بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۷۰۴۶

گردهمایی سراسری سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

گردهمایی سراسری سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور با موضوع «نظم جهانی در حال ظهور، نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران» از روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه با دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مدیران ارشد وزارت امور خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تبیین ۳ کلید واژه عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی فرمودند: عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی؛ حکمت یعنی عمل خردمندانه در تعاملات بین‌المللی و مصلحت یعنی شناخت موارد انعطاف که منافاتی با اصول ندارد.

ایشان سیاست خارجی خوب و دستگاه دیپلماسی کارآمد را رکنی اساسی برای اداره موفق کشور برشمردند و با بیان ۶ ضابطه الزامی در سیاست خارجی گفتند: رعایت این شاخص‌ها، نشانه سیاست خارجی موفق است و اگر این ضابطه‌ها مشاهده نشد، یا در نظریه سیاست خارجی و یا در کارکرد و عملیات دیپلماسی دچار مشکل هستیم.

 

رهبر معظم انقلاب همچنین، نمایندگان ایران در خارج از کشور را نماینده مردم و نوع رفتار آنها را نشان‌دهنده هویت و ماهیت ملت ایران خواندند و گفتند: دیپلمات ایرانی باید نماد ایمان، عشق به ایران عزیز، غیرت، عزم و اراده و تحرک و پر کاری باشد و گفتار و رفتارشان برای ملت ایران هم احترام‌برانگیز باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، با اشاره به مرزهای طولانی ایران با کشورهای متعدد و بعضاً مهم و اثرگذار، سیاست دولت کنونی برای ارتباط با همسایگان را بسیار مهم و درست خواندند و افزودند: دست‌های بیگانه برای ایجاد مشکل بین ایران و همسایگان آن، فعال است که نباید اجازه بدهید این سیاست آنها محقق شود.

ایشان، سیاست ارتباط با کشورهای اسلامی ولو در دوردست و همچنین سیاست ارتباط با کشورهای هم‌جهت و همراه را نیز مهم برشمردند و افزودند: امروز همراهی و هم‌جهتی برخی کشورهای بزرگ و مهم دنیا با جمهوری اسلامی ایران در برخی جریان‌ها و خطوط اساسی سیاست بین‌الملل پدیده‌ای بی‌سابقه است که باید با قدردانستن این فرصت، ارتباطات با آن کشورها را تقویت کنیم.

در ابتدای این دیدار امیرعبداللهیان گزارشی از اقدامات، برنامه‌ها و اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم ارائه کرد و خروج از سیاست تک ساحتی برجامی با هدف ایجاد توازن در سیاست خارجی، اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی، تمرکز بر توسعه صادرات غیر نفتی و ظرفیت منحصربه‌فرد ترانزیتی در کشور، نگاه ویژه به آسیا با اولویت همسایگان و کشورهای اسلامی، حمایت از محور مقاومت، کنشگری فعال با مشارکت در ائتلاف‌های سودمند منطقه‌ای همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شانگهای و بریکس و پیشبرد همزمان استراتژی «بی‌اثرکردن تحریم‌ها» و مذاکره برای «رفع‌ تحریم‌ها» را از مهمترین راهبردهای وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم عنوان کرد.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به ۱۱ سفر خارجی رئیس جمهور و ۱۴ سفر سران دیگر کشورها به ایران طی ۲۰ ماه گذشته، امضای تفاهم‌نامه‌های جامع و بلندمدت با کشورهایی نظیر چین، روسیه و ترکیه را از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت افزایش تعاملات جمهوری اسلامی ایران و افزایش تبادلات تجاری کشور برشمرد. امیرعبداللهیان با اشاره به حضور بیش از ۵ میلیون ایرانی در خارج از کشور، توجه ویژه دولت سیزدهم به ارائه خدمات به این دسته از هموطنان را از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه خواند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (شنبه) ۳۰ اردیبهشت ماه درباره این دیدار در صفحه اینستاگرام خود نوشت: صبح امروز به همراه جمعی از مدیران وزارت امور خارجه، سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور توفیق دیدار با رهبر انقلاب اسلامی و بهره‌مندی از راهنمایی‌های ارزشمند ایشان را داشتیم. ایشان دستگاه دیپلماسی کارآمد را رکنی اساسی برای اداره موفق کشور دانستند و با بیان ۶ ضابطه الزامی در سیاست خارجی تأکید داشتند در صورت عدم رعایت این ضوابط در کارکرد و عملیات دیپلماسی دچار مشکل خواهیم شد. همچنین تصریح کردند سیاست خارجی خوب و موفق حتماً موجب بهبود وضع کشور می‌شود و در مقابل، اختلال و اشکال در سیاست خارجی باعث بروز مشکل در وضع عمومی کشور خواهد شد. آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به پردازش معنای سه کلیدواژه «عزت، حکمت و مصلحت» در مقوله سیاست خارجی پرداختند که عزت را نفی «دیپلماسی التماسی چه در کلام و چه در محتوا» و پرهیز از چشم دوختن به حرف و تصمیم مقامات کشورهای دیگر، «حکمت» را رفتار و گفتار خردمندانه، اندیشیده‌ شده و محاسبه‌ شده و روی دیگر آن را نداشتن اعتماد بی‌جا به طرف‌های مقابل دانستند و همچنین «مصلحت» را به مفهوم داشتن انعطاف در موارد لازم برای دور زدن موانع سخت و صخره‌ای و ادامه دادن مسیر برشمردند.

وزیر امور خارجه همچنین در توئیتر در این باره نوشت: امروز در شروع گردهمایی سفیران و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی، بین‌المللی و کنسولی، توفیق دیدار و دریافت نظرات ژرف مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل را داشتیم. عمق نگاه راهبردی ایشان به وقوع تحول در نظم جهانی و تأکیدشان بر سیاست خارجی کارآمد، چراغ راه ما خواهد بود.

قرار است امروز (یکشنبه) نیز نشستی با حضور رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و مسؤولان سازمان انرژی اتمی در محل وزارت امور خارجه برگزار شود.

گردهمایی سراسری سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بعد از شیوع کرونا متوقف شده بود و امسال با حضور سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به مدت تقریبا دو هفته (۱۰ خرداد ماه) برگزار می‌شود. براساس روال قبلی نشست‌هایی در این مدت با مسؤولان وزارتخانه‌های مختلف برگزار خواهد شد. البته در آذر ۱۴۰۰ گردهمایی سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه برگزار شده بود.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات