صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۴۷۲۰۴

منشور قدرت‌ساز

پایگاه بصیرت / محسن نصری
از مبانی قدرت و اقتدار هر جامعه‌ای «جمعیت» آن کشور است. موضوع جمعیت ابعاد گوناگونی دارد و دارای یک منشور سه ضلعی، از جمله ازدواج، خانواده و فرزندآوری است. 
ازدواج موفق 
در ازدواج نگاه درست و اندیشه درست ملاک است. اگر این نگاه به سبک زندگی غربی و رفتار غربی برود، تغییرات به انتظارات و توقعات می‌رود و ازدواج شکل خوبی پیدا نمی‌کند. برای یک ازدواج خوب، لازم است نگاه دختر و پسر به زندگی درست باشد. از لحاظ مالی تنها مقدمات اولیه می‌خواهد و در ادامه با تلاش و کوشش نواقص آن کامل و موفقیت‌ها روزافزون می‌شود. از مشکلات در مقوله ازدواج، نسبت طلاق به ازدواج است که متأسفانه در حال افزایش است. بنابراین، برای رسیدن به یک جمعیت خوب هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی توجه به این ضلع از منشور مهم است و به کار آموزشی، مشاوره‌ای، تربیتی و تسهیل‌گری و آماده‌سازی مقدمات ازدواج از لحاظ قوانین، حمایت‌های مالی و بانکی نیاز دارد. 
خانواده محلی برای آرامش 
مرحله بعد خانواده است که فقط با ازدواج شکل پیدا نمی‌کند. خانواده جایی است که به واسطه ازدواج درست و بهنگام، در تعبیر قرآن به محلی از آرامش می‌رسد. خانواده باید به گونه‌ای باشد که زمینه تعالی روحی و فکری افراد را فراهم کند. خانواده باید فطرت انسان را شکوفا کند و مسیر انسانیت را به دست آورد. برای قرار گرفتن خانواده در یک مسیر تعالی به مسائل آموزشی، تربیتی، بصیرتی و حمایتی نیاز داریم. قوانین در کشور از جمله آیین‌نامه، نظام بانکی، نظام اداری، نظام تربیتی و آموزشی نیز باید در حمایت خانواده باشد تا آن را به شکل متعالی برساند. 
 راه رسیدن به موفقیت‌ها
گاهی افراد پس از ازدواج و تشکیل یک خانواده دو نفره، میلی به فرزندآوری ندارند و وقتی از آنها سؤال می‌شود، می‌گویند می‌خواهیم راحت باشیم یا بهانه‌هایی دیگر می‌گیرند. البته با وجود مشکلات فعلی مسئولان باید به فکر راه حل باشند؛ اما دختران و پسران ما بدانند پس از ازدواج راه رسیدن به موفقیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه داشتن فرزند است؛ همانطور که برای داشتن کشوری موفق نیازمند به رشد جمعیت هستیم.  در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نرخ باروری، حدود شش، هشت، حتی تا ده فرزند در یک خانواده بود؛ اما این عدد در پایان 1401 حدود یک و نیم فرزند و طبق گزارش جمعیت‌شناسان، نرخ جانشینی جمعیت دو و یک دهم فرزند است. دو فرزند به جای پدر و مادر و یک دهم نیز برای مرگ و میر، حوادث و جنگ‌ها.  در آخر باید گفت، جمعیت عامل اقتدار، قدرت، پیشرفت اقتصاد و عاملی برای پیشرفت فرهنگی و اجتماعی کشور است و برای اینکه به این جمعیت خوب برسیم، به منشوری از ازدواج موفق، خانواده متعالی و فرزندآوری نیاز است که می‌تواند یک جمعیت کمی و کیفی را در پی داشته باشد تا زمینه ظهور امام زمان(عج) فراهم شود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات