بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۵۰۱۷۰

توصیه مدودف به اروپا: ذوق‌زده هواپیماهای اسباب‌بازیتان نشوید

معاون شورای امنیت روسیه در واکنش به تصمیم اروپا برای ارائه اولین محموله‌ جنگنده‌‌های «اف-۱۶» به اوکراین، به آن‌ها توصیه کرد هیجان‌زده نشوند و درباره پیامد چنین اقدامی هشدار داد.

«دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه در اظهارنظر درباره تصمیم غرب برای ارائه جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین، به اروپا توصیه کرد به خاطر هواپیماهای اسباب بازی‌اش هیجان‌زده نشود. 

او در اظهارنظر درباره اظهارات «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان که در واکنش به تصمیم هلند و دانمارک برای ارائه این جنگنده‌ها به اوکراین، مدعی روز خوب برای اوکراین و اروپا شد، در صفحه تلگرام خود نوشت: «بچه‌ها خیلی با بازی‌های هواپیماهای اسباب بازی در جعبه شن خود، ذوق‌زده و از خود بیخود نشوید. "روز خوب" بعدی برای اروپا ممکن است آخرین روزش شود». این مقام ارشد روسیه همچنین تصویری از یک هواپیمای سرنگون شده آلمان نازی را به این پست پیوست کرد. 

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خبر داده توافقی مهم برای ارائه ۴۲ جنگنده اف-۱۶ به این کشور از سوی هلند حاصل شده است. جدای از آن دانمارک هم اعلام کرده قصد دارد ۱۹ جنگنده از این نوع به اوکراین بدهد و کی‌یف شش فروند آن را قبل از پایان سال میلادی جاری دریافت خواهد کرد. دانمارک و هلند همچنین پیش‌تر برنامه خود برای آموزش خلبانان اوکراینی با کمک بیش از نُه کشور دیگر را اعلام کرده‌اند. 

تاکید کشورهای هلند و دانمارک برای ارائه محموله اول جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا به اوکراین برای جنگ با روسیه، واکنش تند دیپلمات ارشد مسکو در کپنهاگ را همراه شد.

«ولادیمیر باربین» سفیر مسکو در دانمارک روز دوشنبه گفت که تصمیم دو کشور برای ارائه این هواپیماهای جنگی به اوکراین فقط جنگ را تشدید و روند عملیات نظامی ویژه روسیه را طولانی‌تر می‌کند. باربین توضیح داد: «این واقعیت که دانمارک هم‌اکنون تصمیم به اهدای ۱۹ فروند جنگنده اف-۱۶ به اوکراین گرفته، منجر به تشدید درگیری می‌شود».

وبگاه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» به نقل از یک کارشناس هوانوردی نوشت جنگنده اف-۱۶ آنقدر شکننده است که به پایگاه‌های هوایی ویژه نیاز دارد و این پایگاه‌ها می‌توانند توسط روسیه شناسایی و هدف قرار گیرند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات