صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۵۰۰۴۳

امنیت، موتور محرکه پیشرفت

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با فرماندهان سپاه پیرامون مسائل مهمی سخن گفتند. یکی از مباحثی که ایشان تاکید داشتند، هدف قرار دادن امنیت کشور از سوی دشمن با ایجاد بحران‌های مختلف است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ ملیحه زرین‌پور

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با فرماندهان سپاه پیرامون مسائل مهمی سخن گفتند. یکی از مباحثی که ایشان تاکید داشتند، هدف قرار دادن امنیت کشور از سوی دشمن با ایجاد بحران‌های مختلف است.
ایشان عنوان کردند: «هدف اصلی دشمن از ایجاد بحران، ضربه به امنیت کشور است.» آنچه در اغتشاشات سال گذشته شاهد آن بودیم و بحرانی که دشمن با آموزش جنگ‌های تک نفره و آشوب و ضربه به اموال عمومی به فریب‌خوردگان به راه انداخت از به شهادت رساندن مدافعان امنیت و آرامش در داخل کشور تا پروپاگاندای رسانه‌ای علیه ایران اسلامی در کل دنیا همه با هدف ضربه به امنیتی بود که نظام اسلامی ایران نه تنها در داخل مرز‌های خود بلکه در مرز‌های کشور‌های اسلامی منطقه نیز آن را برقرار کرده بود و هیچ ابرقدرتی را هم یارای مقابله با آن نبود.

بدون امنیت، زندگی مختل می‌شود
رهبری با نگاهی تحلیلگرانه نبود امنیت را به مسائل اساسی و زیربنایی و در نهایت چالش و اختلال در زندگی عموم مردم مرتبط می‌دانند و عنوان می‌کنند: «بدون امنیت، اقتصاد، اشتغال، کار‌های زیربنایی، راه‌اندازی کارخانه‌ها و علم و دانشگاه و مراکز تحقیقاتی هم وجود ندارد؛ بنابراین هدف اصلی آنها از مخدوش کردن امنیت کشور و ایجاد اختلال در زندگی مردم است.»
باید عنوان کرد، ایران اسلامی چهل و اندی سال است از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون یکی یکی پله‌های ترقی و توسعه را طی کرده و امروز از جایگاه بالایی به لحاظ تولید علم و فناوری برخوردار است و در سایه امنیتی که حافظان و مدافعان امنیت کشور بر دوش کشیدند دانشمندان، محققان، پژوهشگران، مخترعان و مهندسان بسیاری تربیت کرد؛ دانشمندانی که تولید واکسن و دارو‌های مختلف را برای درمان بیماری‌ها و ریشه‌کن کردن اپیدمی‌ها در کشور به ارمغان آوردند. از تولید واکسن‌های فلج اطفال و هپاتیت و... تا واکسن کرونایی که همه دنیا به دنبال تولید و مقابله با همه‌گیری آن بودند.

امنیت برای همه ابعاد زندگی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در جای دیگری عنوان می‌کنند: «امنیّت زیرساخت همه‌ ابعاد زندگی یک جامعه است، یک زیرساخت عمومی است؛ از مسائل شخصی بگیرید تا مسائل اجتماعی، تا مسائل عمومی، تا مسائل خارجی.»
دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور با وجود امنیتی که در کشور برقرار بوده توانسته‌اند روز به روز فرزندان این مرز و بوم را در راه آبادانی کشور تربیت کرده و آنها نیز با تولید و فناوری از بومی‌سازی تجهیزات پزشکی تا بومی‌سازی تجهیزات دفاعی و ادوات نظامی راه را بر دشمن بستند. امروز ایران اسلامی در سایه امنیت شاهد رشد و بالندگی در تمامی عرصه‌هاست که اگر این امنیت نبود، تمام توان کشور صرف مقابله و تلاش برای رفع بحران بود و شاهد اقتدار و صلابت امروز نبودیم. امروز ایران اسلامی تولیدکننده موشک‌های هایپرسونیک و مافوق صوتی است که دشمن را به ترس و واهمه انداخته و با وجود تحریم‌های مختلف در بسیاری از عرصه‌ها سرآمد شده‌ایم.

از اقتصاد و اشتغال تا همه کار‌های زیربنایی
اقتصاد و اشتغال و کار‌های زیربنایی و راه‌اندازی کارخانه‌ها و صنعت همه در سایه امنیت و بعد هم اقتداری است که به هیچ دشمن زبونی اجازه تجاوز نمی‌دهد. هرچند دشمن با اقدامات تروریستی همچون جنایتی که برای بار دوم در شاهچراغ مرتکب شد به دنبال ایجاد بحران و به چالش کشیدن امنیت کشور است، اما ایران اسلامی پر از جوانان شجاع‌دل و بی‌باکی است که با دست خالی دشمن مزدور را زمین‌گیر می‌کنند و در حال حفاظت از جان‌های هم‌میهنان خود جان می‌دهند و اجازه نمی‌دهند خون از دماغ کسی جاری شود و دشمن بخواهد به خیال خام خود راحت بیاید و عده‌ای را شهید و زخمی کند، به سلامت خارج شود و امنیت کشور را با ایجاد بحران به چالش بکشاند.

امنیت درون‌مرزی و برون‌مرزی
با وجود تلاش دشمن از ابتدای انقلاب تاکنون در ایجاد بحران‌های گوناگون برای به چالش کشیدن امنیت و ایجاد آشوب و ناامنی به منظور جلوگیری از پیشرفت و توسعه در کشور این سرزمین در سایه مدافعانی که برای جلوگیری از ناامنی حتی خارج از مرز‌های کشور را رصد و تروریست و داعش را نابود کردند هر روز در همه عرصه‌ها از صنعت و علم و فناوری تا تجهیزات نظامی و دفاعی پیشرفت کرده است و دشمن چشم دیدنش را ندارد.
کارخانجات بسیاری در حوزه صنعت و فناوری در کشور راه‌اندازی شده و افراد بسیاری از کارگران زحمتکش تا مهندسان خلاق و محاسبان خوش ذوق را بر سر کار نشانده است.

نیازی اساسی برای یک ملت
امنیت، یکی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین نیاز‌های یک ملت و یک کشور است. مهمترین مشکل برای یک کشور وقتی به وجود می‌آید که در محیط کار، در محیط زندگی، در محیط تحصیل و در فضای عمومی جامعه، مردم احساس امنیت نکنند. این‌جاست که مغز‌های فعال، دست‌های توانا و سرانگشتان ماهر، هیچ یک نخواهند توانست مسئولیت مهمی را که هر کدام بر دوش دارند، به انجام برسانند. در فضای امنیت است که هم تلاش علمی، هم تلاش اقتصادی، هم روحیه و نشاط و هم همه‌ فعالیت‌های یک کشور می‌تواند به‌درستی برنامه‌ریزی، با دقت دنبال و به نتایج خود برسد.
رهبر معظم انقلاب پیش از این بار‌ها و بار‌ها به این نیاز اساسی در ابعاد مختلف اشاره کرده بودند: «امنیت در یک کشور - چه امنیت اجتماعی و مدنی، چه امنیت روانی و اخلاقی - یکی از پایه‌ها و ارکان اصلی پیشرفت و قوام و سربلندی کشور است. بدترین بلایی که می‌توان بر سر یک ملتِ رو به رشد و پیشرفت وارد آورد، سلب امنیت است. وقتی امنیت وجود نداشت، فکر منتظم و به دنبال آن، عمل منتظم هم وجود نخواهد داشت و پیشرفت میسر نخواهد شد. علاوه‌ بر اینها، امنیت یک نیاز اساسی برای انسان هاست. «الّذی اطعمهم من جوع و امنهم من خوف»؛ به عنوان دو نعمت بزرگ الهی، خدای متعال این را به رخ مخاطبان این آیه‌ شریفه می‌کشد: نجات از گرسنگی و نجات از ناامنی. اینها اهمیت امنیت را نشان می‌دهد.»

پیشرفت به برکت امنیت
«هر جایی که پیشرفتی حاصل شده است به برکت وجود امنیّت بوده است؛ بدون امنیّت، کار دشوار می شود، سخت می‌شود.»
همانطور که رهبر معظم انقلاب بار‌ها و بار‌ها و در سخنرانی‌ها و بیانات گوناگون به آن اشاره کردند و از معنای کلام ایشان به دست می‌آید، امنیت، موتور محرکه یک کشور است و در سایه امنیت اقتدار، پیشرفت و آبادانی حاصل می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات