صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۵۰۷۶۷
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

راهکار تسریع در روند ترخیص کالاها از گمرکات چیست؟

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گمرک برای سرعت بخشی به فعالیت‌های مرتبط با ترخیص کالا باید از ظرفیت ممیزین کل کشور استفاده کند، گفت: برخی عوامل تأخیر در ترخیص کالاهای بندرها و گمرکات کشور ناشی از مشکلات مرتبط با تأمین ارز دولتی است، در غیر این صورت کالایی که مشکل تأمین ارز نداشته باشد، به‌سرعت ترخیص می‌شود.

به دنبال گزارش هایی درباره ایستایی بیش از ۲۵ هزار کانتینر حاوی کالاهای وارداتی مختلف در گمرکات شهید رجایی و شهید باهنر، محمد مخبر با همراهی وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کل گمرک ایران، استاندار هرمزگان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و برخی مدیران مربوطه در سفری چند ساعته عازم بندرعباس شدند و با حضور در اسکله بندر شهید رجایی و بخش‌های مختلف گمرکات این بندرگاه، گزارش‌های رسیده را از نزدیک بررسی کردند.
پس از این بازدید در جلسه‌ای با حضور مدیران استانی مشکلات و چالش‌های ارائه شده به صورت کارشناسی تجزیه و تحلیل، برخی پیشنهادها برای حل فوری آنها ارائه و مقرر شد در نشست آتی نهایی شود.
معاون اول رئیس جمهور همچنین در تماس تلفنی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان ملی استاندارد به آنها درباره به درازا کشیدن صدور تأییدیه‌های قانونی برای ترخیص کالاهای رسیده به بندر تذکر داد و خواستار رسیدگی فوری این مشکل شد.
بهتر است بگوییم، ناهماهنگی میان سازمان ها و وزارتخانه ها عامل اصلی ترخیص نشدن کالا در گمرکات و بنادر است
جعفرقادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه با وجود نیاز مردم به برخی کالاها ازجمله کالاهای ضروری بارها مشاهده شده است کالاها در گمرکات و بنادر کشور باقی می مانند و ترخیص نمی شوند، به «راهبرد معاصر» گفت: برخی عوامل تأخیر در ترخیص کالاها اعم از اساسی یا غیر اساسی در بنادر و گمرکات کشور ناشی از مشکلات مرتبط با تأمین ارز دولتی است، در غیر این صورت کالایی که مشکل تأمین ارز نداشته باشد، به سرعت ترخیص می شود.
وی افزود: کالایی که با ارز وارد کننده وارد گمرک یا یکی از بنادر کشور شده، اما واردکننده همچنان موفق به دریافت ارز خود از بانک مرکزی نشده است، چاره ای جز دپوی کالا در بنادر یا گمرکات ندارد؛ هر چند بخش مهمی از کالاهایی که ترخیص نمی شوند، کالاهای غیر اساسی هستند.
نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت سیزدهم تلاش می کند مانع انسداد کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور شود، به این معنا که مبنا بر این است ارز مختص به کالای اساسی و مورد نیاز جامعه در اسرع وقت پرداخت شود. بنابراین بخشی از آنچه در گمرکات می ماند، لوازم خانگی، لوازم یدکی و ... است.
هر جا ترافیک کالا ایجاد شد، بلافاصله با نظارت از ارزیابان حتی به صورت غیر حضوری استفاده شود تا در این بخش سوءاستفاده ای نشود
قادری گفت: در این فرایند نمی توان سازمان یا نهاد خاصی را مقصر دانست. بهتر است بگوییم، ناهماهنگی میان سازمان ها و وزارتخانه ها عامل اصلی ترخیص نشدن کالا در گمرکات و بنادر است. هر دستگاه، نهاد و وزارتخانه در تعامل با سایر نهادها جزیره ای عمل می کند و این موضوع مانع بزرگی در برابر توسعه و پیشرفت و به سرانجام رساندن امور مختلف است.
وی معتقد است: به روز نبودن ساختار برخی نهادها در موضوعات مرتبط با ترخیص کالاهای وارداتی چالش زاست و انتظار می رود برای ترخیص کالاها وزارتخانه های مرتبط، سازمان ملی استاندارد و بانک مرکزی تعامل بیشتری داشته باشند تا شاهد سرعت گرفتن ترخیص کالاها باشیم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است: گمرک برای سرعت بخشی به فعالیت های مرتبط با ترخیص کالا باید از ظرفیت ممیزین کل کشور استفاده کند؛ یعنی هر جا ترافیک کالا ایجاد شد، بلافاصله با نظارت از ارزیابان حتی به صورت غیر حضوری استفاده شود تا در این بخش سوءاستفاده ای نشود.
قادری عنوان کرد: انتظار می رود سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی و حتی دانشگاه ها در راستای تأمین نیازهای مردم و ترخیص کالا از بنادر و گمرکات با هم مرتبط باشند. در صورتی که اطلاعات کالا میان سازمان ها به سرعت در گردش باشد و جزیره ای عمل نشود، علاوه بر ترخیص سریع کالا شاهد بهبود عملکرد واردات و صادرات در بنادر و گمرکات کشور خواهیم بود.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات