صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۱۵۳۶

دست در دست هم

پایگاه بصیرت / اکرم وصالی‌شاد

همیشه در راه مدرسه پدرم دست‌های کوچک مرا در دست‌های خواهر بزرگ‌ترم قرار می‌داد. معتقد بود که کوچه پس کوچه‌ها خطرناک هستند و همیشه ما دوتا را به هم می‌سپرد!
ـ مراقب هم باشید!
ـ دستان هم را هرگز رها نکنید!
ـ مبادا بگذارید کسی دوستی دو خواهر را به هم بزند!
پدرم اعتقاد داشت، بودن ما دو نفر کنار هم می‌تواند ما را قوی‌تر کند. او می‌گفت دو تایی با هم می‌توانید حتی دنیا را عوض کنید، اگر اعتراضی دارید با هم باشید و دو تایی مطرح کنید!
ما و برادران سنی مذهب کشورمان و جامعه اسلامی جهان نیز باید حواس‌مان باشد و این وحدت مهم را که آرزوی دیرینه تمام اولیا و ائمه بوده است، حفظ کنیم.
هفته وحدت اسلامی فاصله بین ۱۲ ربیع‌الاول (سالگرد ولادت محمد، پیامبر اسلام بنا بر روایات اهل سنت) تا ۱۷ ربیع‌الاول (تاریخ ولادت پیامبر اکرم(ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است) است و فرصت مناسبی است برای تحکیم وحدتی که دشمنان اسلام هیچ گاه چشم دیدن آن را نداشته و ندارند؛ به همین دلیل همه ساله به این منظور کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در کشور برگزار می‌شود و در اقصی نقاط کشور جلوه‌های بی‌بدیلی از وحدت میان شیعیان و اهل سنت به نمایش گذاشته می‌شود؛ وحدت و همبستگی‌ای که جامعه را در برابر هر طوفانی حفظ می‌کند و از باورهای عمیق نظام جمهوری اسلامی نشئت می‌گیرد.
منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین‌المللی است؛ به گونه‌ای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام هم‌سو و هم‌جهت حرکت کنند. به تعبیر دیگر، اختلافات مانع از اخوت اسلامی و وحدت صفوف مسلمانان در برابر دشمنان نیست؛ از این رو معنای اتحاد شیعه و سنی دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست؛ بلکه در عین وجود اختلافات، زمینه تعامل و جهت‌گیری یکسان در مسائل کلی و بین‌المللی در میان آنها وجود دارد. به همین دلیل، مطابق قانون اساسی «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد.» رهبر معظم انقلاب فرمودند: «معنای اتحاد بین ملت‌های اسلامی این است که در مسائل مربوط به جهان اسلام همسو حرکت کنند و به یکدیگر کمک کنند و در داخل این ملت‌ها سرمایه‌های خودشان را بر علیه یکدیگر به کار نبرند.»
لزوم این وحدت و نتیجه حاصل از‌ آن زمانی مشخص می‌شود که رهبر کبیر انقلاب فرمودند: «اگر تمام مسلمانان سطلی آب خالی کنند، اسرائیل را آب خواهد برد.»
ما مسلمانان با کنار گذاشتن تفاوت‌ها و پناه بردن زیر علم شباهت‌هایی، مانند کتاب آسمانی عزیزمان و پیامبر مهربان‌مان می‌توانیم بزرگ‌ترین قدرت جهانی را تشکیل دهیم؛ بنابراین، دشمن با ترس و وحشت سعی در عمیق کردن گسل‌های اختلافی ما مسلمانان داشته و به لبخند همدلی و اتحاد ما چنگ می‌زند. در این راه پر پیچ و خم کتاب آسمانی و پیامبران دستان ما را در دست برادرمان قرار داده و خواسته‌اند کنار هم بمانیم و حواس‌مان به هم باشد و با هم در برابر استکبار جهانی ایستادگی کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات