صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۴۲۰۲۹

قاره بازنده

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

از زمان آغاز جنگ اوکراین، آمریکایی‌ها به جز کمک‌های نظامی و مالی خود به کی‌یف، خواستار حضور همه‌جانبه و کمک‌های مالی اروپا به اوکراین شدند تا شاید بتوانند جلوی پیشروی ارتش مسکو در خاک این کشور را بگیرند. آمریکایی‌ها در عین ‌حال با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه دولت روسیه، در تلاش بودند اوضاع را به نفع اوکراین تغییر دهند. در زمین جنگ، این اقدامات موجب عقب‌نشینی روس‌ها نشد و در زمین سیاست و اقتصاد نیز تأثیری در تصمیم روسیه برای «غیرنظامی کردن» اوکراین نداشت. با این‌ حال، گذشت چند ماه از این جنگ نشان داد تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی به جز اینکه روسیه را هدف قرار داده، به متحدان اروپایی آمریکا نیز رحم نکرده است. کشورهای اروپایی به دلیل تحریم‌هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال کردند، دسترسی به منابع گازی روسیه را از دست دادند و به استقبال از یک زمستان بسیار سرد در این قاره رفتند. این در حالی بود که از نظر مالی، آنها همچنان تحت‌فشار آمریکا قرار داشتند که به جز دست‌وپنجه نرم کردن با بحران اقتصادی در داخل مرزهای‌شان، به اوکراین نیز کمک کنند.
در حالی که آمریکا نیز هر ماه بودجه جدیدی برای کمک نظامی به اوکراین تصویب می‌کند، اما فشارهای این کشور بر متحد‌انش در اروپا باعث شده، این کشورها دیگر اعتمادی به آمریکا نداشته باشند. ایجاد انفجار در خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا برای اولین بار انگشت اتهامات را به سمت واشنگتن برد و منابع خبری گفتند آمریکا برای قطع کامل وابستگی اروپا به روسیه به چنین اقدامی دست زده است. در عین‌ حال، آمریکا پس از خودداری عربستان از افزایش تولیدات نفتی‌اش، به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت و گاز به اروپا تبدیل شد و از این مسیر توانست درآمد مالی هنگفتی کسب کند. بر همین اساس، حالا اروپایی‌ها احساس می‌کنند سرشان در ماجرای جنگ اوکراین کلاه رفته و آمریکا در حالی همه آنها را با بحران مالی و انرژی روبه‌رو کرده که خود به بزرگ‌ترین برنده این جنگ تبدیل شده است!
پایگاه خبری «پولیتیکو» بر همین اساس گزارش داده است، در حالی‌ که 9 ماه از آغاز جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد، روند ایجاد شکاف در جبهه غرب که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خواستار آن بوده، آغاز شده است. طبق این گزارش، مقامات ارشد اروپایی از دولت جو بایدن خشمگین هستند و آمریکایی‌ها را به ثروت‌اندوزی از جنگ متهم می‌کنند، آن‌ هم در زمانی که به باور آنها رنج جنگ را اروپایی‌ها به دوش می‌کشند.
یک مقام ارشد اروپایی به این رسانه آمریکایی گفت: «واقعیت این است که اگر به ماجرا با عقل سلیم نگاه کنم، کشوری که بیشترین منفعت را از جنگ می‌برد، آمریکاست؛ زیرا در حال فروش گاز بیشتر با قیمت بالاتر است، ضمن آنکه سلاح‌های بیشتری هم می‌فروشند.» پولیتیکو نوشت، این اظهارات تند که در محافل خصوصی و علنی مورد تأیید مقام‌ها، دیپلمات‌ها و وزیران دیگر کشورهای اروپایی است، خشم فزاینده اروپایی‌ها از آمریکا را نشان می‌دهد، حال آنکه کرملین احتمالاً از مسموم شدن فضا میان متحدان دو سوی آتلانتیک خرسند خواهد شد.
این مقام اتحادیه اروپا با بیان اینکه آمریکا و اروپا در یک مقطع مهم تاریخی قرار گرفته‌اند، گفت: «قیمت بالای انرژی در حال تغییر دادن افکار عمومی در کشورهای اروپایی علیه آمریکاست.»
«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در مصاحبه‌ای با «پولیتیکو» از آمریکا خواست دغدغه‌های کشورهای اروپایی را در نظر گرفته و به آنها توجه داشته باشد. بورل اظهار داشت، آمریکایی‌ها که دوستان ما هستند، تصمیم‌هایی اتخاذ می‌کنند که برای ما پیامدهای اقتصادی به همراه دارد. البته این مسئله تنها در ماجرای تقابل آمریکا و روسیه وجود ندارد و «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه نیز اشاره کرده است که احتمالاً اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین قربانی در ماجرای رویارویی و تقابل آمریکا و چین خواهد بود. مکرون در سخنانی در حضور فرانسوی‌های مقیم آمریکا در سفارت فرانسه در واشنگتن درباره اینکه اروپا و به طور خاص فرانسه، قربانی رقابت تجاری بین واشنگتن و پکن شوند، هشدار داد. وی تأکید کرد، فرانسه و آمریکا ائتلاف قوی دارند، اما برنامه واشنگتن برای کمک به شرکت‌های آمریکایی، تهدیدی برای فروپاشی غرب است و این تدابیر برای شرکت‌های فرانسوی به شدت خصمانه به شمار می‌آید. گفتنی است، اشاره رئیس‌جمهور فرانسه به برنامه قانون کاهش تورم در آمریکاست که شامل اعطای کمک‌هایی به شرکت‌های صنعتی به شرط تولید محصول در خاک آمریکاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات