صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۷۱۱۲

رسوایی در اوکراین

رسانه‌های غربی تلاش کردند با انتشار خبر رهگیری شش موشک روسی، نشان دهند روسیه در مسئله موشکی نیز چنانکه به نظر می‌آید، قوی نیست. با این حال، با گذشت چند ساعت از انتشار این خبر و تحلیل‌های مرتبط با آن، مسکو اعلام‌کرد نه‌تنها این موشک با هدف برخورد کرده[...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

هفته گذشته، همزمان با تلاش اوکراین برای انجام حملات تلافی‌جویانه و تهاجمی علیه روسیه، رسانه‌های این کشور و همچنین رسانه‌های غربی با آب و تاب فراوان خبر دادند که سامانه‌های ضد موشک پاتریوت توانستند شش موشک مافوق صوت موسوم به کینژال روسیه را ردگیری و منهدم کنند.
این موشک‌ها که مافوق صوت بودند، یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین موشک‌های روسی هستند که گفته‌ می‌شود اصولاً هیچ سامانه ضد موشکی قابلیت ردیابی آنها را ندارد. با این حال، رسانه‌های غربی تلاش کردند با انتشار خبر رهگیری شش موشک روسی، نشان دهند روسیه در مسئله موشکی نیز چنانکه به نظر می‌آید، قوی نیست. با این حال، با گذشت چند ساعت از انتشار این خبر و تحلیل‌های مرتبط با آن، مسکو اعلام‌کرد نه‌تنها این موشک با هدف برخورد کرده و هیچ‌ یک از آنها رهگیری نشده است، بلکه سامانه ضد موشکی پاتریوت که آمریکا به اوکراین داده است نیز هدف موشک‌ها قرار گرفته است! این خبر در ابتدای امر در رسانه‌های غربی بازتابی پیدا نکرد؛ اما پس از مدتی، رسانه‌های غربی به نقل از یک مقام دولتی واشنگتن فاش کردند، یکی از سامانه‌های پاتریوت اهدایی واشنگتن به ارتش اوکراین در حمله موشکی روسیه تخریب شده‌ است.
هر چند ارتش روسیه جزئیات بیشتری درباره حمله با موشک مافوق صوت کینژال به کی‌یف ارائه نداد؛ اما «اولین بار است که مسکو ادعا کرده است سامانه‌های دوربرد ارسال شده به اوکراین از سوی حامیان غربی را هدف قرار داده است.»
رسانه‌های آمریکایی در حالی به‌دنبال لاپوشانی و گذر از این خبر هستند که انتشار این مسئله، خبر بدی برای فروشندگان سامانه‌های ضد موشکی آمریکایی در سراسر جهان است. ایالات متحده در حالی تلاش کرد موشک‌های هایپرسونیک روسیه را ضعیف جلوه دهد که مشخص شد، سامانه موشکی خودش به‌شدت آسیب‌پذیر است و نمی‌تواند منافع و امنیت کشورها را تأمین کند.
اظهارات «شویگو» وزیر دفاع روسیه در این زمینه بسیار جالب توجه است؛ زیرا او معتقد است به جز اینکه اوکراینی‌ها توانایی تشخیص انواع موشک‌های روسی را ندارند، بلکه در ارائه خبرهای مربوط به جنگ نیز چنان اغراق‌آمیز برخورد می‌کنند که مسکو نیز در تعجب می‌ماند!
سرگئی شویگو در این باره گفته‌ است: «من قبلاً گفته‌ام و باز هم تکرار خواهم کرد. ما آنقدر کینژال پرتاب نکرده‌ایم که آنها هر بار در بیانیه‌ای آنها را ساقط شده می‌خوانند. علاوه بر این، تعداد این رهگیری‌های اوکراینی‌ها و اینکه چه کسی واقعاً سامانه‌های آمریکایی را کنترل می‌کند، هنوز یک سؤال بزرگ است، سه برابر بیشتر از آن چیزی است که ما شلیک می‌کنیم. البته آنها همیشه در مورد نوع موشک‌ها اشتباه می‌کنند به همین خاطر نمی‌توانند آنها را هدف قرار دهند.»
ارتش روسیه هفته گذشته در اجرای عملیات «جنگل جنگ دقیق» از موشک کینژال استفاده‌ کرد. موشک کینژال که به معنای خنجر است، به‌دقت بالا در اصابت به اهداف و دقت فوق‌العاده در تخریب شناخته می‌شود و هیچ سامانه غربی قادر به رهگیری این موشک نیست. روسیه در موارد نادری که می‌خواهد اهداف دقیق را مورد اصابت قرار دهد و منهدم کند، از موشک‌های مافوق صوت استفاده می‌کند و در بقیه زمان‌های جنگ عمدتاً از موشک‌های کالیبر و سپس موشک‌های اسکندر استفاده می‌کند؛ اما در روزهای اخیر استفاده از این موشک‌ها را در مقابل اوکراینی‌ها افزایش داده است.
علت بزرگی خبر مربوط به هدف قرار گرفتن سامانه ضد موشکی پاتریوت و رهگیری نکردن موشک‌های هایپرسونیک روسی در این مسئله نهفته است که موشک‌های هایپرسونیک جزء جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که امروزه کشورهایی همچون آمریکا، روسیه و چین تولیدکرده و به کار گرفته می‌شوند. اگر سامانه‌های موشکی پاتریوت می‌توانست این موشک‌ها را هدف قرار دهد، این مسئله خبر بزرگی در رقابت‌های تسلیحاتی غرب و روسیه بود. این مسئله به معنای این است که آمریکا هنوز نتوانسته سامانه‌ای برای ردیابی و انهدام موشک‌های مافوق صوت روسی پیدا کند و این مسئله خاک آمریکا را نیز با تهدید جدی مواجه می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات