بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۴۷۸۵۰

دور تازه نشست آستانه ۳۱ خرداد با حضور ایران، سوریه، ترکیه و روسیه

«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه و فرستاده ویژه رئیس جمهوری این کشور در امور غرب آسیا اعلام کرد که دیپلماتهای ایران، ترکیه، روسیه و سوریه روز 21 ژوئن(31 خرداد) در آستانه پایتخت قزاقستان با یکدیگر دیدار می‌کنند. 

دور تازه نشست آستانه 31 خرداد با حضور ایران، سوریه، ترکیه و روسیه

براساس گزارش خبرگزاری تاس، بوگدانوف با بیان اینکه یک هیات بزرگ روسی در این نشست شرکت خواهد کرد افزود، معاونین وزارت خارجه کشورهای ترکیه، ایران و سوریه نیز در آنجا حضور خواهند داشت.

بوگدانوف گفته، میانجیگری بین دمشق و آنکار برای تنش زدایی یکی از دستور کارهای این نشست است که درباره موفقیت آمیز بودن آن ابراز امیدواری کرده است. 

روابط سوریه و ترکیه از زمان آغاز جنگ در سوریه در سال 2011، حمایت آنکارا از معارضان سوری، هجوم پناهجویان سوریه به ترکیه همواره تیره بوده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه آوریل تلاش کرد روابط میان دمشق و آنکارا را تا حدودی احیا کند و با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کند اما دولت سوریه دیدار بین سران دو کشور را منوط به خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک سوریه کرد.

ترکیه از سال ۲۰۱۶ موجی از حملات را علیه سوریه آغاز کرده و شبه نظامیان کرد و اعضای گروه داعش و نیروهای وفادار به بشار اسد رئیس جمهوری این کشور را هدف قرار داده است.

روسیه، ترکیه و ایران در سال‌های اخیر برای گفت‌وگو بر سر موضوع سوریه، از روندی به عنوان «فرایند صلح آستانه» به منظور حل و فصل سیاسی بحران سوریه استفاده می‌کنند.

دور جدید نشست آستانه در شرایطی برگزار میشود جنگ در سوریه تقریبا سود دولت به پایان رسیده، دمشق با دعوت اتحادیه عرب به این سازمان بازگشته است و کشورهای عربی در تلاش برای برقراری دوباره روابط دیپلماتیک به سوریه هستند. 

از سوی دیگر پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و تغییر در راس دستگاه دیپلماسی ترکیه ممکن است تاثیراتی را بر روند آستانه برجا بگذارد و گشایشهایی را در زمینه حل و فصل بحران سوریه در پی داشته باشد. 

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات