صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۴۲۷۵۱

زنان برده

با مروری بر این روزها، داستان حقوق زنان در غرب از جمله موضوعاتی است که به مثابه نمره مثبتی در کارنامه غرب معرفی شده و برای دیگر ملت‌ها نیز نسخه‌پیچی می‌شود. این در حالی است که تاریخ پنج قرن اخیر مملو از خیانت‌های غرب علیه زنان است. داستان استعمارگری و چپاول جهان با داستان جنایات گسترده غرب علیه زنان دیگر ملت‌ها عجین شده است. در طول پنج قرن تهاجم گسترده غرب به جهان، آسیب‌پذیرترین قشری که در معرض بیشترین صدمات بوده، کودکان و زنان بودند که مروری بر ورق‌های سیاه به جای مانده از این دوران، عمق جنایات غرب علیه زنان سرخ‌پوست، سیاه‌پوست و زردپوست را نشان می‌دهد.
از آغاز قرن هفدهم تا پایان قرن نوزدهم، تجارت برده سهم بزرگی را در رابطه‌ اروپایی‌ها با قارّه‌ آفریقا به خود اختصاص داد. گسترش بازار برده در آمریکا علّت اصلی آن بود. گفتنی است، تجارت برده حدود 300 سال طول کشید. در خلال این دوران میلیون‌ها برده که عمده آنها مردان و زنان جوان بودند، از آفریقا به اروپا و آمریکا منتقل شدند. برده‌ها از راه‌های گوناگونی به دست می‌آمدند و برده‌داری در میان خود قبایل آفریقایی نیز رواج داشت؛ امّا تجارت بین‌المللی برده در دست تجّار اروپایی بود و بازار اصلی برده، آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی بود.
«والتر رادنی» پژوهشگر عرصه تاریخ معتقد است: «به درستی نمی‌توان گفت که طی سال‌های 1445 تا 1870، چه تعداد برده از آفریقا صادر شده است. ارقام از چند میلیون تا یکصد میلیون نفر تخمین زده می‌شوند. طبق آمار جدید، که البته سعی دارد از اهمیت تجارت برده بکاهد، 15 میلیون نفر آفریقایی در آمریکا، جزایر اقیانوس اطلس و اروپا زنده پیاده شده‌اند.»
در داستان برده‌داری به طور خاص به موضوع جنایاتی که علیه زنان رخ داده است، بر می‌خوریم. مطابق با نتایج پژوهش دقیق آماری «پاتریک مانینگ»، که طبق سنت تاریخ‌نگاری کمبریج باید مورخی «محافظه کار»
تلقی شود، در مجموع کل کسانی که در «دوران برده‌داری» از قارّه آفریقا به قارّه آمریکا صادر شدند، 18 میلیون نفر است که حدود 60 درصد این بردگان مرد و 40 درصد زن بوده‌اند.
در میان بردگان، زنان سیاه‌پوست وضعیت دشوارتری داشتند. یک تاجر برده از وضعیت بسیار وخیمی که زنان سیاه‌پوست، زمان عبور دادن از اقیانوس متحمّل می‌شدند، گزارش داد: «من زنان بارداری را دیدم، در حالی که به اجساد زنجیر شده بودند، بچه به دنیا آوردند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات