صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۹۵۳۷

راویان حقیقت

پایگاه بصیرت / علی حیدری
این جمله امام راحل(ره) را همه شنیده‌ایم که «معلمی شغل انبیاست»؛ این تعبیر از شخصیتی چون امام خمینی(ره)، تعارف و شعار نیست؛ بلکه یک حقیقت قرآنی است: «وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَه» که از جمله خصوصیات پیامبران، تعلیم است. 
در کنار امر مهم هدایت و راهبری، یکی از رسالت‌های خطیر انبیای الهی در طول تاریخ، بیان حقایق، آشکار کردن ابعاد و زوایای پنهان جریان‌های ستمگر و طاغوتی بود که همواره درصدد تحریف حقایق و ایجاد انحراف و گمراهی بشر بودند و مروری بر تاریخ نشان‌ می‌دهد، از این رهگذر منافع زورمداران و زرمداران تأمین می‌شد.
پس از ظهور اسلام و آشکار شدن مسیر هدایت در لوای دین مبین اسلام، سردمداران ظلم در مقابل پیامبر خاتم و کتاب آسمانی او که نسخه سعادت بشریت است، ایستادند تا نگذارند جامعه درگیر غفلت و خرافات و جان‌های تشنه حقایق، از معارف الهی و عرفانی دین سیراب شوند. آنجا بود که یکی از مأموریت‌های رسول اکرم(ص)، تبیین و روشنگری برای مبارزه با نظام‌های طاغوتی شد و این مبارزه پس از گذشت بیش از 1400 سال هنوز هم ادامه دارد.
با فاصله کمی از دوران حیات پیامبر(ص)، قیام اباعبدالله الحسین(ع) به وقوع پیوست تا جلوی انحراف از دین اسلام و آموزه‌های پیامبر(ص) را بگیرد. این قیام که به یک رویارویی نابرابر و نامتقارن منجر شد، با اتکا به جهاد تبیین و روشنگری تا سال‌ها و قرن‌های پس از آن ماندگار شد؛ راه سرخی که با خون امام حسین(ع) و اهل‌بیتش روشن و با صدای رسای عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س) در دل تاریخ ثبت شد. واقعیت این است که ماندگاری و تبدیل حادثه عاشورا به یک فرهنگ و مکتب بزرگ و عالمگیر که همه ساله در ایام شهادت امام حسین(ع) و یارانش و در رویداد فرهنگی عظیم اربعین چشم جهانیان را خیره می‌کند، محصول تبیین صحیح و بیان عالمانه واقعه‌ای است که در یک نیمروز در گوشه‌ای از این خاک پهناور رخ داده است.
امروز هم یکی از ابعاد جهاد تبیین، بیان واقعیت‌هایی است که دستگاه رسانه‌ای دشمن همه تلاش خود را می‌کند تا آنها را از اذهان و افکار مخفی نگه دارد. آنجا که موضوع تبیین به پرده‌برداری از واقعیت‌ها و بیان حقایق و انعکاس دستاوردها و موفقیت‌ها منجر می‌شود، نقش جامعه رسانه‌ و به ویژه خبرنگاران و راویانِ حقیقت تعیین‌کننده و حائز اهمیت است.
امروزه بیش از همیشه طراحی دشمن در قالب جنگ ترکیبی رسانه پایه، به دنبال تغییر باورها و دستبرد به انگاره‌های ذهنی است که از فرهنگ و هویت دینی و ملی ما نشئت گرفته است. در این میان، نقش رسانه در خط مقدم آفند و پدافند با هدف مصون‌سازی افکار نسل جوان جامعه نقشی بی‌بدیل است. آنجا که باید روایت اول بسازد و آنجا که باید تعیین‌کننده روایت آخر باشد. این همه جز با همت و تلاش خبرنگاران با ایمان، شجاع، با انگیزه و مؤمن به ارزش‌های دینی و انقلابی میسر نمی‌شود. این رسالت مهم و نقش‌آفرینی بی‌بدیل الهام گرفته از حرکت انبیا و اولیای الهی است و همین ارزش کار خبرنگاری و روایت‌گری واقعیت را صد چندان می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات