صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۴۳۳۰۳

دوستی با نوجوان‌ها

پایگاه بصیرت / محمد مفیدی

دوره نوجوانی همراه با تحولات جسمی و عاطفی است؛ به همین دلیل در سال‌های نوجوانی برخی والدین و فرزندان، اختلاف پیدا می‌کنند، اما نگران نباشید. این دوره زودگذر است و اگر کمی درایت به خرج دهید، فرزندتان از این مرحله به خوبی عبور می‌کند. چند راهکار و دستورالعمل هست که با به کار گرفتن آنها مشکل شما کمتر خواهد شد.
۱ـ نوجوان ناسازگار، نمی‌داند چگونه به اهداف خود برسد. افکار اشتباه آنان موجب بدرفتاری می‌شود. اگر به جای رفتار متقابل، توجه ویژه به افکار نادرستش داشته باشید و او را با مهربانی آگاه کنید، کم کم اصلاح می‌شود. ۲ـ بهترین کار آن است، زمانی را برای وی اختصاص دهید، با این کار او می‌فهمد که برای شما مهم است. ۳ـ پس از بازگشت از مدرسه یا در اوقات فراغت در مورد رویدادهای روزانه صحبت کنید و در شادترین و غم‌انگیزترین لحظات او شریک باشید. ۴‌ـ کارهای مهم و با ارزش را به فرزندتان محول کنید؛ مانند بخشی از حساب و کتاب‌های اقتصادی خانواده. ۵ـ جلسات خانوادگی برای حل مشکلات ایجاد کنید و همراه با محبت و احترام از نظرات وی استفاده کنید تا مهارت‌های اجتماعی و همکاری و مسئولیت‌پذیری در وی تقویت شود. ۶ـ والدین همیشه بهترین الگو برای فرزندان هستند. مراقب مدیریت ابعاد مختلف زندگی‌تان باشید تا فرزندتان آموزش ببیند. ۷ـ مادران می‌توانند با نوجوان دختر و پدران هم با فرزند پسر بهتر ارتباط برقرار کنند. سن بلوغ دوره بحران فرد است و او در این زمان بیشتر از هروقت دیگر به همدلی و مهر و محبت نیاز دارد.
۸ـ از آنجایی که بیشتر الگوبرداری نوجوانان از دوستان‌شان است، باید نسبت به شناخت دوستانش مراقبت داشته باشید. و آخر در مناجات‌های‌تان فرزندان را به طور ویژه دعا کنید و از خدا برای تربیت صحیح مدد بجویید.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات