اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۲۴۴۲

اتحادیه اقتصادی اوراسیا به زودی استفاده از دلار را متوقف می‌کند

به نقل از راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طی اظهاراتی اعلام کرد که دلار آمریکا ممکن است به زودی از آمار تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) ناپدید شود، چرا که کشورهای عضو در حال کاهش استفاده از این ارز در تسویه حساب های متقابل هستند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا به زودی استفاده از دلار را متوقف می‌کند

لاوروف با اشاره به اینکه تجارت بین کشورهای عضو این اتحادیه به سرعت در حال رشد است، گفت: اکنون زمان آن رسیده است که آمارها بر اساس ارزهای مورد استفاده آنها محاسبه شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر پایه اتحادیه گمرکی روسیه، قزاقستان و بلاروس در سال 2015 تأسیس شد. بعداً ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند.

لاوروف روز چهارشنبه در کنفرانسی گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از پویاترین انجمن‌های منطقه‌ای و در حال توسعه است. تقریباً 185 میلیون مصرف کننده را متحد می‌کند و کل درآمد ناخالص آن بیش از 2 تریلیون دلار است.

وی افزود: اگرچه زمان آن فرا رسیده است که به محاسبه آمار به ارزهای دیگر روی بیاوریم، اما تاکنون از روی عادت به دلار حساب کرده‌ایم.

بر اساس این گزارش، روسیه استفاده از دلار را در تجارت خارجی خود بسیار کاهش داده است. مسکو همچنین طرحی را برای دلارزدایی از اقتصاد داخلی در سال 2018 تصویب کرد.

با این حال، پس از تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که علیه روسیه اعمال شد، روند دور شدن از ارزهای "به خطر افتاده" را در سال جاری میلادی تسریع بخشید.

در سال جاری، مسکو یک طرح پرداخت مبتنی بر روبل برای صادرات گاز ارائه کرد و استفاده از ارزهای ملی را در تجارت خارجی افزایش داد.

بر اساس داده های رسمی، سهم ارزهای ملی در تسویه حساب های متقابل بین اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا اوت 2022، 74 درصد بوده که بیش از نیمی از معاملات به روبل روسیه انجام شده است.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات