صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۲۳۵۶

جوانان امروز چگونه می‌اندیشند؟

پایگاه بصیرت / رضا قارزی
نگاه‌های مختلف، نقدهای گوناگون، قضاوت و روایت‌های متنوع از جوانان امروز در کشورمان در پی حوادث و ناآرامی‌های اخیر 1401 در فضای سایبری، مجازی، هیبریدی و همچنین در متن واقعی اجتماع پدیدار شد.
با نگاه تحلیلی ژرف‌تر، می‌توان با جریان‌شناسی، تحلیل‌ها و رهیافت‌های روند کیفی گفتمانی، حقایق زیادی را در لابه‌لای واقعیت‌ها و پدیده‌های گوناگون صد روزه یافت. به واقع، وجود مشکلات اقتصادی ابزار پی‌گیری‌ها و سودجویی برخی در کشور برای تخریب، القای اندیشه اجتماعی لیبرال دموکراسی و امانیستی نوین غرب با زبان و سلاح هیبریدی شد که بر صاحبان نگرش و فکر و خواص بصیرتی جامعه پوشیده نبود. برخی روشنفکران و مرتجعان و غرب‌زده‌های دنیاطلب و جمعی از وادادگان انقلاب، ارزش و دین، نسل جوان صاحب خلاقیت و هوش و نگرش قوی امروز را به انقطاع تاریکی و نسلی متهم می‌کنند. حال آنکه این وادادگان باید به نسل جوان رسیدگی اقتصادی، اجتماعی و فکری می‌کردند. آری، بیش از 60 درصد نسل جوان امروز برای دوره انقلاب اسلامی بوده که به جای معرفت‌گیری و شناخت و اندیشه اجرایی اسلامی، پای درس استادان، رشته‌ها و دروس ترجمه شده غرب و شرق محافل آکادمیک سیراب شده و همچنین نگرش باطل ماتریالیستی، تجددطلب و برانداز وابسته در شبکه‌های مجازی و دیجیتال.
به هر حال، جمع‌بندی صدها پژوهش و تحلیل و بررسی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در چند ماه اخیر را می‌توان در چند محور برای رشد، تعالی، جلو رفت نسل جوان امروز به دست صاحبان قلم، قدرت و ثروت و مسئولان اجرایی گزارش محور مطرح کرد، به امید راهگشا بودن:
1ـ ایجاد فضای گفتمانی ‌پرسشی و هدایت‌گر علمی و پژوهشی و تولید رهیافت‌های تحقیقی و ارزشی براساس تعالیم اسلام شیعی؛ 2ـ اقناع نسل جوان با پی‌گیری‌های اجرایی و پاسخگویی‌های شفاف لایه‌های اجرایی کشور؛ 3ـ انعطاف‌پذیر بودن رفتاری نسل‌های قبل و راهنمایی و یاری آنان؛ 4ـ پرهیز از زبان آمرانه و تحکمی و یافتن زبان همراهی، نجات‌گر و هدایتگر؛ 5ـ کنار گذاشتن زبان تکلف در ارتباط گفتار و محاوره‌ای در عین طی مسیر ارزشی؛ 6ـ ایجاد فضاهای نو گفتاری، سوژه‌های شناختی و نگرشی؛ 7ـ تحمل داشتن در برابر انتقاد و مخالفت‌های نسل آینده‌ساز اجتماعی و اقتصادی؛ 8ـ تحلیل صحیح و لازم توصیفی‌ تاریخی روایت صحیح در مسائل؛ 9ـ سیاست و راهبردهای اجتماعی نو و موج‌سازی رسانه‌ای و مجازی برای جذب جوانان؛
10ـ ترویج ساده‌سازی مسئله ازدواج جوانان و داشتن طرح‌های اجرایی نهادها و مراکز اقتصادی وزارتخانه‌ها.
هدف دشمن در طراحی‌های پس از ناتوانی براندازی، شکستن توانمندی‌های حاکمیت و کشور با جنگ روانی است. قطعاً به میدان آوردن جوانان ارزشی و متأثر از اندیشه دینی ناب و قشر تغییرپذیر خاکستری و اهمیت دادن و هزینه کردن برای آنان در تولید محتوا و مقابله با فرهنگ منحط آمریکایی و آیین باطل لیبرالی فریبکار التقاطی امروز رایج در دنیا از الزامات کشور و جامعه اسلامی است که سال‌ها مغفول مانده دولت‌ها بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات