صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۴۲۲۹۱

جنگ کی تمام می‌شود؟

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

هفته گذشته بحث داغی بین رؤسای‌جمهور روسیه و اوکراین بر سر زمان پایان جنگ در گرفت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در نشستی که با اعضای شورای توسعه جامعه مدنی و حقوق بشر روسیه داشت، گفت: «عملیات ویژه نظامی فرآیندی طولانی است، اما در حال حاضر نتایج قابل توجهی به همراه داشته است.» وی در همین حال از افزایش احتمال یک جنگ‌ هسته‌ای سخن گفت، ولی تأکید کرد: «ارتش روسیه «بی‌گدار» به استفاده از چنین سلاح‌هایی تهدید نخواهد کرد.»
نکته جالب سخنرانی این بود که ولادیمیر پوتین که به‌ندرت در باره مدت زمان این جنگ نظر داده، در جریان این سخنرانی که به‌طور زنده از تلویزیون روسیه پخش می‌شد، بر احتمال طولانی‌شدن آن اذعان کرد. برای جبهه غرب که هر روز از پایان یافتن ذخایر اسلحه‌اش دم می‌زند واعتقاد دارد روسیه نیز به سرعت به سمت پایان ذخایر تسلیحاتی خود در حرکت است، این صحبت‌ها به شدت جالب توجه بود؛ زیرا آغازکننده جنگ در اوکراین که تاکنون بارها مناطقی را گرفته و عقب‌نشینی کرده و در برخی از موارد دوباره حملات خود را گسترش داده است، اعتقاد دارد هنوز هم می‌تواند به این جنگ ادامه دهد. مرد شماره یک کرملین در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین، تصریح کرد: «ما دیوانه نشده‌ایم و می‌دانیم معنی سلاح هسته‌ای چیست. تسلیحات هسته‌ای که ما در اختیار داریم، از هر کشور دیگری پیشرفته‌تر و مدرن‌تر است؛ اما قرار هم نیست آن را مانند یک تیغ دست‌مان بگیریم و شروع کنیم به دویدن در سراسر دنیا. روسیه تنها در پاسخ به حمله طرف مقابل از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده خواهد کرد.» پوتین در حالی به راهبرد اتمی روسیه اشاره کرده است که به نظر می‌رسد، «ولودیمیر زلنسکی» در همان حال در تلاش برای برنده جلوه دادن اوکراین در این جنگ بوده است. او در یک پیام ویدئویی برای وبگاه تحلیلی‌ـ خبری «پولیتیکو» گفت: «جنگ اوکراین سال آینده به پایان می‌رسد.» وی در این پیام در ارتباط با تخمین زمان پایان جنگ اوکراین گفت: «معتقدم که مردم اوکراین سال آینده بانفوذترین خواهند بود، البته در زمان برقراری صلح.» او در عین حال شرط پایان جنگ را آزادسازی سرزمین‌های تحت اشغال روسیه دانست؛ مسئله‌ای که به نظر نمی‌رسد حتی اروپا و آمریکا نیز به دنبال آن باشند. آمریکایی‌ها تا به حال چندین بار بیان کرده‌اند که اوکراین باید به مسئله صلح در ازای زمین نیز فکر کند و به این فکر نباشد که می‌تواند شبه جزیره کریمه یا حتی مناطق تحت اشغال در دونباس را پس بگیرد. با این حال، اعتماد به نفسی که زلنسکی از رسانه‌های غربی و همچنین سلاح‌های اروپایی گرفته، موجب شده است، بر این باور باشد به این زودی‌ها می‌تواند هم سرزمین‌های اشغال شده را پس بگیرد و هم صلح را برای کشورش به ارمغان بیاورد. در همین حال، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هشدار داده است در حالی که غرب سلاح‌های دوربرد بیشتری را به اوکراین پمپاژ می‌کند، اهداف جغرافیایی عملیات نظامی روسیه بسیار بیشتر از خط فعلی فرا خواهد رفت. سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در همین حال می‌گوید، بر اساس اسناد منتشر شده، آمریکا با هدف فروش سلاح بیشتر و کسب پول بیشتر قصد دارد جنگ در اوکراین را حداقل تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه دهد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید، این اسناد منتشر شده و مقامات آمریکا هم تلاش ندارند آنها را مخفی کنند. به گفته «زاخارووا»، رسانه‌های آمریکایی آشکارا از جزئیات فساد «کاخ سفید‌ـ کی‌یف‌ـ کاخ سفید» لذت می‌برند. وی تأکید کرد، این شرایط فسادزا توضیح می‌دهد که چرا دولت بایدن کنگره را ترغیب کرده که ۳۷ میلیارد دلار کمک اضافی برای اوکراین در بودجه سال ۲۰۲۳ آمریکا گنجانده شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات