صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۲۸۱۴

رسوایی پشت رسوایی

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

پس از افشای فساد در پارلمان اروپا، به نظر می‌رسد این نهاد اروپایی دیگر نتواند مانند گذشته به فعالیت‌های خود ادامه دهد. بر همین اساس، نخست‌وزیر مجارستان پیشنهاد کرده است این نهاد تعطیل شده و با شکل و شمایل جدیدی دوباره آغاز به کار کند.
نخست‌وزیر مجارستان هفته گذشته گفت: «رسوایی فساد اخیر در پارلمان اروپا نشانه آن است که این نهاد اتحادیه اروپا باید به شکل کنونی آن منحل شود.» وی افزود: «پارلمان اروپا قبلاً هم بدنام بود.»
اظهارات نخست‌وزیر مجارستان پس از آن بیان شد که «اوا کایلی» سیاستمدار یونانی که یکی از معاونان رئیس پارلمان اروپا بود، در ماه میلادی جاری بازداشت و به فساد مالی به اتهام دریافت رشوه از قطر متهم شد. البته تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود افراد دیگری نیز که در این پرونده فساد و دریافت رشوه، دخیل بوده‌اند، به زودی شناسایی شوند.
«ویکتور اوربان» در همین زمینه در نشستی خبری در بوداپست گفت: «مجارها مایلند پارلمان اروپا در شکل فعلی منحل شود.» اوربان استدلال کرد، این رسوایی توجه را به این واقعیت جلب می‌کند که پارلمان‌های ملی سیستم کنترل قوی‌تری دارند و افزود: «قانون‌گذاران از پارلمان‌های کشورهای عضو باید در پارلمان اروپا تفویض شوند، نه اینکه جداگانه انتخاب شوند.» نخست‌وزیر مجارستان در ادامه گفت: «آنها به وضوح موضع سیاسی ما را می‌دانند: فساد باید ریشه‌کن شود.»
بوداپست به تازگی بر سر برخی مسائل، مانند مهاجرت با اتحادیه اروپا درگیر بوده است. بروکسل هم به نوبه خود دولت اوربان را به تخریب حاکمیت قانون در این کشور متهم کرده است.
مجارستان که اقتصادش به شدت به واردات انرژی روسیه وابسته است، منتقد تحریم‌های اعمال شده ضد روسی اتحادیه اروپاست و برخلاف بسیاری از کشورهای عضو این بلوک از ارسال تسلیحات برای کی‌یف خودداری کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات