صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۷۱۵

از اربعین حسینی تا آرمان‌شهر مهدوی

چند سالی می‌شود که همایش اربعین به میعادگاه عاشقان و منتظران حضرت حجت(عج) تبدیل شده است؛ چنانکه حضور ده‌ها میلیونی عاشقان حسینی از سراسر جهان، پیر و جوان، مسلمان و غیرمسلمان و عرب و عجم و فارس و ترک در کنار هم و همدل و یک‌رنگ حیرت جهانیان را برانگیخته است.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ ملیحه زرین‌پور

اربعین گوشه‌ای از عظمت اسلام است. آنجا که راهپیمایان حسینی به نیت این سنت حسنه پای در مسیری می‌گذارند تا با زنده نگه‌داشتن نهضت حسینی، آن را به نهضت مهدوی متصل کنند. بشارت ظهور مهدی(عج) در پس حضور میلیونی عاشقان اباعبدالله(ع) قرن‌هاست که گوش زمین را نوازش داده و آزادی‌خواهان و مظلومان را امیدوار و چشم‌انتظار نگه داشته است.

چند سالی می‌شود که همایش اربعین به میعادگاه عاشقان و منتظران حضرت حجت(عج) تبدیل شده است؛ چنانکه حضور ده‌ها میلیونی عاشقان حسینی از سراسر جهان، پیر و جوان، مسلمان و غیرمسلمان و عرب و عجم و فارس و ترک در کنار هم و همدل و یک‌رنگ حیرت جهانیان را برانگیخته است. مطابق روایات و سخنان بزرگان، این حضور و همایش گسترده بشارت‌های بزرگی در خود دارد؛ «بشارت فراهم شدن سپاه بزرگ اسلام برای یاری آخرین حجت حق، بشارت باز شدن راه قدس كه از كربلا می‌گذرد، بشارت فراگیر شدن نام و یاد حسین(ع) كه امام عصر(عج) در هنگام ظهور خود را با این نام معرفی می‌کند... .»

اما ارتباط میان اربعین با ظهور حضرت مهدی(عج) چیست؟ و چرا از اربعین به عنوان زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت یاد می‌کنند؟ مطابق آنچه در روایات و از ترسیم آرمان‌شهر مهدوی در زمان ظهور حضرت حجت(عج) آمده است، در زمان ظهور همه با هم یکسان و در کنار هم زندگی می‌کنند.

در راهپیمایی اربعین هم که حماسه‌ای بی‌بدیل در تاریخ است، حضور تمامی اقشار و راهپیمایان خالصانه و بدون هیچ‌گونه سازماندهی دولتی و حکومتی شکل گرفته و همین امر، سبب آشنایی و قرابت و محبت بالایی بین قومیت‌ها، مذاهب و ملیت‌های گوناگون شده است که خود به همدلی بیشتر بین آنها منجر می‌شود. تصاویر و صحنه‌های بی‌بدیل و از خودگذشتگی میزبانان و پذیرایی‌کنندگان در مسیر راهپیمایی عظیم اربعین به گونه‌ای است که گویا در مسیر و زمان راهپیمایی اربعین، ظهور حضرت مهدی(عج) رخ داده است. بی‌تردید راهپیمایی اربعین مصداق بارزی برای زمینه‌سازی ظهور است.

راهپیمایی اربعین زمینه‌ساز ظهور حجت(عج)
حجت‌الاسلام غلامرضا شاهینی، استاد حوزه علمیه قم پیش از این در خصوص رابطه و اهمیت اربعین برای زمینه‌سازی ظهور در مسجد جمکران گفته است: «یکی از القاب امام زمان (عج) قائم است، یعنی قیام‌کننده بر همان معنا و مفهومی که امام حسین(ع) برای آن قیام کرد و به شهادت رسید؛ و از آنجا که امام زمان (عج) وارث خون اباعبدالله (ع) است. حال ایشان می‌آیند و آن حلقه، معنا و مفهوم را کامل می‌کند. رونق گرفتن مراسم اربعین طی سال‌های جاری و حضور ده‌ها میلیون عاشق حسینی از سراسر جهان، بشارت آماده شدن سپاه بزرگ اسلام برای یاری آخرین حجت حق و فراگیر شدن نام و یاد امام حسین(ع) است.»
وی تأکید کرده است: «عظمت بی‌نظیر عزاداری امام حسین(ع) و رهسپار شدن عاشقانه زن و مرد، پیر و جوان به سوی کربلا، نویدبخش در راه بودن منتقم خون حسین(ع) است. همانگونه که ائمه(ع) تأکید کردند، حضرت ولی عصر(عج) منتقم کربلاست و زمانی فرا خواهد رسید همان‌گونه که امام حسین(ع) قیام کرد، حاکمیت از اهل باطل گرفته می‌شود.»

اربعین مانوری برای آماده‌سازی ظهور

حجت‌الاسلام «محمدرضا طاهری»، پژوهشگر حوزه فقه سیاسی و سیره اهل‌بیت(ع) هم با بیان اینکه امام زمان(عج) است که راه نیمه‌تمام امام حسین(ع) را تمام خواهد کرد، می‌گوید: «امام زمان(عج) خون‌خواه امام حسین(ع) شمرده شده و شعار امام زمان(عج) «یا لثارات الحسین» است و خون‌خواهی امام حسین(ع) در دستور کار امام زمان(عج) است؛ اما نه به مفهوم انتقام‌جویی از قاتلان امام حسین(ع)، بلکه این اتفاقی است که در زمان مختار افتاده است و اهل‌بیت(ع) این را به عنوان هدف تاریخی مطرح نکردند.»

این پژوهشگر حوزه فقه سیاسی و سیره اهل‌بیت(ص) تأکید می‌کند: «پیاده‌روی اربعین زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) است و برای تحقق این مهم، به یک مانور سالانه و یک رزمایش اعلام آمادگی نیاز داریم و کسانی که این هدف را قبول دارند و امام زمان(عج) را به عنوان محقق کننده هدف امام حسین(ع) می‌دانند، این افراد دور هم جمع می‌شوند و اعلام عمومی می‌کنند که آماده‌ایم تا همه ظرفیت‌های وجودی خود را خرج هدف امام حسین(ع) کنیم و این اربعین است.»

به گفته کارشناسان و پژوهشگران حوزه مهدویت، اربعین جریانی گسترده‌ است که با حضور میلیونی عاشقان در پیاده‌روی تا کربلای معلی زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) خواهد شد. در حقیقت این همایش عظیم پای فشردن بر هدف قیام امام حسین(ع) است که همان هدف امام زمان(عج) و در نهایت بشارتی است برای کسانی که انتظار ظهور امام زمان(عج) را می‌کشند.

حجت‌الاسلام «ابراهیم بهاری»، استاد حوزه و کارشناس دینی هم معتقد است: «زیارت اربعین، زیارت ويژه‌ای است که بر اساس روایات دینی معرف ظهور وجود حضرت حجت(عج) است. بی‌شک یکی از مؤلفه‌های معرفی حضور در حمایت از امام عصر(عج) از سوی شیعیان و عاشقان امام زمان(عج) در حضور گسترده مردم در صحنه راهپیمایی اربعین و شعارهایی که از زبان مردم مطرح است که حب حسین(ع) منجر به اجتماع دل‌های ما شده، خود را به نمایش می‌گذارد.»

نمایشی برای عظمت قیام مهدی(عج)

حجت‌الاسلام بهاری گفته است: «اینکه مشتاقان امام حسین از شرق و غرب عالم و از همه جای این گیتی پهناور خود را برای حضور در همایش حسینی آماده می‌کنند، گوشه‌ای از نمایش عظمت قیام مهدوی و پیوستن ميليون‌ها انسان عاشق به امام زمان(عج) است؛ موضوعی که در فرج حضرت حجت(ع) انتظار می‌رود.»

این پژوهشگر افزوده است: «اربعین صدای بلندی در آستانه فرج مولایمان امام زمان(عج) است. بی‌شک با ظهور آن حضرت، بسیاری از موانع اتحاد جامعه اسلامی و پیوستن آزادگان جهان به انقلاب مهدی(عج) در جوامع اسلامی و غیراسلامی مرتفع می‌شود وحقیقت اسلام خود را به نمایش می‌گذارد. در فردایی که متعلق به ظهور و ترویج حق و حقانیت است، دنیای استکبار قطعاً توانایی ایستادگی در برابر عظمت دین مبین اسلام را نخواهد داشت. از این‌رو شاهد تقویت و انسجام جامعه اسلامی خواهیم بود.»

بی‌‌تردید مطابق اظهارنظر پژوهشگران حوزه مهدویت، اربعین زمینه‌ساز ظهور خواهد بود و این مهم با نشانه‌هایی که کارشناسان برای آرمان‌شهر مهدوی ترسیم کرده‌اند، قرابت زیادی دارد؛ وقتی اربعین تجلی‌گاه خوبی‌هایی می‌شود که تنها در زمان ظهور باید انتظارش را داشته باشیم. از مهمان‌نوازی‌های بی‌منت و بی‌قید و شرط میزبانان تا پیاده‌روی‌های خالصانه و بدون سازماندهی میهمانان همه و همه تصویرگر روزهایی خواهد شد که حضرت حجت(عج) ظهور خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات