تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۵۲۰

السودانی به نماینده بایدن: نیروهای ما توان مبارزه با تروریسم را دارند

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «برت مک‌گرک» هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و نماینده «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

السودانی به نماینده بایدن: نیروهای ما توان مبارزه با تروریسم را دارند

بنابر گزارش شامگاه دوشنبه خبرگزاری رسمی عراق (واع)، دو طرف در این دیدار «روابط عراق و آمریکا و راه‌های تقویت و توسعه آن‌ در  تمام زمینه‌ها را در راستای منافع مردم عراق و آمریکا مورد بحث و بررسی قرار دادند.»

طبق این گزارش، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با فرستاده بایدن تأکید کرد که دولت این کشور در راستای تأمین منافع مردم عراق قصد گشودن افق‌های جدید همکاری با کشورهای دوست و برادر را دارد.

محمد شیاع السودانی همچنین در این دیدار بر «توان نیروهای امنیتی عراق در مبارزه با تروریسم و تثبیت ثباتی که به یُمن جانفشانی‌های بزرگ در خاک عراق محقق شده،» تأکید کرد.

 در مقابل، فرستاده بایدن ادعا کرد که آمریکا از دولت کنونی عراق حمایت می‌کند و به مشاوره‌دهی به نیروهای عراقی در مبارزه با داعش ادامه می‌دهد.

هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا همچنین ادعا کرد که واشنگتن به توافق «چارچوب راهبردی»، حمایت از اصلاحات دولت عراق در زمینه انرژی، زیرساخت‌ها و مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی پایبند است.

براساس این بیانیه، برت مک‌گرک در ادامه بیان کرد که آمریکا از نتایج اجلاس «بغداد۲»، تلاش برای توسعه زیرساخت‌های مشترک عراق و کشورهای اطراف و همچنین سفر آتی «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق به واشنگتن به منظور برگزاری نشست‌های کمیته عالی هماهنگی توافق چارچوب راهبردی استقبال می‌کند.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که «عاموس هوکشتاین» هماهنگ‌کننده ریاست جمهوری آمریکا در زمینه زیرساخت‌های جهانی و امنیت انرژی و همچنین «آلینا رومانوسکی» سفیر واشنگتن در بغداد در این دیدار حضور داشته‌اند.

طبق گزارش‌ها، قرار است به زودی فؤاد حسین وزیر خارجه عراق به منظور تدارک مقدمات سفر السودانی به واشنگتن به آمریکا سفر کند. هنوز زمان نهایی سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا مشخص نشده و تماس‌ها با طرف آمریکایی برای انجام این سفر ادامه دارد. 

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشین عراق در اواخر دسامبر سال ۲۰۲۱ پایان ماموریت رزمی نیروهای ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش تحت رهبری آمریکا را اعلام کرد و از آمادگی نیروهای عراق برای دفاع از کشورشان خبر داد و تاکید کرد که نقش نیروهای آمریکایی به مشاوره‌دهی و آموزش محدود می‌شود.

تصمیم برای تغییر ماموریت نیروهای آمریکایی از وضعیت رزمی به حالت آموزشی پس از چندین دور گفت وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن اتخاذ شد.

حال در آستانه سفر السودانی به واشنگتن بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی عراق انتظار دارند که وی به پرونده خروج نظامیان آمریکایی از کشور اولویت ببخشد؛ اما در عین حال برخی تحلیلگران و چهره‌های سیاسی عراقی از جمله «مصطفی سند» نماینده پارلمانی اظهار داشته‌اند که واشنگتن از طریق بازی با قیمت دلار در عراق، به دنبال باج‌گیری از نخست وزیر این کشور در پرونده‌های مهمی چون رابطه بغداد-تهران، انرژی، آینده نیروهای آمریکایی [حاضر در عراق] و توافقات امنیتی با این کشور است.

حضور نظامی آمریکا در عراق به زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ باز می‌گردد که حدود ۱۵۰ هزار نظامی آمریکایی وارد خاک عراق شدند و این حضور تا سال ۲۰۱۱ ادامه داشت. در آن زمان بخش قابل توجهی از نیروهای آمریکا از عراق خارج شدند؛ اما در سال ۲۰۱۴ همزمان با تشکیل ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به فرماندهی آمریکا، بار دیگر حضور نظامی آمریکا قوت گرفت. از آن زمان تاکنون حدود  ۶ هزار نیروی آمریکایی به بهانه مشاوره و آموزش نیروهای نظامی و امنیتی عراق و مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارند. 

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات