صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۶۰۱۲

افول سریع کشور بحران‌زده

مسئله افشای اسناد محرمانه نظامی پنتاگون در رسانه‌ها به تیتر یک تبدیل شد، دولت بایدن تلاش کرد که نشان دهد این اطلاعات از طریق متحدان آمریکا لو رفته و از هر طریقی به جز عوامل داخلی صورت گرفته است. با این حال، گذشت زمان و انجام تحقیقات گوناگون ثابت کرد[...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
اسناد لو رفته از وزارت دفاع آمریکا، این روزها بحران بزرگی را در سیاست خارجی ایالات متحده به وجود آورده است. مسئله سیاست خارجه، مسئله دوم در این بحران است و یکی از ابعاد این بحران که به خوبی به آن پرداخته نشده، بحران مشروعیت و امنیت سیاسی در این کشور است که پیامدهایی، چون افشای اسناد محرمانه نظامی و اطلاعاتی را با خود به همراه دارد.
از همان زمان که مسئله افشای اسناد محرمانه نظامی پنتاگون در رسانه‌ها به تیتر یک تبدیل شد، دولت بایدن تلاش کرد که نشان دهد این اطلاعات از طریق متحدان آمریکا لو رفته و از هر طریقی به جز عوامل داخلی صورت گرفته است. با این حال، گذشت زمان و انجام تحقیقات گوناگون ثابت کرد، افشای اسناد سیاسی و نظامی که سابقه‌ای در دو دولت قبلی آمریکا نیز دارد، نه خرابکاری خارجی، بلکه نتیجه دو قطبی سیاسی شدید موجود در جامعه آمریکا و اقدامی درونی از داخل وزارت دفاع آمریکاست.
حالا رسانه‌ها پس از حدود دو هفته به نقل از برخی منابع ناشناس اعلام کرده‌اند، به احتمال زیاد یکی از افرادی که در داخل یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا فعالیت می‌کرده، این اسناد را در اختیار داشته و آنها را در یک شبکه اجتماعی منتشر کرده است. روزنامه «واشنگتن‌پست» در همین زمینه بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، نوشته است، این فرد بر اساس سمت و موقعیت خود در وزارت دفاع، به این اسناد دسترسی داشته و آنها را با خود به خانه برده و در جمعی  دوستانه در یک شبکه اجتماعی مبتنی بر بازی‌های کامپیوتری، بارگذاری کرده است. یکی از دوستان این فرد با انتشار این اطلاعات گفته است، سروری که اسناد روی آن منتشر شده، یک سرور شخصی برای متصل شدن به بازی‌های کامپیوتری است و پایگاه «دیسکورد» اجازه استفاده از سرورها را به این افراد ‌داده است. او در ادامه به واشنگتن‌پست گفته است، افرادی که با فرد منتشرکننده اطلاعات در ارتباط بوده‌اند، گمان می‌کردند، این اطلاعات و اسناد جعلی است و برای سرگرمی طراحی شده‌اند، اما بعد از مدتی که این اسناد به مطبوعات راه پیدا کرد، از عمق جدیت موضوع باخبر شدند. این فرد، به گفته دوستش، از افراد به شدت علاقه‌مند به اسلحه و مهمات نظامی بوده و در این شبکه اجتماعی اخبار و مقالات مرتبط با حوزه سلاح را منتشر می‌کرده  است. نکته جالب توجه اینکه مسئولان شبکه اجتماعی «دیسکورد» هم اکنون در حالا همکاری با دولت ایالات متحده و سازمان‌های اطلاعاتی برای شناسایی عامل انتشار اسناد هستند؛ اما هنوز سرنخی از این فرد به دست نیاورده‌اند. دوستان او نیز با وجود اینکه با رسانه‌ها گفت‌وگو کرده‌اند، حاضر به افشای هویت او نشده‌اند.
همین چند نکته به خوبی نشان می‌دهد، فضای دوقطبی موجود در جامعه آمریکا و دعوای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، از این پس می‌تواند چه بلایی بر سر منافع ملی آمریکا در سطح جهانی بیاورد. اگر اطلاعات روزنامه واشنگتن‌پست درست باشد، از سرنخ‌های به دست آمده کاملاً مشخص است که یک فرد افراطی طرفدار سلاح (آنطور که دوستانش توصیف کرده‌اند)، اصولاً در چه نوع تیپ شخصیتی در فضای سیاسی ایالات متحده قرار می‌گیرد و می‌توان به جرئت بیان کرد که او می‌تواند از علاقه‌مندان سرسخت جمهوری‌خواهان یا شخص ترامپ نیز باشد. او اسنادی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده که ایالات متحده را طرف بازنده در جنگ اوکراین به نمایش می‌گذارد؛ کشوری که برای ارسال سلاح به کی‌یف، به مسئولان رژیم صهیونیستی التماس می‌کند، لهستان را به شدت تحت فشار می‌گذارد، کنترل و مدیریتی بر روی اعراب منطقه در حمایت از روسیه ندارد و در نهایت اینکه خود می‌داند طرف برنده جنگ نیست.
خبرگزاری «سی‌ان‌ان» نیز می‌نویسد، انتشار این اسناد نشان می‌دهد آمریکا به پیروزی اوکراین به شدت ناامید و بدبین است و تلاش دارد راهی برای ادامه حمایت متحدانش از زلنسکی پیدا کند؛ رئیس‌جمهوری که خود مقامات آمریکایی نیز به او اعتماد ندارند و از او و دستیارانش جاسوسی می‌کنند!
دو قطبی موجود در فضای سیاسی آمریکا از این پس موجب ایجاد اختلالات بسیاری در عملکرد ایالات متحده به منزله یک ابرقدرت می‌شود و سرعت افول این کشور در عرصه جهانی را افزایش خواهد داد؛ مسئله‌ای که حالا متحدان آمریکا در اروپا (و به ویژه فرانسه) به خوبی به آن واقفند و بر همین اساس به دنبال راهی برای جدایی خود از این کشور بحران‌زده هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات