همبستگی میان طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی فلسطینی، افزایش قابل ملاحظه‌ای بیابد. به عنوان مثال در جریان جنایات و رویه‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در محله شیخ جراحِ قدس شرقی، مردم نوار غزه و کرانه باختری نیز به خروش آمدند و به دفاع از فلسطینی‌های این منطقه پرداختند که حتی جنگی فراگیر میان رژیم صهیونیستی و جریان مقاومت در نوار غزه انجامید و به عقب‌نشینی صهیونیست‌ها منجر شد.

نردین کیسوانی و دفاع جانانه از مقاومت

نردین کیسوانی نیز دلیل و محرک اصلی اوج گیری تلاش های حامیان جریان مقاومت در فلسطین و عمق اراضی اشغالی را ناامیدی آن ها از به کارگیری دیپلماسی و گفت‌وگو جهت دستیابی به خواسته‌ها و حقوق ابتدایی‌شان ارزیابی می‌کند. وی به طور خاص به این نکته اشاره می‌کند که سال هاست تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی در حال گفت‌وگو و مذاکره است؛ با این حال تا به امروز این تشکیلات هیچ دستاورد عینی‌ای را برای ملت فلسطین به بار نیاورده و همین مسئله نشان می‌دهد که گزینه مقاومت تنها راه جهت احقاق حقوق ملت فلسطین در برابر زیاده‌خواهی های رژیم صهیونیستی است.

نردین کیسوانی تأکید می‌کند که ظهور و اوج‌گیری گروه کنام شیر در کرانه باختری نشان می‌دهد ملت فلسطین فهمیده‌اند که هیچ‌کس خارج از سرزمین‌هایشان به ویژه دولت‌های عربی که اکنون در حال عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی‌اند، نمی‌توانند آزادی‌شان را به آنها بازگردانند. در واقع، ملت فلسطین به این خودباوری رسیده که خود باید کنترل امورش را به دست بگیرد و قدرتمندانه در برابر صهیونیست‌ها بایستد. از این رو، به نظر می‌رسد که شکل‌گیری جنبش کنام شیر در کرانه باختری که هدف اصلی و اولیه آن حراست از مردم فلسطین در برابر تجاوزات و وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی است، حرکتی ادامه‌دار باشد و در ادامه راه شاهد اوج گیری و ظهور جنبش‌های مشابه دیگر نیز باشیم. البته که این روند در نوع خود در ادامه سیاست گروه‌های مختلف فلسطینی جهت تمرکز بر وحدت برای مقابله با رژیم صهیونیستی قرار دارد.

کیسوانی تصریح می‌کند که یکی از درس‌های مهمی که مخصوصاً فلسطینی‌ها در سال‌های اخیر به خوبی آموخته‌اند این است که نباید تحرکات و آرزوهای خود در مورد آزاد بودن سرزمین‌شان را به آنچه دولت‌های غربی و متحدان منطقه‌ای آنها می‌گویند و یا می‌خواهند، مرتبط و وابسته سازند. در واقع این تنها خودِ ملت فلسطین هستند که می‌توانند اهداف و منافع ملت‌شان را محقق سازند. فلسطینی‌ها این مسئله را مخصوصاً در بحبوحه جنگ اوکراین به خوبی متوجه شده‌اند؛ زمانی که دولت‌های غربی استانداردهای دوگانه خود را در مواجهه با مسئله اوکراین و مقاومت فلسطین به نحوی آشکار به نمایش گذاشتند. غربی‌ها شدیداً از مردم اوکراین در قالب جنگ این کشور با روسیه حمایت کرده و می‌کنند؛ اما ملت فلسطین را که دهه‌ها است زیر باران موشک و گلوله رژیم صهیونیستی قرار دارند، مورد بی‌توجهی قرار می‌دهند و به حقِ آنها جهت جنگیدن برای کسب آزادی و حقوق‌شان هیچ احترامی نمی‌گذارند. واقعیت این است که اکنون تنها راه حلِ در دسترس ملت فلسطین جهت محقق کردن اهداف‌شان، «مقاومت به هر وسیله ممکن» است.

شجاع‌دل

سخنان کیسوانی در این برنامه با واکنش شدید حامیان صهیونیسم روبه‌رو شد. کیسوانی یکی از بنیانگذاران سازمان دانشجویان برای عدالت در فلسطین است. او همچنین در فعالیت های دانشجویی در حمایت از آرمان فلسطین فعال است و بنیانگذار و مدیر سازمان آمریکایی «در زندگی ما» است که از حقوق فلسطینیان حمایت می کند. این دانشجوی فلسطینی-آمریکایی همان کسی است که در تصویب دو قطعنامه در حمایت از جنبش BDS در کالج حقوق دانشگاه سیتی نیویورک شرکت کرد. در ماه مه که او برای سخنرانی مراسم فارغ التحصیلی از دانشکده حقوق دانشگاه انتخاب شده بود، اتهامات شورای شهر نیویورک مبنی بر یهودی ستیزی را محکوم کرد. این فعال سیاسی در گفت‌وگو با الجزیره که در تیرماه سال جاری منتشر شد، عنوان کرده بود: از زمانی که به دانشکده حقوق پیوستم مورد آزار و اذیت، تهدید به مرگ و تهدید به ترورهای زیادی از سوی صهیونیست‌ها قرار گرفتم، تا فعالیت‌هایم در حمایت از حقوق فلسطینیان را خاموش کنند.

کیسوانی در ادامه توضیح داده است که کارزارهای ترور شخصیت او زمانی به اوج خود رسید که اینا ورنیکوف، عضو شورای نیویورک و یهودی اوکراینی الاصل و همکارش، اریک دنوویتز، تصمیم گرفتند از او تحقیق کنند و او را به دلیل نقش اصلی و مؤثرش در تصویب دو قطعنامه در حمایت از جنبش BDS (جنبش جهانی بایکوت رژیم اشغالگر اسرائیل) در دانشگاه خود به یهودستیزی متهم کنند.

ورنیکوف و دینوویتز با حمایت سازمان‌های لابی صهیونیستی در ایالات متحده، کمک کردند تا شورای شهر نیویورک کمک مالی 50000 دلاری ارائه شده به دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک را به دلیل انتخاب کیسوانی به عنوان سخنگوی دانشجویان در مراسم فارغ التحصیلی پس بگیرند.

با وجود اتهاماتی که با آن مواجه است، کیسوانی در مصاحبه خود با الجزیره تأیید کرده بود که هدف قرار دادن او با چنین شدتی به این معنی است که آنچه ما برای فلسطین انجام می‌دهیم سودمند است. اعضای شورای نیویورک در حقیقت وقت خود را تلف می‌کنند که برای سرکوب صدای فلسطینی‌هایی که آزار و اذیت آنها را افشا می‌کند، تلاش می‌کنند؛ زیرا همه تغییراتی که در نیویورک در حمایت از آزادی فلسطین انجام دادیم، مورد حمایت همه قرار گرفت. من مورد حمله قرار گرفتم زیرا آنها مطمئن‌اند که سخنرانی من که در درباره فلسطین انجام دادم، تنها برای فلسطینی‌ها جالب نیست، بلکه برای بسیاری از افراد دانشکده نیز که از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند، جالب است. به همین سبب بود که من برای سخنرانی در مراسم فارغ‌التحصیلی این دانشگاه انتخاب شدم.

کیسوانی تأکید می‌کند که این کمپین اولین بار علیه او نیست، زیرا او در طول دوران دانشگاهی‌اش اغلب مورد هدف سازمان‌های لابی صهیونیستی و حملات مرتبط با دولت اشغالگر اسرائیل قرار گرفته است؛ کمااینکه در سال 2020، سازمان صهیونیستی آمریکایی «یهودستیزی را متوقف کنید» کیسوانی را به عنوان «شخصیت یهودی‌ستیز سال» انتخاب کرد تا فعالیت‌های ضدصهیونیستی او را با برچسب یهودی‌ستیزی دچار اخلال کند.

او می‌گوید که کمپین‌ها و سازمان‌های حامی دولت اشغالگر تلاش کردند تا او را از دانشگاه اخراج کنند، اما این تلاش‌ها شکست خورد و جادو به جادوگر برگشت.

کیسوانی می‌افزاید که جلسه استماع برنامه‌ریزی شده برای شورای شهر نیویورک اولین تجربه او نیست. زیرا در سال 2016 قبل از پیوستن به دانشکده حقوق به دلیل دیگر اتهامات یهودی ستیزی مورد بازجویی قرار گرفت، اما در آن زمان نیز موفق شد بی‌گناهی خود را اثبات کند.

پرس‌تی‌وی و ورود موفق به ساحت انسان‌رسانه‌ها

با این تفاصیل، طبیعی است که سخنان او در برنامه ضدصهیونیستی پرس‌تی‌وی زیر ذره‌بین باشد و توجه لابی‌ها، فعالان و سمپات‌های اسرائیل در آمریکا و اروپا را به‌سرعت به خود جلب کند. در واقع، این موضوع قدرت و نفوذ پرس‌تی‌وی را از دو جنبه برجسته می‌کند:

1. پرس‌تی‌وی و برنامه «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» کشش و قابلیت آن را داراست که همگام با ظهور پدیده‌ای به‌عنوان عصر «انسان‌رسانه‌ها» قدم بردارد و از ظرفیت انسان‌هایی که خود تبدیل به رسانه شده‌اند، بهره‌برداری مناسب کند.

2. گفتمان، خروجی و بازخوردهای فعالیت شبکه پرس‌تی‌وی، این شبکه را در جایگاهی قرار داده که اعتماد انسان‌رسانه‌های جبهه مقاومت و اندیشه‌های مخالف استکبار و صاحبان تفکرات متفاوت و متمایز از رویه جریان اصلی رسانه‌ای غرب را جلب کند تا پرس تی‌وی را به‌عنوان یک رسانه آلترناتیو مجهز به مؤلفه‌های حرفه‌ای و صدایی متفاوت در تزاحم صداهای تک‌ساحتی غرب ارزیابی کنند.

خود برنامه «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» هم مصداقی از ورود موفق پرس‌تی‌وی به ساحت جدید انسان‌رسانه‌هاست که با جذب افرادی شاخص و مؤثر چون کریس ویلیامسون، نماینده سابق پارلمان انگلیس و دیوید میلر، استاد اخراجی دانشگاه بریستول مشخص می‌شود.

به این ترتیب می‌توان گفت پرس‌تی‌وی با «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» سیکل معیوب آگاهی‌بخشی درباره مسئله فلسطین و ماهیت اشغالگرانه اسرائیل را شکسته و سدی قابل‌توجه مقابل گسیل جریان‌های هدفمند اطلاعات و اخبار مبتنی بر منویات صهیونیسم جهانی به افکار عمومی کاشته که چون با واکنش‌های منفی مدافعان آن جریان روبه‌رو شده و می‌شود، به‌یقین موفق هم بوده است.

میلستاین‌ها شمشیر می‌کشند

در خصوص این برنامه خاص به چند بازخورد منفی می‌توان اشاره کرد:           

آدام میلستاین در توئیتی علیه حضور کیسوانی در پرس‌تی‌وی نوشت: «یهودی‌ستیز سال، نردین کیسوانی به تلویزیون دولتی رژیم اسلامی ایران می‌رود و از مبارزه با «ظلم» بر فلسطینیان صحبت می‌کند؛ در حالی که رژیم اسلامی در حال کشتار مسلمانان است.»

اما آدام میسلتاین کیست؟

آدام میلستاین، یک یهودی اسرائیلی است که سال‌هاست در ایالات متحده زندگی می‌کند. او از سرمایه‌داران یهودی است که بخش زیادی از دارایی‌های خود را در بخش املاک در آمریکا و اسرائیل سرمایه‌گذاری کرده است. آدام در سال 1357 از تخنیون اسرائیل فارغ‌التحصیل شد و سه سال بعد به آمریکا مهاجرت کرد. در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تحصیل در رشته‌ مدیریت اجرایی مشغول شد و سپس به فعالیت اقتصادی در حوزه‌ املاک و مستغلات پرداخت. او و همسرش، گیلا، «بنیاد خانوادگی آدام و گیلا میلستاین» را با پوشش کارهای خیرخواهانه و بشردوستانه اداره می‌کنند.

بنیادی که سال 1379 در لس‌آنجلس تأسیس کردند و هدف اولیه‌‌اش آموزش و تربیت نیروهای جوان دانشجو در دانشگاه‌های مختلف ایالات متحده بود تا برای مواجهه با چالش‌های احتمالی پیش روی آمریکا و اسرائیل آمادگی کسب کنند. گیلا در مدیریت بنیاد سهم بسزایی دارد و از یهودیان متولد مراکش است که در کودکی به اسرائیل مهاجرت کرد. او تحصیلات خود را در رشته‌ پرستاری در بیمارستان روچیلد به اتمام رساند و سپس وارد ارتش اسرائیل شد. یکی دیگر از اقدامات بنیاد آدام و گیلا میلستاین، حمایت‌های گسترده‌ مالی از چندین سازمان صهیونیستی مختلف در ایالات متحده و اسرائیل است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که این بنیاد از حدود 50 سازمان صهیونیستی دیگر نیز پشتیبانی می‌کند که از این رو، می‌توان آن را یکی از سازمان‌های مهم صهیونیستی در آمریکا دانست.

واکنش خشمگینانه میلستاین نسبت به این برنامه نشان می‌دهد «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» مسیر درستی را طی می‌کند. میلستاین در واقع با تکرار برچسب یهودی‌ستیزی به کیسوانی و طرح ادعای کشتار مسلمانان در ایران به‌دست آنچه او به‌شکل هدفدار، «رژیم اسلامی» می‌خواند و پرس تی‌وی را هم منتسب به این عبارت می‌کند، در پی اعتبارزدایی از سخنان کیسوانی و خنثی‌سازی اثرگذاری برنامه است، رویکردی که نردین کیسوانی به‌خوبی در استوری اینستاگرامش به آن پاسخ داد و نوشت: صهیونیست ها وانمود می کنند که به فکر ایرانیان هستند. آن‌ها فقط به همه ما ظلم می کنند.

ممری و برجسته‌سازی‌های خبیثانه

حساب کاربری MEMRI هم به این برنامه واکنش نشان داده و سخنان کیسوانی در پرس‌تی‌وی را برجسته کرده است. Middle East Media Research Institute به معنای «موسسه‌ی‌ تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه» که در اصطلاح رسانه‌ای به‌صورت مخفف با نام MEMRI از آن یاد می‌شود، مرکزی برای ترجمه رسانه‌های عمومی خاورمیانه، به زبان‌های غربی و… است که در فوریه 1998 توسط یک یهودی صهیونیست به نام ایگال کارمون در واشنگتن بنیان‌گذاری شد. این مرکز در سایت اینترنتی‌اش کارویژه‌ خود را ایجاد پلی میان غرب و خاورمیانه معرفی می‌کند؛ ولی در واقع در خدمت راهبرد اسرائیل جهت زیرسئوال‌بردن روابط میان کشورهای اسلامی خاورمیانه و غرب فعالیت می‌کند.

این ادعا را می‌توان در گزینش مطالب و تصاویری که ممری از میان صدها شبکه‌ ‌تلویزیونی انجام می‌دهد، مشاهده کرد. این گزینش به صورتی است که کاربرانی که هیچ تصور خاصی از کشورهای اسلامی و عربی ندارند، با مشاهده‌ تصاویر و مطالب و فیلم‌های انتخاب شده‌‌ این مرکز، نمی‌توانند تصوری جز خشونت، تروریسم و استبداد از این منطقه داشته باشند. ایگال کارمن، رئیس مؤسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه خود سرهنگ بازنشسته سازمان اطلاعات وزارت دفاع رژیم صهیونیستی (IDF) است (از سال‌های 1968الی1988).

همچنین او در دوره‌های نخست‌وزیری اسحاق شامیر و اسحاق رابین، مقام مشاورت امور امنیتی و ضدجاسوسی را برعهده داشت و نماینده‌ مذاکرات به اصطلاح صلح اسرائیل با سوریه در مادرید و واشنگتن بود (1991-92). کارمن به زبان‌های عربی، عبری و انگلیسی تسلط کامل دارد و این مؤسسه را با همکاری پنج فرد صهیونیست دیگر راه‌اندازی کرد که دو نفر از آنان عضو سرویس‌های جاسوسی این رژیم بودند. علاوه بر شورای مرکزی و مؤسسین این مرکز، شمار بسیاری از کارکنان MEMRI نیز از متخصصان سابق وزارت اطلاعات اسرائیل‌اند. علاوه بر ساختار تشکیلاتی صهیونیستیِ این مرکز، از مشی فعالیت این مؤسسه نیز این رابطه آشکار است؛ به طوری که اگر در رسانه‌های جهان اسلام نسبت به اسرائیل انتقاد و یا حملاتی انجام گیرد، این مؤسسه آن‌ها را حمل بر یهودستیزی کرده و با ارائه‌‌ تصویری خشن، به دفاع از عملکرد صهیونیسم می‌پردازد.

شرایدر یا میلستاین؟ مسئله حمله است

علاوه بر این‌ها، امیلی شرایدر، خبرنگار و مقاله‌نویس جروزالم پست هم با پخش این برنامه، علیه کیسوانی، پرس‌تی‌وی و ایران عقده‌گشایی کرده است. او که نویسنده، خواننده و فعال حقوق زنان عنوان می‌شود و در صفحه شخصی‌اش نوشته که برای زنان، اسرائیل، دموکراسی و حقوق بشر می‌جنگد، همان کسی است که ترانه «برای» را به فارسی بازخوانی کرد و نظرسنجی معروف از ایرانیان درباره واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران را در هفته‌های نخست اغتشاشات در ایران انجام داد.

او درباره گفت‌وگوی کیسوانی با «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» توئیت کرده است: نردین کیسوانی، یهودی‌ستیز شرور که خواستار «جهانی‌سازی انتفاضه» خارج از سازمان‌های یهودی در نیویورک شد، در تلویزیون دولتی ایران در حالی که رژیم ایران در حال کشتار کودکان، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و غیره است، «علیه ظلم» سخن می‌گوید.

در حقیقت، این توئیت همان محتوایی است که میلستاین در توئیترش نوشته است و شرایدار فقط کمی پیازداغش را اضافه کرده که حاکی از انسجام یا نوعی خط ‌‌‌مشی متحد علیه جمهوری اسلامی، مقاومت فلسطین و شبکه پرس‌تی‌وی است و این موضوع اهمیت و جایگاه برنامه «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» را بیش از پیش روشن می‌کند.

اقتدار، جذابیت، عمق

پرس تی‌وی که در سال‌های پیش از این هم تمرکز بر موضوع فلسطین را در پیشانی اخبار و برنامه‌هایش حفظ کرده است، از حدود یک سال پیش، طراحی و پخش برنامه هفتگی و مستمر خود در خصوص آرمان فلسطین و جبهه متخاصم علیه آن را به لندن برد، کاملاً اندیشیده و مبتنی بر تحلیل بوده است. این شبکه تهیه برنامه ضدصهیونیستی خود را به دیوید میلر سپرد که علاوه بر تهیه‌کنندگی، کارشناس ثابت برنامه است و هم در محافل آکادمیک و هم در محافل سیاسی انگلیس فردی شناخته‌شده است. دیوید میلر استاد سابق دانشگاه بریستول است که به دلیل مواضع ضد‌صهیونیستی خود و در پی فشار مستمر گروه‌های صهیونیست در سال گذشته میلادی از دانشگاه اخراج شد و چندی بعد دست‌اندرکار تهیه این برنامه شد.

کریس ویلیامسون نیز که شخصیت سیاسی او به‌عنوان یک فعال حامی آرمان فلسطین، در کنار عنوان نمایندگی پیشین در پارلمان انگلیس، از او چهره‌ای متمایز و شناخته ساخته بود، به‌زودی به «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» پیوست و با کاراکتر جذاب، اجرای حرفه‌ای و قدرت استدلال بالایش بر وزن آن افزود.

کارشناسان و گزارشگران دیگری هم با این برنامه همکاری می‌کنند که حضورشان پس از پخش تیتراژ جذاب برنامه که تلفیق تصاویری مرتبط با فلسطین و بخشی از یکی از قطعات ضداسرائیلی خواننده رپ سرشناس انگلیسی، لوکی، است، الهام‌بخش برنامه‌ای پیشرو و مبتنی بر روزنامه‌نگاری تحقیقی و افشاگرانه است.

کار میلر و ویلیامسون آن‌قدر اثرگذار است که بارها ناخرسندی محافل صهیونیستی و طرفداران این نحله را برانگیخته است. هتاکی و توهین به دست‌اندرکاران برنامه بخشی از این پروژه هماهنگ است که اتفاقاً به‌دلیل تلفیق توهین‌ها با بخش‌هایی گزینش‌شده از آن، به دیده‌شدن بیشتر برنامه کمک می‌کند.

خوش‌خدمتی‌های توئیتر

چندی پیش جوئیش کرونیکل از قول دیو ریچ، از مدیران CST ؛ یک تشکیلات صهیونیست‌نهاد در انگلیس که در لوای یک کنفدراسیون غیرانتفاعی و خیریه برای آنچه ارتقای آموزش در مدارس می‌خواند، فعالیت می‌کند، نوشت : «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» مجموعه‌ای از تئوری-‌توطئه‌های یهودستیزانه و کلیشه‌هایی است که به مدارس یهودی، جنبش‌های جوانان، گروه‌های بین‌الادیانی، مؤسسات خیریه، دانشگاهیان و اکنون حتی کمدین‌های یهودی حمله می‌کند... شرم بر هرکسی که با آن مرتبط است.

اقدام CST فقط به این محدود نشد و علناً در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت که از گوگل خواسته تا کانال یوتیوب این برنامه را مسدود کند و به این ترتیب در یک اقدام هماهنگ بین توئیتر و تشکیلات صهیونیستی CST ، «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» حساب خود در یوتیوب را از دست داد.

توئیتر البته مثل نوکری که علاوه بر کلاه، سر را هم می‌آورد، خوش‌خدمتی‌اش به صهیونیست‌ها را کامل کرد و نه‌تنها با الصاق برچسب «رسانه وابسته به دولت ایران» به حساب کاربری برنامه، در عمل مانع از دیده‌شدن آسان و پرشمارتر محتوای توئیتر «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» و تأیید یا بازتوزیع سهل آن‌ها شد، که حساب‌های کاربری دیوید میلر و کریس ویلیامسون را نیز با چنین برچسبی محدود کرد.

علاوه بر «جوئیش کرونیکل»، «جوئیش جورنال» و «جروزالم پست» نیز علیه پرس تی‌وی و برنامه ضدصهیونیستی‌اش قلم فرسوده‌اند؛ کمااینکه حساب «اتاق جنگ اسرائیل» در توئیتر نیز که بیش از 60 هزار دنبال‌کننده دارد، با انتشار بخشی از برنامه، ایران را حامی یک پروژه نوپای ضد‌صهیونیسم در آمریکا توصیف کرد و نمی‌دانست که با زیرنویس عبری محتوای منتشرشده از برنامه، خود عاملی برای دیده‌شدن «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» در دل سرزمین‌های اشغالی شده است.

با همه این واکنش‌های منفعلانه و از سر ضعف و اقدامات محدودکننده، حالا با اطمینان می‌توان گفت تیر آگاهی‌بخشی و افشاگری پرس‌تی‌وی علیه رژیم صهیونیستی و حامیانش در جای‌جای دنیا، دقیقاً به هدف نشسته و برنامه  «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی‌شده» مسیری روشن و قابل‌اتکا طی می‌کند.

 

منبع:‌ تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات