صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۰۲۲۸

مدیریت خشکسالی

یکی از مهم‌ترین بحران‌های بسیار دشوار کشور، مسئله کمبود آب و خشکسالی است. دولت سیزدهم اقداماتی را به شرح زیر برای مهار و پیشگیری از شکل‌گیری ابر بحران آب و پیامدهای سیاسی‌ـ امنیتی انجام داده است:
1ـ افتتاح ابر پروژه انتقال آب به همدان؛ طرح عظیم آبرسانی به همدان به بهره‌برداری رسید و مسئله آب شرب این شهر پس از ۱۷ سال به صورت پایدار حل شد.
2ـ تهیه آب استان چهارمحال‌وبختیاری؛ استان چهارمحال‌وبختیاری اواسط مردادماه ۱۴۰۱ به سبب وقوع بارش‌های سیل‌آسا در این استان با مشکل مواجه شد؛ زیرا آب چشمه کوهرنگ گل‌آلود و از مدار آبرسانی خارج شد و همین موضوع موجب بروز تنش آبی در هفت شهر و ۳۴ روستای این استان شد.
3ـ طرح انتقال آب غدیر خوزستان؛ طرح انتقال آب غدیر خوزستان از منابع آب سدکرخه از آذر سال ۱۳۸۷ شروع شده بود و بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور به شمار می‌آمد. این پروژه عظیم آب شرب حدود 4/7 میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان را تأمین خواهد کرد و با همت دولت سیزدهم در مدت ۱۰ ماه به جای ۳ تا ۴ سال، به مرحله بهره‌برداری رسید.
4ـ پروژه آب‌رسانی به سنندج در استان کردستان؛ این پروژه در بهمن‌ماه 1399 آغاز شد و تا زمان آغاز به‌ کار دولت سیزدهم، تنها 15 درصد پیشرفت داشت؛ اما در بیش از یک سال، با اقدام جهادی دولت مردمی ۸۵ درصد باقیمانده این طرح، اجرا و پروژه تکمیل شد. برای تکمیل این طرح ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شد. در هفته دولت امسال نیز 400 میلیارد تومان پروژه شامل آبرسانی، تصفیه خانه فاضلاب روستایی و دو پروژه در حوزه شهری به بهره‌برداری می‌رسد.
5ـ انتقال آب دریا به استان‌های مرکزی ایران (یزد و کرمان). این پروژه به طول ۷۳۰ کیلومتر و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این طرح بزرگ‌ترین طرح تاریخ این مناطق به شمار می‌آید که آینده این استان‌های کویری و توسعه یافته را حداقل به مدت نیم تا یک قرن آینده تضمین می‌کند.
6ـ با اجرای خط دوم پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های مرکزی که همزمان با سفر رئیس‌جمهور به استان یزد آغاز شد، قرار است به صورت سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب دریا به سه استان یزد، کرمان و اصفهان منتقل ‌شود.
7ـ سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در طرح آبرسانی بوشهر و افتتاح 10 پروژه آب‌شیرین‌کن در این استان و تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن طرح آبرسانی شهرستان جم پس از ۱۵سال توقف، افتتاح و آبگیری دو پروژه سد مخزنی باغان و سد مخزنی اخند.
8ـ طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور؛ در این طرح شاهد عملیاتی شدن آبگیری سد کهیر به منظور تأمین آب شرب و صنعت استان‌های خراسان جنوبی و سیستان وبلوچستان بودیم. این سد یکی از سدهای بسیار مهم و از بزرگ‌ترین سدهای استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به شمار می‌رود. عملیات اجرایی احداث این سد از سال ۱۳۸۹ آغاز شد؛ اما متأسفانه تا شش سال قبل از دولت این طرح به طور کامل متوقف بود. از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با تغییر مجری طرح (شرکت‌ آب‌ و نیروی ایران) عملیات سرعت گرفت و امروز، فرآیند آبگیری این سد آغاز شده است.
9ـ در استان کرمان، ۱۲ پروژه‌ صنعت آب و برق این استان با اعتباری افزون بر ۱۵ هزار میلیارد تومان افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد.
10ـ بهره‌برداری رسمی از طرح‌‌ آبرسانی به ۱۵۵روستای سیستان و بلوچستان؛ این طرح‌ها در ۱۹ شهرستان استان در قالب ۷ مجتمع آبرسانی و ۲۶ پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان برای 1750 روستا اجرا شده است.
11ـ در حال حاضر تعداد 95 پروژه آب شیرین‌کن با ظرفیت 638‌ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 38600 میلیارد ریال (به قیمت زمان عقد قرارداد) در حال ساخت و بهره‌برداری است.
به راستی، اگر اقدامات جهادی دولت در این زمینه نبود، تنش‌های آبی شوک‌های بسیار بزرگی به زیست و اقلیم ایران وارد می‌کرد که جبران آن بسیار دشوار بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات