بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۵۳۸۸۴

سند تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا چهارم دی ماه امضا می‌شود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه امضای سند تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چهارم دی‌ ماه و الحاق به این اتحادیه را نقطه عطفی در روابط تجاری با کشورهای عضو توصیف کرد.

 شانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی روز یکشنبه  ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۲ به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور معاونان و مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد با دستورکار بررسی آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای ارمنستان و عمان و بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی با سوریه در چارچوب کمیته عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این نشست معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت کمیسیون‌های مشترک و مرور جوانب مختلف روابط اقتصادی در قالب این کمیسیون‌ها، پیگیری توافقات حاصل شده در جریان برگزاری کمیسیون‌ها را عامل رشد و توسعه تجارت خارجی خواند.

در ادامه آخرین وضعیت روابط اقتصادی و تجاری با ارمنستان در حوزه‌های همکاری‌های گمرکی، صدور خدمات فنی و مهندسی (ساختمان سازی، جاده سازی، سد سازی ...) ، صادرات فرآورده‌های نفتی، ترانزیت، کشت فراسرزمینی، ایجاد منطقه آزاد مشترک و ... مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

صفری همچنین با اشاره به برگزاری بیستمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با عمان در تهران در هفته جاری، برگزاری این کمیسیون را فرصت مناسبی برای طرح و پیگیری مهمترین موضوعات موجود در دستورکار روابط اقتصادی دو کشور به ویژه در حوزه تسهیل ترانزیت بین ایران و عمان، توسعه بنادر و همکاری در زمینه انرژی برشمرد.

بخش دیگر نشست به برگزاری پانزدهمین کمیته عالی همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه اختصاص داشت و موضوعات مهم قابل طرح در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری در جریان برگزاری این کمیته عالی از جمله روابط بانکی، پروتکل الحاقی موافقتنامه تجارت آزاد دو کشور و همکاری‌ها در حوزه برق بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

اعضای حاضر در این نشست چگونگی همکاری دستگاه‌ها، موانع پیش رو و محورها و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در پایان ضمن تبیین اهمیت روابط با کشورهای اوراسیا، امضای سند تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چهارم دی‌ماه (۲۵ دسامبر) سال جاری و الحاق به این اتحادیه را نقطه عطفی در روابط تجاری با این کشورها توصیف کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات