صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۸۸۶۴
بررسی کارنامه حقوق بشری آمریکا در جهان به بهانه هفته افشای حقوق بشر آمریکایی

ایالات متحده ترس و ترور

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
ایالات متحده در طول تاریخ خود ید طولایی در نقض حقوق بشر و جنایات جنگی داشته است. هفته «افشای حقوق بشر آمریکایی» در ایران، فرصت خوبی برای بررسی کارنامه این کشور در طول تاریخ و همچنین در طول چند سال گذشته‌ است. در بررسی کارنامه حقوق بشر ایالات متحده تنها در چند سال اخیر، به موارد متعددی برخورد می‌کنیم که می‌توان آنها را از دو بعد نقض حقوق بشر در داخل این کشور و نقض حقوق بشر در خارج از ایالات متحده دسته‌بندی و تقسیم کرد. اگرچه میزان نقض حقوق بشر در داخل این کشور چندان هم کم نیست، اما کارنامه ایالات متحده در نقض حقوق بشر در سراسر جهان بسیار سیاه‌تر از اقداماتی است که در داخل کشور خود انجام داده است. بیشتر این اقدامات و نقض حقوق اساسی مردم در سراسر دنیا، ناشی از دخالت‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی و برپایی جنگ‌ها بوده است. با این حال، اقدامات دیگری نیز وجود داشته است که نشان ‌می‌دهد ایالات متحده همچنان به دلیل اینکه کشورهای دیگر را برای اعمال ارزش‌های حقوق بشری در فشار می‌گذارد، خود بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در جهان است. اولین مورد که از نگاه ایرانی‌ها، مهم‌ترین آنها نیز خواهد بود، نقض حقوق بشر از طریق اعمال تحریم‌های گسترده علیه یک ملت و یک کشور است که می‌تواند موجب دسترسی نداشتن به دارو، درمان و بهداشت مناسب و وخیم شدن وضعیت اقتصادی مردم و غیر نظامیان و دسترسی نداشتن آنها به امکانات اولیه زندگی و حتی غذا و آب مناسب منتج شود. در این میان، دو کشور «ایران» و «کوبا» در صدر کشورهایی قرار دارند که تحت محاصره تحریم‌های چند دهه‌ای حقوق بشر این کشور قرار گرفته‌اند. در نمونه‌های دیگر، می‌توان به ونزوئلا، کره‌ شمالی، سوریه، یمن و عراق در زمان صدام حسین و بلوکه کردن اموال مردم افغانستان در ایالات متحده پس از خروج ایالات متحده از این کشور و در موارد جدیدتر، اعمال تحریم علیه روسیه اشاره کرد. حمایت از دیکتاتورها یا سران کشورهای دیگر در آغاز جنگ و برپایی جنگ داخلی در کشورهای دیگر نیز از مصادیق نقض حقوق بشر است که ممکن است به جنایات بزرگی ختم شود. نمونه این موارد را می‌توان در جنگ یمن و حمایت از عربستان در این جنگ مشاهده کرد که سبب بروز قحطی گسترده در این کشور و کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه شد. 
حملات پهپادی؛ جنایت جنگی 
استفاده از حملات پهپادی در کشورهای گوناگون که معمولاً با خطای انسانی بسیاری همراه است، موجب از دست رفتن جان بسیاری از انسان‌های بی‌گناه شده‌است. این حملات را می‌توان در افغانستان، عراق، یمن و سوریه مشاهده کرد. استفاده از حملات پهپادی تا جایی ناقض حقوق بشر و نوعی جنایت جنگی است که بارها سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر به استفاده از پهپادها در این زمینه انتقاد کرده‌اند. توجه به این نکته نیز ضروری است که با روی کار آمدن و استفاده بیش از پیش از هوش مصنوعی در تولید سلاح‌های نوین جنگی، این نگرانی در بین فعالان حقوق بشر وجود دارد که در نهایت ماشین و هوش مصنوعی جای انسان‌ها در سلاح‌های کشتار جمعی را بگیرد؛ اقدامی که سبب می‌شود انسان با عاطفه انسانی خود در این میان هیچ نقشی در کشتار مردم نداشته ‌باشد.  یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر ایالات متحده حمایت از دیکتاتورها در سرکوب معترضان است. پلیس‌های آموزش‌دیده از نیروهای نظامی آمریکا در جریان اعتراضات مردمی در بحرین، کلمبیا، مصر و هندوراس، با خشونت شدیدی علیه مردم عمل کرده‌اند که این خود نقض حقوق بشر به‌صورت نظام‌مند از طریق آموزش شکنجه و برخورد خشونت‌آمیز با مردم در دستگاه‌های پلیس است.  در عین حال، نپیوستن ایالات متحده به معاهدات بین‌المللی برای کنترل سلاح‌های کشتار جمعی، یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر از سوی این کشور است. نپیوستن به معاهده منع استفاده از مین یا بمب‌های خوشه‌ای نمونه‌ای دیگر از اقداماتی است که مطمئناً با عنوان اقدامات ضد حقوق بشری شناخته می‌شود. 
دولت ترور
استفاده از طرح‌های تروریستی علیه افراد فعال در صحنه سیاسی دنیا نیز یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر از سوی ایالات متحده است. قتل رئیس‌جمهور هائیتی به‌ دست نیروهای آموزش‌دیده در ایالات متحده و تلاش برای ترور مادورو به وسیله پهپادهای انفجاری و به شهادت رساندن شهید سلیمانی در عراق از جمله موارد نقض حقوق بشری است که کمتر به آنها اشاره شده‌است. دخالت در انتخابات دیگر کشورها نیز از سوی دیگر، حق مردم در تعیین سرنوشت‌شان را که یکی از حقوق اولیه بشر است، زیر سؤال برده‌است. این نوع اقدامات در بسیاری از کشورهای حوزه آمریکای لاتین از جمله بولیوی و ونزوئلا مشاهده شده‌است.  با وجود همه این اقدامات و کارنامه سیاه حقوق بشری ایالات متحده، به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین اقدامات خلاف حقوق بشری ایالات متحده، کمک به رژیم صهیونیستی برای کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین و به ویژه کودکان باشد که سبب می‌شود دولت ایالات متحده نه‌تنها به عنوان ناقض حقوق بشر، بلکه به مثابه یک جنایت‌کار جنگی نیز شناخته شود. برخی از تحلیلگران سیاسی و حقوقی، خروج آمریکا از افغانستان و سپردن این کشور به دست گروه‌های افراطی را نقض حقوق بشر مردم این کشور می‌دانند. نوع خروج آمریکا از افغانستان جان انسان‌های زیادی را که در طول بیست سال گذشته، با نیروهای آمریکایی همکاری داشتند، به خطر انداخت که این نیز خود نقض حقوق بشر به‌ شمار می‌آید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات