بین الملل >>  سایرحوزه ها >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۲۳۳۰

روسیه: اختلاف طولانی جمهوری آذربایجان و ارمنستان حل و فصل شده است

وزیر خارجه روسیه که در نشست «3+3» در تهران حضور یافت روز سه شنبه اظهار داشت، اختلاف بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مجموع حل و فصل شده و طرفین باید اقدامات ملموس بیشتری اجرا کنند.

وزیر خارجه روسیه که برای شرکت در نشست «۳+۳» به تهران سفر کرده است، روز سه شنبه گفت که اختلاف طولانی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مجموع حل و فصل شده است.

روسیه: اختلاف طولانی جمهوری آذربایجان و ارمنستان حل و فصل شده است

به گزارش روزنامه «حریت» «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت، طرفین تنها باید اقدامات ملموس بیشتری را برای احیای کامل و عادی سازی روابط خود اجرا کنند.

وزرای خارجه ترکیه، ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در این اجلاس حضور داشتند. در بیانیه مشترک آمده است که شرکت کنندگان توافق کردند به تمامیت ارضی کشورهای منطقه احترام بگذارند.

لاوروف گفت:«هر دو طرف توافق کردند که قره باغ متعلق به جمهوری آذربایجان است».

ارتش جمهوری آذربایجان در سپتامبر امسال عملیاتی را در منطقه قره‌باغ آغاز کرد و پس از آن نیروهای جدایی طلب ارمنی تسلیم شدند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود:«اکنون گام‌های عملی برای عادی‌سازی کامل روابط باقی مانده است.»

به گفته لاوروف، اتحادیه اروپا و آمریکا به تلاش برای نفوذ در روند تحدید حدود مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه می‌دهند.

حضور دو وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان آن هم در کنار هم پس از تحولات اخیر در منطقه قره‌باغ هم از جمله تحولات روز گذشته در تهران بود.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از آغاز رسمی این نشست در صفحه خود در شبکه اجتماعی «اکس» نوشت: «اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای فرمت ۳+۳ جهت بررسی تحولات قفقاز جنوبی امروز در تهران برگزار می‌شود.نوبت این نشست «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» است و می‌تواند سنگ بنای مسیر برقراری آرامش و پایان چالش‌ها در قفقاز جنوبی با مشارکت بازیگران دورن منطقه‌ای و همسایگان باشد.»

«کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو هم درباره این نشست عنوان کرد: «برگزاری نشست وزیران خارجه در فرمت ۳+۳ درباره قفقاز به میزبانی تهران در چارچوب سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، تقویت ثبات، صلح و امنیت منطقه‌ای را در دستورکار دارد. مسائل پیرامونی با همکاری و تعامل کشورهای منطقه و عدم دخالت بازیگران بیرونی، قابل مذاکره و حل و فصل است.»

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان که برای شرکت در نشست «۳+۳» تهران شرکت کرده است بر لزوم همکاری واقعی بین کشورهای منطقه تاکید کرد. «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «اکس» اعلام کرد که بایراموف در نشست تهران بر لزوم همکاری عملی، نتیجه گرا و محترمانه بین کشورهای منطقه تاکید کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات