سیاسی >>  دولت >> نبض سیاست
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۲۵۲۷

خاندوزی: واریز سود سهام عدالت آغاز شد/ موافقت هیات وزیران با رشد ۲۰ درصدی میانگین حقوق‌ها

سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه (۲۹ آذر) در نشست خبری گفت: متاسفانه بی‌انضباطی‌های پولی و مالی در ادوار گذشته موجب شده بود موتورهای خلق تورم بسیار جدی فعال بوده باشد. برای فراهم کردن انضباط پولی و بانکی سعی شد اسناد مالی کمک کننده همین انضباط باشد.

خاندوزی: واریز سود سهام عدالت آغاز شد/ موافقت هیات وزیران با رشد ۲۰ درصدی میانگین حقوق‌ها

وی افزود: ۸۰/۵ درصد منابع بودجه تا الان محقق شده است، تحقق درآمد های نفتی ۳۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است، واگذاری شرکت های دولتی ۳۲ برابر بیش از کل سال ۱۴۰۰ بود و میزان استفاده از تنخواه کمتر از ۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین خبر داد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هفته آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

خاندوزی تصریح کرد: انضباط بخشی به سیاست های پولی دستور کار اصلی دولت است که بر این اساس در مورد لایحه بودجه می توان گفت: شفاف بودن منابع دولت محقق شده است.
وی گفت: رویکرد بودجه ۱۴۰۲ حرکت به سمت رشد درآمدهای مولد سازی و فروش سهام دولت است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: هیات وزیران با رشد ۲۰ درصد میانگین حقوق کارمندان و کارکنان در سال آینده موافقت کردند، که با تصویب مجلس عدد نهایی آن مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: به شکل مشهودی وقتی مسیر رشد نقدینگی را می بینم از ابتدای کار دولت مسیر نزولی داشته است و از ۴۲/۸ درصد در شروع کار تقریبا به ۳۴ درصد رسیده است.

* واریز سود سهام عدالت آغاز شده است

خاندوزی گفت: برخلاف فضا سازی ها در حوزه سیاست های ارزی به جهت افزایش مقدار کمی صادرات وصولی منابع ارزی در وضعیتی بهتر نسبت به دوره گذشته است و مذاکرات برای استفاده از منابع ارزی بلوکه شده هم در جریان است.

وی در مورد زمان واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروسازی افزود: برای تکرار نشدن تجربه تلخ واگذاری های قبلی ابتدا قرار شد سندی برای آن طرح ریزی شود. سهام تودلی این دو شرکت تا پایان سال باید واگذار شود.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: شورای عالی بورس تصویب کرده با توجه به شرایط اقتصادی تا پایان آذر ماه حداقل، نیمی از سود سهام سال ۱۴۰۰ واریز شود که امروز صبح  و از دقایقی پیش آغاز شده است.

* صورت مالی۴۵۰ شرکت دولتی در دسترس قرار گرفته‌است

وی در مورد انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی گفت: صورت مالی۴۵۰ شرکت دولتی در دسترس قرار گرفته‌است انشالله تا پایان بهمن ماه این عدد به ۶۰۰  خواهد رسید، تلاشمان این است در سال آینده به رکورد ۱۰۰۰ شرکت دولتی با صورت مالی شفاف برسیم. برخی از دستگاه های با توجهیات این صورت های مالی را منتشر نکرده بودند.

خاندوزی در مورد عملکرد بانک مرکزی در کنترل بانک مرکزی و ارزیابی در مورد عملکرد رییس بانک مرکزی گفت: نوسانات ارزی از آبان ماه تا امروز با بنیان‌های بازار ارز کشور سازگار نیست، رییس جمهور به طور جد از بانک مرکزی خواستند بی ثباتی ها را مهار کند بانک مرکزی ایده و مسولان بخش ارزی را تغییر داد که امیدواریم شاهد موفقیتشان باشیم.

* تورم مصرف کننده بیست در صد کاهش داشته است اما همچنان از تورم راضی نیستیم

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: براساس ارقام و اعداد از شهریور گذشته تورم مصرف کننده بیست در صد کاهش داشته است و تورم تولید کنند نزدیک به ۴۰ درصد کاهش داشته است. از تورم راضی نیستیم، اما حداقلی از توقع و انصاف این است که حداقل به اخلاق حرفه ای پایبند باشیم تا دولتی که زحمات زیادی در مسایل اقتصادی داشته است موفق باشد.

وی در مورد ورود اولین محموله از خودروهاو تاثیرش در بازار خودرو  گفت: مجموعه ای از عوامل بر قیمت خودرو موثرند اکثر اقتصاد های پیشرفته قواعد روشنی دارند که اجازه هجوم سفته بازان به بازار خودرو را نمی دهند. امیدوارم در روزهای آینده که بخش های اول خودروها وارد می شوند شاهد اثرات مثبتی بر بازار باشیم.

* بودجه نباید گمراه کننده باشد 

خاندوزی در مورد زمان تحویل بودجه به مجلس  تصریح کرد: برخلاف سال گذشته، امسال فرصت بیشتری برای بررسی بودجه گذاشته شد، بودجه نباید گمراه کننده باشد و سیاستگذار نباید مردم را فریب دهد. دولت تبعات انتقاد ناشی از بودجه را پذیرفت که این‌ دلیل شفافیت است چرا که رقم‌هایی که در بودجه نمی‌آمد را وارد بودجه کردیم و امیدواریم سنگ بنای خوبی گذاشته باشیم.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات