صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۶۹۴۲

تجربه خوب دیوارنگاره

پایگاه بصیرت / حسین مهریزی
همه ما بارها این گزاره هنری را خوانده‌ایم و شنیده‌ایم و شاید هم تکرار کرده‌ایم که گاهی یک تصویر به اندازه ده‌ها جلد کتاب یا صدها ساعت سخنرانی، پیام دارد و می‌تواند اثرگذار باشد. درست هم هست؛ گاهی پیامی که با یک تصویر هنرمندانه و با طراحی هوشمندانه به مخاطبان منتقل می‌شود، به مراتب بیشتر به دل می‌نشیند و سازنده‌تر است؛ هرچند این به معنای کنار گذاشتن کتاب یا سخنرانی و تبیین نیست، اما به هر حال از کارآمدی و اثربخشی تصویر اعم از نقاشی، گرافیک و... نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.
مصداق این موضوع، سه دیوارنگاره‌ای است که در مناطق مرکزی شهر تهران بالا رفته و هر چند وقت یک بار چهره تازه می‌کند. از چند سال پیش، دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) به ابتکار خانه طراحان انقلاب اسلامی (وابسته به مؤسسه هنری‌ـ رسانه‌ای اوج) فعال شده و طرح‌های گرافیکی یا نقاشی با مفاهیم انقلابی، ملی، مذهبی و... ارائه می‌دهد و حالا چند ماهی است که سازمان تبلیغات اسلامی دو دیوارنگاره دیگر را هم در پایتخت بالا فرستاده است؛ یکی در میدان انقلاب و دیگری در میدان فلسطین. 
هر سه دیوارنگاره یاد شده انصافاً تا به حال خوب ظاهر شده‌‌اند و کمتر پیش آمده است که طرح عرضه شده بر روی آنها، با ایراد هنری یا محتوایی مواجه شود؛ طرح‌هایی که هم از نظر فرم و هم از نظر محتوا و مفهوم، از بهترین نمونه‌های حوزه هنرهای تجسمی به شمار می‌آیند و این قابلیت را داشته‌اند که کم و بیش همه رهگذران با هر سلیقه و تفکری، آنها را بپسندند و به قول معروف به دل‌شان بنشیند.
این اقدام ابتکاری در سه نقطه پر رفت و آمد پایتخت، تجربه خوب و ماندگاری برای به کارگیری هنر تجسمی در انتقال مفاهیم ناب فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... است که می‌تواند در دیگر شهرهای بزرگ و متوسط هم تکرار شود، مشروط بر آنکه چه در تهران و چه در شهرستان‌ها نه به ورطه تکرار و کلیشه‌نمایی بیفتند و نه درگیر رقابت‌های مخرب و کاذب شوند. رعایت تنوع در طرح‌های ابداع شده و توجه به گستره نیازهای مخاطب، شرط دیگر تداوم اثربخشی این دیوارنگاره‌ها در تهران و دیگر نقاط کشور است که اگر به خوبی رعایت شود، گذر زمان گرد تکرار و دلزدگی بر آنها نخواهد ریخت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات