صبح صادق >>  دین >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۴۶۹۲۹

مظهر عفاف

قم از نظر روایات ما جایگاه بزرگی دارد و ملجأ و مأوای شیعیان و محبان به شمار می‌آید. حجاب این شهر، کاسب‌های این شهر، مردم این شهر و بازارهای این شهر باید بهتر از جاهای دیگر باشد؛ چراکه خیلی‌ها عامدانه می‌خواهند وضعیت فرهنگی قم را تخریب کنند. امام صادق(ع) پس از آنکه به پناه آوردن به قم دستور می‌دهند، گله می‌‌کنند که «متأسفانه افرادی می‌آیند که حرمت این شهر را حفظ نمی‌کنند.» از این‌رو باید وقتی کسی وارد این شهر می‌شود، شهر و مردم آن را با همان توصیف‌های روایات ببیند، چون قم عش آل محمد(ص) است. 
شما می‌‌دانید در قرآن کریم از دخترانی ویژه نام برده شده است؛ نخست حضرت مریم(س) است که خداوند در قرآن کریم دو مرتبه می‌‌فرماید ما او را برگزیدیم؛ دقیقاً همان تعبیری که خداوند درباره پیامبری، همچون حضرت موسی(ع) مطرح کرده است. دوم دختران حضرت شعیب هستند که قرآن کریم آنها را مظهر حیا معرفی کرده است؛ دخترانی که با حیا راه می‌رفتند، اهل عبادت بودند و به پدرشان کمک می‌کردند و پرورده دست پیامبر(ص) بودند که یکی همسر حضرت موسی(ع) شد. تعابیر بزرگی درباره دختران مطرح شده است که از جمله آنها ریحانه است و به‌همین دلیل در روایات آمده است یکی از سعادت‌های مرد آن است که فرزند اول او دختر باشد و برخی مفسران در تفسیر «باقیات الصالحات» آن را به‌معنای دختر دانسته‌اند. به تعبیر استاد قرائتی، خداوند برای این قضیه مرثیه خوانده و گفته است: «به چه گناهی کشته شدند؟» اما باید بدانیم اهمیت دختران به دلیل حیا و عفت است.
وی یادآور شده است، قریب به هشت هزار امام زاده در این کشور هستند و در قم بیش از 400 امام‌زاده هست که همگی برای ما محترم هستند که یک مقام ندارند؛ اما حضرت معصومه(س) ویژگی‌هایی دارد که ایشان را از دیگر امام‌زادگان متمایز کرده است. هرچند تعدادی از امام‌زادگان برخی از آنها را دارند. امام صادق(ع)، امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) به زیارت این بانوی بزرگ سفارش کرده‌اند و همین مسئله دلیل بر اهمیت جایگاه و مقام ویژه ایشان است. یکی از ویژگی‌های ایشان مقام عفاف و عابده بودن ایشان است. با وجود اینکه کتاب‌هایی نوشته شده و برنامه‌هایی برگزار شده است، گزارش‌ها درباره ایشان کم است و مسئله عفاف و حجاب و مقام مربوط به عبودیت ایشان به دست ما رسیده است. وی با بیان اینکه بزرگان زیادی از کنار این حرم به مقام‌ها رسیده‌اند، می‌گوید: «مرحوم آیت‌الله مرعشی‌نجفی همیشه درون حرم دیده می‌شد و ارادت خاصی به حضرت معصومه(س) داشت و مرحوم آیت‌الله فاضل‌لنکرانی می‌فرمودند در این حرم افاضاتی به من شد که با پنجاه سال کار علمی به آن نمی‌رسیدم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات