صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۳۸۰

ناتوانی سازمان ملل

مقامات روس می‌گویند به دلیل تأمین نشدن خواسته‌های مسکو، این کشور خود را برای خروج از توافق‌نامه صادرات غلات اوکراین آماده می‌کند. توافق‌نامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه در حالی در ۱۸ ژوئیه منقضی می‌شود که به‌ دلیل تأمین نشدن خواسته‌های روسیه احتمال تمدید آن به ‌شدت ضعیف است. مقامات ارشد روسی بارها اعلام کرده‌اند در صورتی که درخواست‌های مشروع این کشور ذیل این توافق عملی نشود، مسکو چاره‌ای جز پایان بخشیدن به مشارکت خود در این توافق‌نامه نخواهد داشت. به گزارش «تله تریدر»، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده است، سازمان ملل ناتوانی خود را در تأمین خواسته‌های مسکو طی توافق‌نامه صادرات غلات اوکراین تأیید کرده است. این نهاد اعلام کرده است توانایی آن را ندارد که سه درخواست از پنج درخواست مطرح شده از سوی روسیه را عملی کند.
سه درخواست روسیه در این باره که تأمین نشده‌اند، شامل احیای خط لوله آمونیاک تاگلیتی به اودسا، اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سامانه پرداخت جهانی (سوئیفت) و حذف محدودیت‌ها در تأمین قطعات یدکی ماشین‌آلات کشاورزی می‌شود.
اکنون سازمان ملل که در کنار ترکیه یکی از طرف‌های میانجی‌گر در توافق‌نامه صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه به شمار می‌آید، تأیید کرده است این نهاد توانایی تأمین خواسته‌های روسیه را ندارد و این به معنای آن است که احتمال زیاد مسکو پس از انقضای این توافق‌نامه در ۱۸ ژوئیه از تمدید آن خودداری خواهد کرد.
ورشینین در این باره به رسانه‌ها گفت: «مسکو در حال آماده‌سازی خود به‌ منظور خروج از این توافق‌نامه پس از انقضای آن در ۱۸ ژوئیه به‌ دلیل تأمین نشدن خواسته‌های خود است.» اگر روسیه از توافق صادرات غلات اوکراین خارج شود، دوباره نگرانی‌ها درباره بحران مواد غذایی در جهان تشدید شده و نقش سازمان ملل و ترکیه به منزله میانجی آن زیر سؤال خواهد رفت. همچنین این بحران سبب می‌شود درگیری‌های نظامی در منطقه بیش از پیش شده و وضعیت جنگ و خرابی‌ها و تنش‌ها رو به وخامت رود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات