صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۵۲۰۷۰

شکست طرح‌های خام

پایگاه بصیرت / گروه مجازستان

از ماه‌ها قبل تپسی یکی از ارائه‌دهندگان خدمات تاکسی اینترنتی است، با تبلیغات فراوان از ارائه خدمتی جدید با نام سرویس مدارس خبر داد. تپسی با پیش‌بینی اینکه می‌تواند بازار پر پول سرویس مدارس را تصاحب کند، والدین را به نام‌نویسی و استفاده از این خدمات تشویق کرد. حال که نزدیک به یک ماه از بازگشایی مدارس گذشته است، خدمات ارائه سرویس مدارس از سوی این شرکت به یک آبروریزی تبدیل شده است.
سرانجام ماجرا برای این شرکت و والدین، ارائه ندادن خدمت به تعداد بسیاری از والدین و دانش‌آموزان بود. تپسی در این زمینه اعلام کرد: «به اطلاع می‌رسانیم علی‌رغم تلاش‌های تیم تپسی تا امروز و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، تنها موفق شدیم سرویس مدرسه را برای بخشی از دانش‌آموزان مهیا کنیم و متأسفانه، قادر به ارائه سرویس برای همه دانش‌آموزان ثبت‌نامی نیستیم. این موضوع طی دو روز گذشته به تمامی والدینی که موفق به ارائه سرویس به آنها نشدیم اطلاع‌رسانی شد. ما انتظارات و نگرانی‌های والدین را درک می‌کنیم و ضمن قبول مسئولیت این اتفاق، عمیقاً از والدینی که موفق به ارائه خدمت به فرزندان‌شان نشده‌ایم، پوزش می‌خواهیم.»
ماجرای تپسی را می‌توان درس عبرتی برای سایر کسب‌وکارهای اینترنتی دانست، کسب‌‌وکارهایی که برای به دست آوردن سهمی از بازار، خدمتی را به سایر خدمات خود اضافه می‌کنند؛ در حالی که خدمت ارائه شده خود به سازمان‌دهی جداگانه نیاز دارد و تپسی در این ماجرا پیچیدگی‌های این خدمت و ظرافت‌های عملیاتی مربوط به آن را به درستی پیش‌بینی نکرده بود. هرچند تپسی یک شرکت بزرگ است؛ اما چنین اتفاقاتی می‌تواند شرکت‌ها را تا آستانه حذف از بازار پیش ببرد. والدین بسیاری با فکر کاهش هزینه‌ها، بر روی تپسی حساب باز کرده بودند و حالا با چنین مشکلاتی باید مانند قبل با خدمات‌دهندگان سنتی که دیگر قیمت‌ها را هم بالا برده‌اند، چانه‌زنی کنند!
آشوبی که تپسی میان والدین انداخته است، آنقدر بالا گرفته که دادستانی تهران به عنوان مدعی‌العموم به ماجرا وارد شده است. باید گفت، تپسی با این کار به جای اینکه سرویس در اختیار والدین قرار دهد، والدین را سرویس کرد و بسیاری از آنها مجبورند تا هنگام پیدا کردن سرویس جایگزین، خود فرزندان‌شان را جابه‌جا کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات