اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۶۵۴۵۰

ثبت رشد اقتصادی ۴.۲ درصدی در بهار ۱۴۰۳

بانک مرکزی، رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به قیمت بازار را ۴.۲ درصد و به قیمت پایه ۳.۲ درصد اعلام کرد.

از بانک مرکزی، عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب به ۳۹۰۵.۱ و ۳۴۸۰.۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب با افزایش ۳.۲ و ۲.۵ درصدی همراه بوده است.

همچنین رشد اقتصادی به قیمت بازار در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ در مقایسه با فصل نخست سال قبل معادل ۴.۲ درصد افزایش یافته است. تحقق رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی (به قیمت پایه) سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی سال ۱۴۰۲ حکایت از تداوم رشد مثبت فعالیت های اقتصادی کشور دارد.

برپایه این گزارش، بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به رقم ۳۹۰۵.۱ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به فصل اول سال ۱۴۰۲، رشد ۳.۲ درصدی را نشان می‌دهد. رشد اقتصادی بدون نفت نیز طی دوره زمانی مذکور معادل ۲.۵ درصد بوده است. همچنین بر اساس محاسبات مخارج نهایی، نرخ رشد هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار طی فصل نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن معادل ۴.۲ درصد برآورد شده است.

بررسی وضعیت سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵) مبین آن است که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» از رشد ۴.۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار شده است، به طوری که در دوره مزبور رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش اصلی «ماشین آلات»و «ساختمان» به ترتیب معادل هفت‌دهم و ۷.۵ درصد بوده است.

مولفه‌های رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳

بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت های اقتصادی (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵) نشان می دهد، رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده در همه گروه های اصلی بوده است. لازم به توضیح است که در دوره مزبور، رشد محقق شده گروه های «نفت و گاز»، «صنایع و معادن»، «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «خدمات» نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب معادل ۹.۵، ۳.۶، ۳.۱ و ۱.۹ درصد است. همچنین سهم گروه‌های مزبور از رشد ۳.۲ درصدی محقق شده در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به ترتیب معادل یک، هشت‌دهم، سه‌دهم و ۱.۱ واحد درصد بوده است.

ثبت رشد اقتصادی ۴.۲ درصدی در بهار ۱۴۰۳

در دوره مورد بررسی، ارزش افزوده بخش «صنعت» به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵ از افزایش ۳.۱ درصدی نسبت به سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ برخوردار بود؛ به طور مشخص در این بخش، شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر با اختصاص سهمی معادل ۷۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت‏‏‏‏ نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن، رشدی معادل ۳.۵ درصد را تجربه کرد.

بررسی عملکرد رشد شاخص مزبور (به تفکیک رشته فعالیت های صنعتی بر حسب کدهای ISIC دو رقمی) نشان می دهد که در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ از مجموع ۲۴ گروه اصلی، ۱۴ گروه عمده (با ضریب اهمیت ۸۸.۱ در‏صدی از شاخص کل) از رشد مثبت تولید برخوردار بوده اند؛ از جمله صنایعی که بیشترین سهم را در رشد محقق شده این دوره داشته اند می توان به «صنایع تولید فلزات اساسی» و «صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی» اشاره کرد.

بررسی تولید ناخالص داخلی برحسب اقلام هزینه نهایی در بهار امسال نشان می دهد، «هزینه های مصرف نهایی بخش خصوصی» و «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب از نرخ‌های رشد هفت‌دهم و ۴.۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار بوده است که رشد محقق شده «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» در دوره زمانی مزبور به طور عمده متاثر از رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در هر دو زیربخش «ماشین آلات» و «ساختمان» به ترتیب معادل هفت‌دهم و ۷.۵ درصد بوده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات