سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۳۲۹۳

رئیسی: تلاش شد بودجه منطبق با سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در برنامه هفتم باشد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امروز (چهارشنبه 21 دی) برای تقدیم لایحه بودجه 1402 کل کشور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شده است، حضور یافت.

رئیسی: تلاش شد بودجه منطبق با سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در برنامه هفتم باشد

رئیسی ضمن ارائه لایحه بودجه 1402 کشور به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خداوند را شاکرم که بار دیگر توفیق حضور در مجلس شورای اسلامی را داشتم و از همه زحمات نمایندگان تقدیر و تشکر دارم که توانست در سال مالی 1401 گام هایی را بردارد و اقداماتی را انجام دهد.

وی افزود:  لایحه بودجه 1402 بخش اول آن که مربوط به شرکت‌هاست که اول آبان ماه تقدیم مجلس شد و آنچه که از مسائل مربوطه به شرکت‌ها بود، قانون گذار برای اینکه وقت بیشتری برای بررسی داشته باشد یک ماه قبل از لایحه بودجه، بخش شرکت ها را مقرر کرد که در همان زمان ارسال شد. لایحه بودجه 5 دی 1401 ارسال و تحویل مجلس شد. طبیعتاً بخش مربوط به احکام و تبصره‌ها که قبلاً ارسال شده، بخش جداول هم امروز به مجلس تقدیم خواهد شد. در لایحه بودجه تمام تلاش این بود که با سیاست های اعلامی رهبر انقلاب با سیاست های برنامه هفتم تطابق داشته باشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۲ تمام تلاش این بود با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه هفتم مطابقت داشته باشد. البته مستحضر هستید آنچه مربوط به سیاست‌ها بود، به شهریور ماه باز می‌گردد. تدوین لایحه بودجه از تیر ماه آغاز می‌شود و در میانه تدوین لایحه بود برنامه هفتم ابلاغ شد و هر جای کار باشد، بودجه باید با الهام گرفتن از این سیاست‌ها انجام گیرد.

وی ادامه داد: سیاست‌های ابلاغی در مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سال و نیم مطرح بود و تقدیم دفتر مقام معظم رهبری رسید و در مدتی کوتاه به امضا، تصویب و ابلاغ رسید. طبیعتاً دولت برای اینکه بتواند بودجه کامل را تقدیم مجلس کند، در تدوین و تصویب برنامه نیازمند وقت مناسب است. بعد از لایحه بودجه دوستان ما دارند با تمام همت خود کار را دنبال می‌کنند و به زودی برنامه هفتم نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

رئیسی گفت: طبیعتاً نسبت به برنامه هفتم حتماً این نکته مورد توجه دولت و مجلس خواهد بود که نگاهی به اندازه اجرا شدن برنامه‌های گذشته خواهند داشت. ما حتماً بنا داریم برنامه‌ای که تدوین می‌شود نهایتاً همراه با تصویب و اجرا از سوی مجلس و دولت باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به نکات مورد توجه در بودجه ۱۴۰۲ تاکید کرد: جدا کردن احکام دائمی از احکام یک ساله در بودجه ۱۴۰۲ مورد تاکید بوده است. تلاش در سال ۱۴۰۱ است بود که در سال جاری با کسری بودجه مواجه نباشیم و لازم است از کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه برای این مسأله تشکر کنم که سعی کردند تا جایی که می‌شود ما گرفتار کسری بودجه نشویم. تلاش دولت و مجلس بر این بوده که تورم مهار شود؛ دولت سیزدهم دولت را با ۵۹.۳ درصد تورم دولت را تحویل گرفت و اکنون شاهد کاهش ۱۹ درصد کاهش آن هستیم و باید تصمیمات ما منجر به کاهش بیشتر تورم شود.

رئیس جمهور انضباط مالی در دولت را مورد تاکید قرار داد و گفت: کاهش نرخ بیکاری ما به گونه ای است که به ۸.۹ درصد رسیده است و نشان می دهد دولت در این زمینه و افزایش اشتغال اهتمام دارد. در نیمه دوم پارسال و نیمه نخست امسال در زمینه اشتغال از وعده داده شده به مردم عقب نیستم و حتما به دنبال سالی یک میلیون ایجاد اشتغال هستیم.

رئیسی به اجرای رتبه بندی معلمان پس از 11 سال اشاره کرد و افزود: 38 هزار میلیارد تومان بابت پاداش بازنشستگان پرداخت شد و ماهانه به طور متوسط 15 هزار میلیارد تومان بابت اوراق مالی توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی به افزایش حقوق 10 درصدی کارکنان و بازنشستگان در نیمه امسال اشاره کرد و افزود: آغاز اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری از دیگر اقدامات امسال بود.

رئیس‌جمهور درباره درآمدهای دولت نیز توضیح داد: شناسایی مودیان جدید مالیاتی از جمله اقدامات بود که شاهد افزایش 66 درصدی درآمد مالیاتی دولت بودیم و همچنان باید در زمینه فرار مالیاتی کار کنیم.

وی عدم استقراض از بانک مرکزی و استفاده نکردن از تنخواه گردان بانک مرکزی را از دیگر سیاست های دولت سیزدهم برشمرد و گفت: امروز علاوه بر پرداخت دستمزدها و پرداخت‌ها و یارانه ها، با انضباط مالی در تلاش هستیم که هزینه‌ها را کنترل کند.

رئیسی نظارت و کنترل بانک‌ها را از دیگر سیاست‌های بانک مرکزی برشمرد و اظهار کرد: اگر کنترل نشوند در مهار نقدینگی دچار مشکل می‌شویم.

رئیس‌جمهور با برشمردن رویکردهای کلی لایحه بودجه 1402 کل کشور به نمایندگان گفت: نگاه دولت در این لایحه، رشد باثبات اقتصادی، عدالت محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی است.

وی تقویت اشتغال، پیش بینی ۳۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در همه استانها و نیز سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی شرکت های دولتی را از دیگر رویکردهای بودجه برشمرد و گفت: کاهش ۷ درصدی مالیات های تولیدی، کاهش تعرفه گمرکی کالاهای اساسی و نهاده های دامی از چهاردرصد به یک درصد از دیگر اقدامات دولت در سال آینده است.

ارتقای رفاه و معیشت مردم، افزایش ۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی حق عائله مندی، تامین یارانه نقدی، نان، دارو و تجهیزات پزشکی، افزایش میانگین ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان به صورت پلکانی، معافیت مالیاتی حقوق تا هفت میلیون تومان از دیگر ویژگی های بودجه سال آینده بود که رئیس جمهور به آن اشاره کرد. 

وی همچنین گفت: در حوزه سلامت ۶۹ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو در بودجه ۱۴۰۲ دیده شده است ضمن آنکه اجرای کامل پزشک خانواده و نظام ارجاع در دستور کار است.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات