تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۴۷۰۱۹

از انتقاد پارلمانی از سیاست آبی ترکیه تا احداث سد در مرز با ایران

«هادی السلامی» عضو کمیسیون کشاورزی پارلمان عراق با انتقاد از سیاست‌های آبی ترکیه در قبال کشورش گفت: ترکیه با پرونده آبی با نگرش عثمانی برخورد می‌کند و با عراق برخورد قلدرمآبانه دارد.

عراق|از انتقاد پارلمانی از سیاست آبی ترکیه تا احداث سد در مرز با ایران

السلامی تأکید کرد: پرونده آب و بحران‌های ناشی از آن در کشور، ما را در برابر مسئولیت تاریخی قرار می‌دهد تا تحرکی به‌عمل آوریم، مذاکرات از جانب عراق ادامه دارد.

وی افزود: درباره پرونده آب میان کشورها، معاهدات و توافقنامه‌هایی وجود دارد که برای همه طرف‌ها الزام‌آور است و ما قصد داریم از این مجرا پرونده آب را دنبال کنیم.

احداث سد در مرز عراق و ایران

یک مسئول عراقی از تشکیل کمیته‌ای عالی برای تعیین موقعیت احداث یک سد عظیم در مرز عراق و ایران خبر داد.

«مازن الخزاعی»، مدیر ناحیه «قزانیه»، به بغداد الیوم گفت که وزارت منابع آبی عراق، کمیته‌ای عالی شامل بارزترین کارشناسان برای تعیین موقعیتی در مرز عراق و ایران در ناحیه مندلی و قزانیه در شرق دیالی برای احداث سدی عظیم در راستای استراتژی جمع‌آوری آب باران و سیل تشکیل داده است.

وی اضافه کرد: دو منطقه «حوض النفط و ترلساق»، مقبولیت بیشتری از لحاظ ویژگی‌های امکان احداث سد عمیق دارند که بتواند آب را به‌اندازه آنچه در سد العظیم ذخیره می‌شود، ذخیره کند.

مدیر ناحیه قزانیه تصریح کرد: این ایده از نیم قرن پیش مطرح است اما شرایط کشور مانع از اجرای آن شده است اما وضعیت آب و وخامت بحران خشکسالی، موجب شده است همه پروژه‌های پیشین احیا شود.

عراق: ایران مقادیر کافی گاز در اختیار عراق می‌دهد

وزارت برق عراق روز گذشته اعلام کرد که ایران متعهد شده است مقادیر کافی از گاز را برای استفاده در نیروگاه‌های گازی عراق، در اختیار این کشور قرار دهد.

«احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق گفت که تفاهماتی با ایران صورت گرفته است و ایران آمادگی خود را برای تأمین گاز به‌میزان کافی در تابستان اعلام کرده است.

وی تأکید کرد: اکنون به امضای قراردادی برای تأمین گاز نیاز داریم و براساس تفاهم کنونی، 35 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می‌شود که 10 میلیون مترمکعب آن برای مناطق جنوبی و 25 میلیون مترمکعب آن برای مناطق مرکزی است.

الفرات نیوز گزارش داد: «جواد اوجی»، وزیر نفت ایران پیش‌تر از تمدید صادرات گاز ایران به عراق برای 5 سال دیگر خبر داده بود. عراق برای فعالیت نیروگاه‌های برق خود به گاز ایران نیاز دارد.

 

منبع: تسنيم

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات