بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۵۰۹۵

امیرعبداللهیان: در مسیر دیپلماسی و مذاکره ثابت قدم هستیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) ۱۶ اسفند ماه در همایش دیپلماسی مقاومت: نکوداشت مرحوم حسین شیخ الاسلام به مناسبت سومین سالگرد وی در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه طی سخنانی ضمن قدردانی از حاضران در این نشست و عرض تسلیت به خانواده شیخ الاسلام عنوان کرد: من افتخار شاگردی ایشان را داشتم سال ۱۳۷۱ که وارد وزارت خارجه شدم ایشان معاون عربی و آفریقایی بودند. 

برگزاری همایش «دیپلماسی مقاومت»/ امیرعبداللهیان: برای رسیدن به توافق با حفظ منافع ملی تلاش می‌کنیم

وزیر خارجه به ویژگی‌های شخصیتی حسین شیخ الاسلام اشاره کرد از جمله، باورمندی به کوچکی دنیا و سازده زیستی؛ مشورت پذیر و متکی به خرد جمعی؛ فروتنی و عزتمندی؛ ولایتمداری و باور عمیق قلبی به مبانی انقلاب اسلامی؛ مدیریت جهادی قاطع و مومنانه؛ توجه به کادرسازی و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص، مومن و انقلابی؛ جامع نگر و دارای رویکرد فراجناحی؛ اخلاص مثال زدنی و دارای تقوای فکری و عملی؛ ارادت عمیق نسبت به ائمه اطهار، ارادت عمیق قلبی و شخصی نسبت به امام راحل و مقام معظم رهبری و احساس دین دائمی نسبت به انقلاب، امام و محور مقاومت؛ کنشگری فعال در میانه میدان و دیپلماسی و ...

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بیان کرد: یک روز قبل از اینکه ایشان دار فانی را وداع بگویند در جلسه‌ای در دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین بودیم، آخرین کلامی که در دفترچه خودم به نقل از ایشان یادداشت کردم این بود که «می‌خواهم از این جلسه جمع بندی حاصل شود که فلسطینی‌ها در هر جای جهان هستند شعار به خانه بازمی‌گردیم در مرکز شعار آنها قرار بگیرد.» با این کلام مرحوم شیخ الاسلام جلسه را ترک کرد.

امیرعبداللهیان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم شیخ الاسلام افزود: همانطور که در ابلاغ شهید رجایی به مرحوم شیخ الاسلام توصیه کردند بر پایبندی و سیاست نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی، همه ما در دستگاه دیپلماسی بر این عهد خود پایبند مانده‌ایم. ما در مسیر استقلال سیاسی و نه شرقی و نه غربی، متمرکز و متعهد هستیم. اما در عین حال با شرق و غرب عالم روابط خارجی خود را پیگیری می‌کنیم و هر جا که منافعی برای ملت عزیز ایران باشد ما در آنجا هستیم.

وزیر خارجه بیان کرد: از موضوع فلسطین و مقاومت عقب نشینی نخواهیم کرد. همانطور که برادر عزیزمان حسین شیخ الاسلام عمر خود را وقف مقاومت و آزادی قدس شریف کرد با هدایت خردمندانه مقام معظم رهبری تا تشکیل دولت واحد فلسطین در سراسر سرزمین فلسطین به پایتختی قدس شریف همه بر این تعهد و حرکت و نیتی که آقای شیخ الاسلام پیگیری می‌کرد، متعهد و پایبند خواهیم ماند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر دیپلماسی و مذاکره ثابت قدم است. ما با حفظ منافع ملی کشور همچنان به تلاش‌های خودمان برای جمع بندی مذاکراتی که ماه‌ها درگیر آن بودیم، ادامه می‌دهیم و رسیدن به توافق در راستای منافع ملی کشور یکی از وظایف ذاتی است که امروز در دستگاه دیپلماسی دنبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: به آمریکا و طرف‌های غربی به صراحت گفته‌ایم که رعایت خطوط قرمز و تامین منافع ملی و رسیدن به توافقی که همه طرف‌ها پایبندی خود را به آن نشان دهند، در دستورکار جدی ماست.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما هیچگاه میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد. ضمن اینکه نشان دادیم در سخت‌ترین شرایط اغتشاشاتی که طرف‌های خارجی تلاش کردند بر آن دامن بزنند از خطوط قرمز خود عقب ننشستیم و امروز دیپلماسی و مذاکره در مقابل ما قرار دارد و ما در این وظیفه ذاتی خود هیچ کوتاهی نخواهیم کرد.

*  به هیچ یک از طرفین در جنگ اوکراین کمک نمی‌‌کنیم

وی تصریح کرد: زنان و کودکان آواره اوکراین، یمن، افغانستان و فلسطین درد مشترک ما هستند. ما مخالف جنگ هستیم. به هیچ یک از طرفین در جنگ اوکراین کمک نمی‌‌کنیم. هم آقای رئیس جمهور و هم دستگاه دیپلماسی تلاش‌های زیادی را در ماه‌های گذشته برای توقف جنگ و بازگشت طرفین به مذاکره به عمل آوردند. در این مسیر گام برخواهیم داشت.

امیرعبداللهیان افزود: امیدواریم همه مشکلات و چالش‌ها در سطح منطقه نه از مسیر جنگ که مسیر نادرست، ناکارآمد و غلط است، بکه از مسیر گفت‌وگو، مذاکره و توافق و حل و فصل به نتیجه برسد. ریشه جنگ در اوکراین را فراموش نخواهیم کرد و امیدواریم منطقه و جهانی سرشار از صلح، امنیت و پیشرفت را شاهد باشیم.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات