اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۹۵۰۵

بازگشت آرامش به بازار ارز با تغییر الگوی مداخله بازارساز

 بازار ارز پس از چند روز ملتهب به دلیل انحلال کانون صرافان و اولتیماتوم بانک مرکزی به صرافی‌های غیرمجاز، طی معاملات هفته جاری با آرامش نسبی روبرو شد تا تلاش سوداگران برای گرفتن ماهی از آب گل آلود ناکام شود.

بازگشت آرامش به بازار ارز با تغییر الگوی مداخله بازارساز

بازار ارز هرات در روزهای گذشته در نیمه اول کانال 49 هزار تومان در حال نوسان‌گیری بوده است. با اینکه دلار هرات بالای نرخ هفته گذشته معامله شد، اما درهم با کاهش به زیر نرخ پنجشنبه رفت و در 13 هزار و 600 تومان بسته شد.

قیمت دلار تهران هم در کانال 49 هزار معامله شد. قیمت رمز ارز تتر که طی چند روز گذشته بازار به آن هم نیم‌نگاهی دارد و حتی یکسری‌ها می‌گویند لیدر جدید نرخ دلار خواهد بود، در روز یکشنبه در کف 49 هزار و 600 تومان بود و در معاملات عصر با افزایش تا 50 هزار و 200 تومان بالا رفت.

* تغییر شیوه رفتار بانک مرکزی در بازار ارز

معامله‌گران بازار ارز می‌گویند با توجه به نشست بانک مرکزی با صرافان در مورد منازعه این بانک و کانون، به نظر می رسد، بازار ارز به روزهای آرامش خود بازگردد.

البته بازارساز طی روزهای گذشته به صورت مستقیم نیز وارد بازار ارز شده است. طی ماه های گذشته بانک مرکزی تنها از طریق بازار متشکل ارزی و مرکز مبادله ارز و طلا در بازار ارز سیاست گذاری و دخالت می کرد، اما با توجه به اتفاقات رخ داده در هفته گذشته، حضور بانک مرکزی در بازار ارز نیز تغییر کرده است.

بانک مرکزی طی روزهای گذشته با مداخله مستقیم در بازار و عرضه ارز مانند انچه در سال 97 در بازار ارز رخ داد، در حال جبران عدم حضور صرافی‌ها در بازار ارز است.  

* بانک مرکزی به دنبال ریزش سنگین بازار نیست

بازار ارز طی ماه های گذشته در کانال 47 تا 50 هزار تومان نوسان داشته است. برخی تحلیلگران بازار ارز می‌گویند، هدف بانک مرکزی ریزش سنگین نیست تا زمانی که دستش آنقدری که باید پر شود. این دسته از تحلیلگران معتقدند، تزریق شنبه بانک مرکزی به بازار ارز، این را نشان می‌دهد که می‌خواهد بازار را ساکت کند و بازار به سمت رکود برود تا معامله‌گران خسته شوند.

آن‌ها می‌گویند بازارساز از مقاومت‌ها شروع به تزریق می‌کند، به حمایت که می‌رسد عرضه‌ را قطع می‌کند تا بازار بر‌گردد. همچنین در برگشت به عقب شاخص و مرز مقاومت شروع به تزریق می‌کند تا بازیگران دلسرد شوند. از نظر معامله‌گران در این حالتی که بازار در دست بازارساز است، خبرهای منفی اصلاح‌های بازار را جبران می‌کند. از نظر معامله‌گران فعلا 50 هزار تومان خط قرمز بازارساز شده است.

* بازار در آستانه شکستن حمایت 49 هزار و 200 تومانی

معامله‌گران فنی و تکنیکال بازار ارز می‌گویند، بازار بازه نوسانش کم شده و به خاطر همین تایم تحلیل از یک ساعت به چهار ساعت در چارت تغییر کرده است. از نظر آن‌ها تا زمانیکه مرز حمایت 49 هزار و 200 تومان از دست نرود و زیر آن تثبیت ندهد، قیمت دلار می‌تواند به سمت 50 حرکت کند. این دسته می‌گویند اگر درهم امارات  بالای مرز مقاومت مهم ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان برود می‌شود گفت دلار در کانال ۵۰ جانمایی می‌شود.

نکته ای که یکشنبه در بازار بود سیاست بانک مرکزی در تخصیص و تامین تقاضاهای وارداتی است. گفته می‌شود بانک مرکزی سیاست اصلی خود را روی تامین ارز گذاشته و تخصیص را سخت گرفته است. بازاری ها مدعی بودند صف تامین به یک میلیارد دلار کاهش یافته است، در حالی که صف تخصیص نزدیک به دو رقم است.

با تغییر سیاست بانک مرکزی، بازاری‌ها تصور می‌کنند تقاضای آنی در بازار فعلا کم شود؛ اما درباره تقاضای آتی که در تخصیص خود را نشان می‌دهد، باید کمی صبر کرد.

* نقطه چرخش درهم

نیمه دوم کانال ۱۳ هزار تومانی برای درهم مهم است یک محدوده پر مقاومت که اگر بتواند آن را پشت سر بگذارد، مسیر برای رشد آن هموار می‌شود. درهم روی حمایت ۱۳ هزار و ۶۳۰ تومانی قرار دارد و اگر به مسیر نزولی خود ادامه دهد محدوده ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان مهمترین حمایت پیش روی آن است که می تواند درهم را به محدوده های پایین تر قیمتی هدایت کند.

شکست مقاومت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و پس از آن تثبیت بالای مقاومت ۱۴ هزار تومانی می‌تواند نقطه چرخش بازار به سمت نیروهای افزایشی باشد.

* ممنوعیت معاملات فردایی در هرات

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: دلارهای نفتی یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل قیمت دلار هستند که بازارساز با تکیه بر آن از بلای کسری بودجه رها شده و دستش در کنترل بازار ارز باز شده است.

وی ادامه داد: در مورد مدل مداخله این روزهای بانک مرکزی، به نظر می رسد بازارساز می‌خواهد بازار را از نظر عرضه بدون مشکل کند تا التهاب از بازار خارج شود. یکی از دلایل خالی شدن زیر پای بازیگران ارزی تهران به دلیل فرونشست قیمت دلار هرات بوده است. اسکناس دلار آمریکایی در هرات به شدت کاهشی شده است.

این کارشناس بازار ارز تاکید کرد: دلیل نوسان صعودی قیمت دلار در هفته گذشته، ناشی از شکایت ایران از کره جنوبی در رابطه با پول‌های بلوکه شده ایران و انحلال کانون صرافان بود و هنوز هم این موضوعات به طور قطعی حل نشده است.

رحیمی تصری کرد: در روزهای تعطیل یک اطلاعیه از طرف اتحادیه صرافان هرات در بازار دست به دست می‌شد. در این اطلاعیه به تمامی صرافان و اعضای اتحادیه هشدار داده شده بود تا نه در گروه‌های فردایی حضور داشته باشند و نه معامله انجام دهند. عده‌ای از معامله‌گران معتقدند احتمال تعطیلی معاملات فردایی هرات در این هفته بسیار بالاست.

* افت قیمت طلا 18عیار

قیمت طلای 18عیار در بازار نیز کاهشی بوده است که این موضوع بیشتر به دلیل درجا زدن نرخ انس بوده است. قیمت سکه امامی با شوک کاهشی قیمت دلار در سراشیبی قرار گرفت و کانال 29 میلیون تومان را از دست داد و به کانال 27میلیون تومان برگشت.

فنی‌ها معتقدند بازار به مرز مقاومتی رسیده و می‌تواند اندکی از افزایش هفته گذشته خود را اصلاح کند. مقاومت مهم برای دلار تهران 49 هزار و 800 تومان خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات