فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۴۳۵۳۹

چرا هفدهمین جشنواره شعر فجر جشنواره مهمی است؟

هفدهمین جشنوراه شعر فجر در آستانه برگزاری است. زهرا محدثی خراسانی، شاعر، منتقد و پژوهشگرادبی در یادداشتی به نبود جایگاه مناسب برای شعر در نظام فرهنگی کشور اشاره کرده و از نقش رهبر انقلاب در اشاعه اهمیت شعر سخن گفته است. این یادداشت به شرح ذیل است:

چرا هفدهمین جشنواره شعر فجر جشنواره مهمی است؟

شعر در واقع بومی‌ترین، قدیمی‌ترین و فراگیرترین هنر در ایران زمین است؛ چرا که زبان عامل همدلی بین همه ملت‌ها با گرایش‌ها، اقوام و مذاهب مختلف است. شعر اوج هنر و تعالی زبان فارسی است. به همین لحاظ شعر از اهمیت و ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از همین روست که مقام معظم رهبری بر اهمیت شعر وقوف دارند و می‌بینیم ـ به ویژه در طی این سه دهه ـ در سخنرانی‌ها و در دیدارهایی که با شاعران داشته‌اند، به اهمیت و ارزشمندی شعر پرداخته‌ و مسئولین این حیطه را متوجه کرده‌اند به این که «هنر شعر» باید پوپا و ماندگار باقی بماند.

امین شعر انقلاب همواره به نقش شعر تاکید کرده‌اند و به این مهم که شاعران چه وظیفه خطیری در قبال این هنر متعالی دارند. با این حال متاسفانه در نظام فرهنگی ما آن گونه که باید به شعر اهمیت داده نشده و برای آن برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده‌ای صورت نگرفته است. این در حالی است که شعر به ویژه در سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب، در بین همه هنرها و در مقاطع مختلف، پای کارترین هنر بوده و همواره سر بزنگاه‌ها جریان ساز بوده و توانسته است ارزش‌ها را به خوبی در خود ثبت و ضبط کند.

گ‌ترین مجموعه هنرمندان، همین شاعران هستند که همچنان به طور منسجم در دفاع از ایران و یکپارچگی ایران، بر سر پیمان خود ایستاده‌اند و با زبان شعر جامعه و مردم را به همدلی و حفظ یکپارچگی ایران فرا می‌خوانند. این چیز کمی نیست و باید قدر این حس و حال را دانست و برای آن اهمیت قایل شد. به گمان من جشنواره شعر فجر امسال، با توجه به اوضاع سیاسی جامعه امروز ایران، نقش کلیدی و ارزشمندی در حفظ یکپارچگی و انسجام بیشتر بین هنرمندان کشور خواهد داشت.

می‌بینیم که در برخی از رشته‌های هنری ما شاهد پراکندگی و اظهار نظرات متفاوت، متناقض و گوناگون هستیم، ولی به لطف پروردگار این گونه ناسپاسی‌ها و دودستگی‌ها، در بین کاروان ارزشمند شعر و شاعران نیست و نخواهد بود؛ اولویت آنان یکپارچگی ایران و حفظ هویت و وحدت ایران و پایداری ایران است و پای این پیمان سخت و استوار ایستاده‌اند.

ان شاءالله هفدهمین جشنواره شعر فجر با برگزاری شکوهمند خود، بتواند کاستی‌های دیگر حوزه‌ها را جبران کند و با اقتدار و صلابت ادامه دهنده راه جشنواره های پیشین باشد.»

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات