بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۵۲۳۷۵

پاشینیان: امیدواریم با جمهوری آذربایجان روابط دیپلماتیک برقرار کنیم

نخست‌وزیر ارمنستان ابراز امیدواری کرد این کشور در ماه‌های پیش‌رو با جمهوری آذربایجان توافق صلح امضا و با باکو روابط دیپلماتیک برقرار کند.

 «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز پنجشنبه (۲۶ اکتبر، ۴ آبان) گفت ایروان امیدوار است توافق صلح با جمهوری آذربایجان در ماه‌های پیش‌رو منعقد و روابط دیپلماتیک برقرار شود. 

پاشینیان: امیدواریم با جمهوری آذربایجان روابط دیپلماتیک برقرار کنیم

به گزارش رویترز، او این اظهارات را در مجمعی در پایتخت گرجستان که نخست‌وزیران جمهوری آذربایجان و گرجستان نیز در آن حضور داشتند، بیان کرد و گفت: در ماه‌های آتی (امیدواریم) توافق صلح و برقراری روابط با آذربایجان را امضا کنیم. 

دو جمهوری همسایه آذربایجان و ارمنستان سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم درگیر بوده‌اند. دو کشور با هم روابط دیپلماتیک ندارند و مرز مشترکشان به شدت مستحکم است. 

ماه گذشته، جمهوری آذربایجان عملیات برق‌آسایی را برای پس گرفتن این منطقه که در سطح بین‌المللی متعلق به باکو شناخته می‌شود اما از دهه ۱۹۹۰ توسط ارامنه تحت حمایت ارمنستان کنترل می‌شد، انجام داد. این عملیات به کوچ دسته‌جمعی اغلب ۱۲۰ هزار ارمنی قره‌باغ به ارمنستان منجر شد. 

دو کشور از آن زمان برای امضای توافق صلح ابراز تمایل کرده‌اند، هرچند پیشرفت خاصی حاصل نشده و درگیری‌های مداوم مرزی ادامه داشته است. 

پاشینیان همچنین امروز گفت ارمنستان امیدوار است مرز خود با ترکیه--متحد نزدیک باکو--را به روی شهروندان کشورهای ثالث و دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک باز کند. این مرز از سال ۱۹۹۳ زمانی که ترکیه روابطش را با ارمنستان در پی جنگِ بین باکو و ایروان بر سر منطقه قره‌باغ قطع کرد، بسته بوده است.

«علی اسدوف» نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان امروز پنجشنبه در همین مجمع گفت باکو از سال ۲۰۲۰ به صلح و احیای مسیرهای حمل‌ونقل با ارمنستان متعهد بوده اما پیشرفت در این خصوص به تمایل ارمنستان برای اقدام بستگی دارد. 

ایروان چهارشنبه از لغو دیدار نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان که قرار بود اواخر ماه میلادی جاری (اکتبر) در بروکسل برگزار شود، خبر داد. خبرگزاری «تاس» روسیه به نقل از «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان گزارش داد لغو این دیدار به دلیل کنار کشیدن طرف آذربایجانی بوده است. 

میرزویان دوشنبه با همتای خود از جمهوری آذربایجان در تهران در قالب نشست ۳+۳ دیدار کرد که اولین گفت‌وگوی آن‌ها از زمان حمله برق‌آسای جمهوری آذربایجان به منطقه قره‌باغ کوهستانی بود.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که در نشست تهران حضور داشت، گفت اختلاف طولانی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مجموع حل‌وفصل شده و طرفین تنها باید اقدامات ملموس بیشتری را برای احیای کامل و عادی‌سازی روابط خود اجرا کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات