صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۷۸۱۷
فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن:

چرا قیمت مسکن رو به کاهش است؟

فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه به‌تازگی دارندگان مسکن در صف عرضه‌کنندگان قرار گرفته‌اند و نگران کاهش دوباره قیمت مسکن هستند، گفت: چشم‌اندازهای مثبت سیاسی، افزایش تعاملات جهانی و بین‌المللی به ریزش شدید قیمت در بازار مسکن منجر شده است.

گرچه برخی کاهش قیمت مسکن در روزهای اخیر را به دلیل سیاست هایی همچون مالیات بر خانه های خالی عنوان می کنند، اما به نظر می‌آید سیاست اعمال تثبیت ارزی دلیل اصلی کاهش قیمت ها در بازار مسکن باشد.
در روزهای اخیر بازار مسکن نیز همچون بازار ارز و خودرو دچار رکود سنگین و همچنین کاهش قیمت ها شده است. بررسی های میدانی نشان می دهد در حال حاضر سرمایه گذاران از برخی بازارهای مسکن پایتخت عقب نشینی کرده اند و خریداران مصرفی نیز حضور پررنگی ندارند.
همچنین به دنبال افت قیمت ها در بازار مسکن تهران، نرخ های پیشنهادی آپارتمان در شهرهای کرج، هشتگرد، پرند و پردیس با افت مواجه شده اند و مالکان برای آنکه واحد خود را به فروش برسانند، بعضاً در قیمت های جدید تخفیف می دهند.
با توجه به اینکه نرخ ارز مؤلفه بسیار مهمی در افزایش نرخ سایر کالاها و خدمات به شمار می رود، سقوط آن عامل مهمی در کاهش نرخ مسکن است
فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن‌ درباره مهم‌ترین دلایل کاهش چشمگیر قیمت مسکن در هفته ها و روزهای اخیر به «راهبرد معاصر» گفت: دو موضوع در روزهای اخیر تأثیر ویژه ای در کاهش نرخ مسکن داشته اند؛ نخست، خوش بینی بیشتر نسبت به چشم انداز اقتصادی و دوم، کاهش نرخ ارز است.
وی افزود: با توجه به اینکه نرخ ارز مؤلفه بسیار مهمی در افزایش نرخ سایر کالاها و خدمات به شمار می رود، سقوط آن عامل مهمی در کاهش نرخ مسکن است، این موضوع نشان می دهد نرخ مسکن تا چه اندازه وابسته به نرخ ارز است.
کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: با توجه به اینکه در دو سال گذشته سرمایه داران چشم انداز مناسبی در زمینه حل موضوعات مرتبط با نرخ ارز نداشتند و نرخ ارز نیز روند صعودی داشت، فعالان اقتصادی نسبت به بهبود شرایط ناامید شده بودند، بنابراین دارندگان سرمایه به دنبال تبدیل سرمایه به دارایی هایی همچون مسکن بودند.
بیضایی گفت: از آن زمان به بعد تقاضا برای تبدیل سرمایه به دارایی افزایش یافت، بنابراین به غیر از تأثیرگذاری بالا رفتن نرخ ارز روی قیمت مسکن، به‌دلیل اینکه سطح تقاضای سرمایه ای بالا رفته بود، اشخاص حقیقی و حقوقی به دنبال خرید ملک بودند.
وی معتقد است: سیاست هایی مانند رفع ممنوعیت معاملات بانک‌ها در حوزه املاک و مستغلات و چشم انداز اقتصاد کشور باعث شد  شخصیت های حقیقی و حقوقی به دنبال تبدیل سرمایه های خود به دارایی باشند تا از افزایش نرخ تورم در امان باشند، بنابراین عوامل یاد شده دست به دست هم دادند تا قیمت مسکن در پنج ماه گذشته به صورت فزاینده ای افزایش یابد، هر چند بخش عمده ای از افزایش قیمت مسکن افزایشی ناشی از تقاضای کاذبی بود که به دلیل نبود چشم انداز اقتصادی ایجاد شده بود.
بیضایی درباره افزایش حباب قیمت مسکن در ماه های گذشته گفت: نبود عرضه و تقاضای سرمایه ای برای خرید مسکن در ماه های گذشته قیمت مسکن را به صورت فزاینده ای بالا برد و قیمت ها به میزان زیادی کاذب شده است. 
وی درباره چرایی ریزش شدید قیمت مسکن نیز توضیح داد: چشم اندازهای مثبت سیاسی، افزایش تعاملات جهانی و بین المللی به ریزش شدید قیمت در بازار مسکن منجر شده است، زیرا بازار منتظر مطمئن شدن از چشم انداز آتی اقتصادی کشور است، به همین دلیل حجم معاملات کاهش یافته و صف فروش شکل گرفته است، در حالی که تقاضایی برای خرید مسکن وجود ندارد.
نبود عرضه و تقاضای سرمایه ای برای خرید مسکن در ماه های گذشته قیمت مسکن را به صورت فزاینده ای بالا برد
بیضایی به موضوع اثرگذاری کاهش نرخ ارز روی بازار مسکن پرداخت و گفت: پالس کاهش ارزش ارز که از بازار آمد، در عرضه مسکن بی تأثیر نبوده است. امروز دارندگان مسکن در صف عرضه کنندگان قرار گرفته اند و نگران زیان های آتی ناشی از کاهش دوباره قیمت مسکن هستند، به همین دلیل صف عرضه طولانی شده، اما صف خرید خالی است.
کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در حال حاضر شرایط بازار مسکن در وضعیت ارزیابی قرار دارد، یعنی نهایی شدن وضعیت بازار مسکن به عملکرد بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز وابسته است.
وی گفت: در صورتی که بانک مرکزی نرخ ارز را بیش از رقم های کنونی کاهش دهد و بازار در قیمت های پایین تر به ثبات برسد، قطعاً حباب مسکن بیش از پیش تخلیه می شود و روند کاهش قیمت تداوم خواهد داشت، اما اگر دولت نتواند نرخ ارز را ثابت کند، به نتیجه دلخواه برسد و روی تثبیت بازار ارز اثری نگذارد، افزایش نرخ ارز به افزایش قیمت مسکن کمک می کند.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات