صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۵۰۲۱۵

رشد اقتصاد در دولت سیزدهم

نگاهی به وضعیت رشد اقتصادی کشور در مدت فعالیت دولت سیزدهم، عیار مدیریت اقتصادی این دولت را تا حد زیادی مشخص می‌کند. دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که طبق آمارهای رسمی میانگین رشد اقتصادی کشور در دهه 90 به کمتر از یک درصد کاهش یافته بود. کاهش میزان رشد اقتصادی به کمتر از میزان رشد جمعیت، نتیجه‌ای جز گسترش فقر و کاهش چشمگیر سطح درآمد سرانه نداشت. گزارش‌های دو مرکز آماری رسمی کشور، یعنی مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می‌دهد، رشد اقتصادی کشور با آغاز به کار دولت سیزدهم بهبود چشمگیری داشته است.
طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی کشور در سال‌های 1400 و 1401 به ترتیب 4/4 درصد و 4 درصد بوده است. همچنین، بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی کشور در سال‌های 1400 و 1401 یکسان و معادل 4/8 درصد بوده است. همچنین رشد اقتصادی کشور بدون احتساب نفت 5/4 درصد محاسبه شده است. این ارقام نشان می‌دهد، در طول فعالیت دولت سیزدهم، میانگین نرخ رشد اقتصادی کشور به بیش از 4 درصد رسیده است.
نکته مهم اینکه رشد اقتصادی با کاهش رشد نقدینگی همراه بوده است؛ یعنی دولت سیزدهم دقیقاً حل بزرگ‌ترین مشکل اقتصادی در دولت قبل را هدف گرفته است. در دولت گذشته ما با رکود تورمی مواجه بودیم، یعنی در حالی که رشد اقتصادی بسیار پایین و نزدیک به صفر بود، با تورم شدید نیز دست و پنجه نرم می‌کردیم؛ ولی در دولت فعلی افزون بر اینکه تورم از طریق کنترل نقدینگی و انضباط‌بخشی به نظام بانکی محقق شده، رشد اقتصادی قابل قبولی نیز مشاهده می‌شود. ادامه این روند کمک شایانی به بازگشت قطار اقتصادی کشور به ریل خودش می‌کند.
مرکز آمار همچنین رشد بخش‌های گوناگون اقتصاد کشور در زمستان سال گذشته را نیز اعلام کرد که طبق آن رشد بخش صنعت دورقمی شده و به 11/9 درصد رسیده است. در آخرین فصل عملکرد دولت دوازدهم تابستان(1400) رشد بخش صنعت 2/1 درصد بود؛ اما در دولت سیزدهم، فصل به فصل رشد بخش صنعت افزایش یافته تا اینکه در زمستان 1401 دورقمی شده و به 9/11 درصد رسیده که از سال 1396 به بعد، سابقه نداشته است.
مطابق با آمارهای مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی از تابستان 1399 ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺴﺘﻤﺮ، وﻟﯽ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوت، رﺷﺪ ﻣﺜﺒﺘﯽ را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﺮد. رشد اقتصادی سال 1399 و 1400 به ترتیب 3/3 درصد و 4/8 درصد بوده است. کاهش محدودیت‌های فعالیت‌های اقتصادی پس از واکسیناسیون عمومی، از عوامل اصلی بهبود رشد اقتصادی سال 1400 بوده است. رشد مثبت اقتصادی در سال 1401 نیز ادامه داشته و مطابق آمارهای مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی 4/8 درصد و رشد اقتصادی بدون نفت 4/5 درصد بوده است. در مجموع، کشور در سال 1401 سومین سال متوالی رشد اقتصادی مثبت را به ثبت رساند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات