اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۷۷۹۲

بانک‌ها، عامل اصلی عقب‌ماندگی نهضت ملی مسکن

سیدمحمد مرتضوی در همایش نقش انبوه‌سازان در طرح نهضت ملی مسکن با بیان این‌که با وعده ساخت 4 میلیون مسکن فاصله زیادی داریم، یادآور شد: با آن‌که حدود 2 سال از وعده داده شده برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی می‌گذرد، اما با اهداف اعلام شده برای پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن فاصله داریم.

وی عدم همراهی بانک‌ها را یکی از عوامل عقب‌ماندگی طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد و با بیان این‌که تنها بانک مسکن تمام ظرفیت‌های خود را به پروژه مذکور وارد کرده است، افزود: این در حالی است که سایر بانک‌ها و موسسات مالی از پرداخت تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن خودداری می‌کنند.

بانک‌ها، عامل اصلی عقب‌ماندگی نهضت ملی مسکن

وی با اشاره به این‌که مدعی هستند تسهیلات را در بخش خدمات و پروژه‌های تجاری پرداخت کرده و بازپرداخت 20 ساله وام نهضت ملی مسکن برای آنها پذیرفتنی نیست، گفت: طبق آمار بانک‌ها حدود 6 درصد از منابع خود را به بخش مسکن اختصاص داده‌اند که با الزامات قانون جهش تولید مسکن مبنی بر پرداخت 20 درصد تسهیلات به نهضت ملی مسکن فاصله دارد.

مرتضوی با یادآوری این‌که در طرح مسکن مهر بخش قابل توجهی از واحدها توسط انبوه‌سازان ساخته شد، اضافه کرد: در این طرح تسهیلات پرداختی حدود 70 درصد هزینه‌ها را پوشش می‌داد و 30 درصد مابقی نیز از آورده متقاضیان تامین می‌شد. در نهضت ملی مسکن نیز گرچه سقف تسهیلات به 550 میلیون تومان افزایش یافته اما باید کاهش نرخ سود آن مورد توجه قرار گیرد، چراکه بازپرداخت اقساط با سود 23 درصد برای متقاضیان آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری نهضت ملی مسکن، تصریح کرد: آیا با توجه به تورم، می‌توان با قیمت 5 میلیون تومان واحدهای نهضت ملی مسکن را احداث کرد؟

 

منبع: تسنيم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات