صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۷۱۱۹

پنجه غرب بر تن سبک زندگی ایرانی‌ـ اسلامی

پروپاگاندا یا ایده‌گستری و هجوم همه‌جانبه رسانه‌ای و تلاش قدرت‌های مادی جهان نشان می‌دهد، آنها به هیچ عنوان تاب و تحمل ظهور و بروز قدرت‌ها و افکار مغایر خود را ندارند و به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا با تولیدات و قدرت رسانه‌ای خود شمیم معطر ناشی از عطر اسلام ناب و صدای آزادی‌خواهانه جمهوری اسلامی ایران[...]

دلسوزی غرب برای جوامع شرقی و اسلامی؛ این دقیقاً همان چیزی است که نیست؛ اما ایده‌گستران رسانه‌های غربی درصدد القای آن هستند تا از این مسیر راه نفوذشان در بین افکار عمومی این جوامع را باز کنند و به نیات خود دست یابند.
پروپاگاندا یا ایده‌گستری و هجوم همه‌جانبه رسانه‌ای و تلاش قدرت‌های مادی جهان نشان می‌دهد، آنها به هیچ عنوان تاب و تحمل ظهور و بروز قدرت‌ها و افکار مغایر خود را ندارند و به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا با تولیدات و قدرت رسانه‌ای خود شمیم معطر ناشی از عطر اسلام ناب و صدای آزادی‌خواهانه جمهوری اسلامی ایران را در نطفه خفه کنند.
اما اینکه دشمنان قسم‌خورده اسلام و انسانیت چگونه با در دست داشتن افسار رسانه با تمام قدرت علیه تمامی نمادها و شعائر اسلامی و انسانی لجن‌پراکنی می‌کنند، خود پروژه‌ای عظیم است که اشراف نداشتن بر نحوه عملکرد آن، تک‌تک افراد جامعه را در معرض خطر نفوذ فرهنگی و ضعف عقیدتی قرار می‌دهد و در نهایت مغموم تبلیغات فریبکارانه غربی‌ها خواهد کرد.

لابی صهیونیستی علیه اسلام
کشورهای غربی و لابی‌‌های صهیونیستی که قدرت رسانه‌ای جهان را در دست دارند، با تمام تلاش لذت‌های جنسی، دنیوی و انسان‌محوری را تبلیغ و با هزاران ترفند علیه اسلام و خدامحوری فعالیت می‌کنند.
اربابان رسانه‌های غربی که تحمل انسان الهی و اندیشه‌های خدامحور را ندارند، از کمال‌طلبی معنوی در هراس بوده و تلاش می‌کنند مانع رویش‌های دینی در جهان شوند.
بنابراین، بحث شناخت رسانه، ابزار رسانه و هرآنچه به این بخش مربوط می‌شود، می‌تواند جوامع شرقی و اسلامی را که هدف اصلی دنیاطلبان و صاحبان رسانه‌های جهان است تا حدودی واکسینه کرده، در غیر این صورت باید شاهد قتل‌عام گسترده فرهنگی و معنوی به ویژه در نسل‌های جدید بود.

تغییر تدریجی سبک زندگی
رسانه‌های جدید به ویژه رسانه‌هایی که بر بستر فضای مجازی در دسترس مخاطبان قرار دارند، با ایجاد فضای غیر واقعی و سپس تأثیر بر مخاطب تلاش می‌کنند نتیجه کارشان را به فضای واقعی کشانده و در نتیجه به تغییر سبک زندگی آنها اقدام کنند. در واقع، فضای مجازی بستری بسیار آماده برای قرار دادن انواع تولیدات فرهنگی و غیر فرهنگی در سبد مخاطبانی است که در بسیاری مواقع ناخواسته به آغوش این تولیدات کشیده می‌شوند.
سهولت در دسترسی و از بین رفتن مرزها و محدودیت‌ها، قابلیت استفاده از انواع شیوه‌های تبلیغاتی و اشتراک‌گذاری آسان با قابلیت متعدد انتشار، از جمله ویژگی‌های فضای مجازی است که این بخش رسانه را به حوزه‌ای تأثیرگذار در جامعه تبدیل کرده است.

از شناخت راه نفوذ تا استفاده از موقعیت‌ها
هر چند صرفاً شناخت راه‌های نفوذ شیطان‌صفتان از طریق فضای مجازی به تنهایی نمی‌تواند مانع این نفوذ شود و لازم است موقعیت‌های زمانی، مکانی، جنسیت، سن و دیگر متغیرهای تأثیرگذار نیز مورد توجه قرار گیرد؛ اما به حتم شروع هر برنامه‌ای با اصل شناخت و آگاهی اتفاق خواهد افتاد.

هویت‌سازی و اخبار کذب
یکی از ترفندهای رسانه‌ای، به ویژه در فضای مجازی، تولید و انتشار مطالبی بر بستر سکوها و پایگاه‌هایی است که به راحتی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
پروپاگاندای رسانه‌ای در این روش با کشف معضلات و کاستی‌های موجود در اجتماع تلاش می‌کند با احساسی کردن موضوع، بحث را از مسیر راه حل‌های منطقی خارج کند و قدرت تفکر را از مخاطب بگیرد.
نتیجه این ترفند رسانه‌ای تشویش افکار عمومی و بسته شدن راه تفهیم و تفاهم و در نتیجه انجام قضاوت‌هایی عاری از منطق و انصاف است. قدرت‌های پشت پرده رسانه در این ترفند مخاطب را عاری از قدرت درک و تحلیل درست کرده و مقصود خودشان را به مخاطب دیکته می‌کنند.
ردّپای این ترفند پروپاگاندای رسانه‌ای را می‌توان در پیج‌ها، کانال‌ها و... ضد دین مشاهده کرد که دشمن با کمک انواع فیلم و عکس نتیجه خم شدن یک معتاد کارتن خواب در سطل زباله را دین اسلام معرفی کرده و با احساسی کردن مخاطب قدرت تفکر را از وی سلب می‌کند.
سپس رسانه با انتشار و بازنشر چنین مطالبی به جوان ایرانی اینطور القا می‌کند که بدبخت است و این بدبختی از اسلام نشئت گرفته است!

وارونه‌سازی حقایق
یکی دیگر از روش‌های متداول پروپاگاندای رسانه‌ای وارونه‌سازی حقایق است.
آنان با استفاده از ویژگی‌های فضای مجازی و رسانه‌ای با انتشار اخبار و مطالب غیر واقعی قدرت تفکر و تعقل را از مخاطب سلب و در نهایت مفهوم مورد نظر خود را به آنها القا می‌کنند.
در این شیوه جنگ نرم دشمن به دنبال شکل‌دهی و هدایت اجتماعی افراد در مسیر مورد نظر خود است؛ به گونه‌ای که در نهایت مخاطب فکر می‌کند به انتخابی آزادانه و عاری از اجبار دست زده است.
یک نمونه از بلایایی که دشمنان با این شیوه بر سر مردم مسلمان منطقه و جهان اسلام آوردند، تشکیل گروه‌های تروریستی، همچون داعش بود که با استفاده از رسانه جمع قابل توجهی از جوانان کشورهای جهان را جمع کرد و آنان را در مسیر اهداف آمریکایی‌ـ صهیونیستی خود قرار داد.

سطحی‌نگری و ابتذال
یکی دیگر از شیوه‌های پرکاربرد رسانه‌ای، به ویژه در فضای مجازی، گسترش سطحی‌نگری، لذت‌جویی‌های ظاهری و زودگذر و سرگرم کردن آنها به امور دنیوی فاقد اهمیت است.
نمونه این مسئله را می‌توان در القای شکلی خاص از بدن افراد مشاهده کرد؛ به گونه‌ای که دختر یا پسر جوان فقط زمانی خودشان و بدن‌شان را دوست دارند که شبیه فلان بازیگر یا مدل معروف باشند.
امروزه، آگاهی مردم از ترفندهای رسانه‌ای از امور مهمی است که نیازمند تربیت نیروهای متخصص، آگاه و دلسوز است تا با استفاده از بسترهای ایجاد شده در فضای مجازی بتوانند نسبت به آگاه‌سازی مردم گام‌های مؤثری بردارند.

راه مقابله
اما راه‌های مقابله با نفوذ دشمنان چیست و چگونه می‌توان با هجمه‌های رسانه‌ای، به ویژه از طریق فضای مجازی با لجن‌پراکنی‌هایی که علیه ملت ایران می‌شود، مقابله کرد؟ برای پی بردن به پاسخ این پرسش شاید لازم نباشد جای دوری رفت؛ چرا که می‌توان پاسخ را در میان مطالبات رهبر معظم انقلاب پیدا کرد؛ مطالباتی که در فرصت‌های گوناگون از زبان ایشان مطرح شده است.
مطالباتی همچون راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، عملکرد قدرتمند و با برنامه در فضای مجازی، استقلال و وابستگی نداشتن به فضای مجازی، مدیریت قوی و با برنامه در فضای مجازی، تشکیل جبهه واحد و اندیشه‌ورز در فضای مجازی، حضور جریان‌ساز و خروج از انفعال، توجه به رفع آسیب‌های فضای مجازی به کودکان و نوجوانان، ایجاد امنیت در فضای مجازی و... از جمله مطالبات برحق و کارشناسانه رهبری در حوزه فضای مجازی است که توجه به همین نکات می‌تواند کشور را از آسیب‌های فراوان فضای مجازی دور نگه دارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات