سیاسی >>  مجلس >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۵۵۸۲

لاجوردی: دولت برای مهار تورم باید پیوند ریال با دلار را از بین ببرد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: جهت مهار تورم و حفظ ارزش پول ملی و حرکت بخش‌های مختلف به ویژه بخش‌های اقتصادی دولت باید به سمتی حرکت کند که پیوند پول ما با دلار شکسته شود.

زهره سادات لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در مورد نامگذاری امسال به عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید»، گفت: رهبر فرزانه انقلاب در ابتدای سال جدید با ارائه مسائل و موقعیت کنونی کشور در عرصه‌های مختلف به بیان سرخط‌ها و اولویت‌ها پرداختند و با توجه به لزوم بهبود معیشت و اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید را به‌عنوان شعار سال مطرح کردند.

لاجوردی: دولت برای مهار تورم باید پیوند ریال با دلار را از بین ببرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت که علاوه بر منافع داخلی، موقعیت کنونی منطقه نیز به شدت طالب بهبود و ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور ما در جهت اهداف کلانی مانند حذف سلطه دلار، جلوگیری از نفوذ بلوک غرب به سمت شرق و اخراج آمریکا از منطقه است تا با اقتصاد قوی‌تر در جهت ایجاد یا پیوستن به قطب‌های سیاسی و تجاری منطقه‌ای، قاره‌ای و بین قاره‌ای خارج از حدود کنترل‌گری غرب و وضع سازوکارهای مالی و تجاری منطقه‌ای و بین منطقه‌ای حرکت کنیم و با تکیه بر توانایی‌های ملت بزرگ ایران، به سازوکارهای مالی غرب و تحت سلطه ایشان مانند سوییفت یک «نه» بزرگ بگوییم.

لاجوردی مهار تورم و رشد تولید را در ارتباط و تقابل یکدیگر دانست و تاکید کرد: پیداست که در سال جدید با دو اولویت مواجه هستیم یعنی مهار تورم و افزایش تولید که البته این دو بدون ارتباط و اثر متقابل بر یکدیگر نیستند.

وی اضافه کرد: مساعدت و کمک به تولیدی‌ها طیفی از اقدامات شاملِ مساعدت‌های قضایی، مالیاتی، تسهیلاتی و غیره را در برمی‌گیرد که برای داشتن رشد اقتصادی سریع و مستمر و ترغیب صاحبان سرمایه به حفظ یا هدایت سرمایه به سمت تولید و کارآفرینی، اثرگذاری هیچکدام کمتر از دیگری نیست و در این جرگه، اهمیت ثبات قیمت مواد اولیه و نقش بازدارنده آن در جلوگیری از صعود قیمت‌ها و ایجاد تورم از جمله سیاست‌هایی است که انتظار می‌رود دولت  بدان اهتمام ورزد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به هر گونه اقدام شتابزده در خصوص افزایش قیمت‌ها، تصریح کرد: دولت باید با خودداری از هر گونه اقدام شتابزده در خصوص افزایش قیمت‌ها به ویژه اقلام اساسی، حامل‌های انرژی و مانند آن در سال جدید، با راهکارهای منطقی و دارای اثر بلندمدت از ایجاد تکانه‌های جدید در اقتصاد کشور و معیشت مردم جلوگیری به عمل آورد.

وی یادآور شد: در همین یکی دو هفته اخیر شاهد برخی جهت‌دهی‌ها و اظهار نظرهای انحرافی به منظور مقدمه‌چینی افزایش قیمت بنزین به بهانه سفرهای نوروزی مردم بودیم در حالی که اولا باید در نظر داشت که این افزایشِ مصرف مقطعی بوده و طبعاً محدودیت سفرها به دلیل محدودیت‌های کرونایی سال‌های گذشته در آن بی‌تأثیر نیست.

وی اضافه کرد: ثانیا برای کاهش مصرف بجای افزایش قیمت بنزین دولت باید مسیرهای دیگری از جمله ارتقای کیفیت و کمیت ناوگان حمل و نقل عمومی همراه با فرهنگ‌سازی و نیز پاسخگوکردنِ خودروسازها برای بهبود کیفیت تولید و تولید یا واردات خودروهای دارای سوخت جایگزین (ایجاد تنوع سبد سوخت خودرو)، ارزان قیمت و استاندارد را مدنظر قرار دهد؛ چراکه خودروهای تولیدی فعلی گاهی تا دو برابر استاندارد، بنزین مصرف می‌کنند که شایسته نیست هزینه این بی‌کیفیتی‌ از جیب مردم پرداخت شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش بلا توجیه برخی اجناس توسط برخی شرکت‌ها، تاکید کرد: در ابتدای سال با وجود تعطیلی شاهد افزایش بلاتوجیه برخی اجناس توسط برخی شرکت‌ها بودیم که بنظر می‌رسد بخش‌های تعزیراتی و نظارتی در سال جدید باید با دیدگاه حمایت از مصرف کننده و نیز حمایت از بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور، به معنای واقعی و عملیاتی، فعال شوند.

وی در ادامه  اظهار کرد: از همه ارکان نظام به خصوص دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود از هرگونه اقدامی ضد تولید (مانند افزایش قیمت مواد اولیه)، که تورم‌زا و باعث تثبیت دلار می‌شود، پرهیز کنند و در تصویب یا وضع هر سیاستی، حفظ ارزش پول ملی، ثبات قیمت‌ها (به ویژه قیمت کالاهای اساسی و استراتژیک) را درنظر گرفته و همچنین عواقب اجتماعی تصمیمات اثرگذار بر سرمایه اجتماعی و امیدواری مردم را نیز مدنظر قرار دهند.

لاجوردی با بیان حفظ ارزش پول ملی، افزود: با توجه به لزوم مهار تورم و به بیان ساده‌تر حفظ ارزش پول ملی، حرکت بخش‌های مختلف به ویژه سیاستگذاران و بخش‌های اقتصادی دولت باید به سمتی باشد که پیوند پول ما با دلار شکسته شود و ارزش‌گذاری کالاها و خدمات نسبت به دلار، متوقف شود تا محصولات پرتقاضای ایران مانند نفت، بنزین، محصولات پالایشی و پتروشیمی و سایر کالاهای صادراتی بر پایه دلار ارزش‌گذاری نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مهار تورم را در تلاش همگانی دانست و خاطر نشان کرد: ما باید برای پول ملی خود یعنی ریال ایجاد تقاضا و ارزش کنیم تا همه کالاهای صادراتی و پر تقاضای ما به عنوان پشتوانه پول ملی ایفای نقش کنند.

وی گفت: تمام موارد از مباحثی هستند که در سال‌های اخیر روی آنها کار نکرده‌ایم زیرا غالب تمرکز بخش‌های مالی و اقتصادی ما روی کپی‌کاری از نسخه‌های غربی بوده و به نسخه‌های شرقی و راهکارهای اثربخش اقتصادی در سایر کشورها کم‌توجهی شده درحالی‌که ضرورت‌های امروز کشور در داخل و خارج، نیازمند دقت و سرعت عمل هر چه بیشتر در این عرصه‌هاست زیرا، تحول اقتصادی و مهار تورم نیازمند تلاش همگانی به خصوص در بدنه مسئولیتی کشور است.

وی گفت: امیدواریم با شناسایی نقاط ضعیف و معیوبِ اقتصاد و ارائه راه‌حل‌های اساسی و دارای اثر بلندمدت توسط مسئولان و نیز پرهیز از خطا رفتن به راه‌های تجربه شده قبلی، هرچه سریعتر شاهد بهبود معیشت مردم و اقتصاد کشور باشیم.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات