صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۲۴۹۰

بهترین فرصت سرمایه‌گذاری

پایگاه بصیرت / احمد اشتیاقی/ گروه اقتصاد

خروج پول از بازار سرمایه که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، باید به درستی بررسی شود تا همگان بدانند پول از بازار سرمایه کجا می‌رود و خروج پول از بازار سرمایه تا چه حد واقعی است.
اصولاً بازار سرمایه بازار خرید و فروش است، یعنی پول از بخشی از این بازار به بخش دیگری در حرکت و جریان است؛ به این معنا که یا حقیقی‌ها در قالب خریدار ظاهر شده و حقوقی‌ها فروشنده هستند یا بالعکس. یا در شرایطی داد و ستد سهم‌ها میان خود حقیقی‌ها یا حقوقی‌ها صورت می‌پذیرد. در این میان، هر زمان میزان فروش حقیقی بیشتر از حقوقی شود، آن زمان می‌توان گفت پول از بازار سرمایه به صورت واقعی در حال خارج شدن است.
آنچه در این موضوع اهمیت دارد، این است که خرید و فروش‌هایی را که به صورت معمول و در اندازه‌ای مشخص در بازار سرمایه صورت می‌گیرد، به هیچ وجه نمی‌توان خروج پول از بازار تلقی و قلمداد کرد؛ خروجی که میل رفتن از بازار سرمایه را داشته باشد، حتماً از طریق بازار کارگزاران بررسی می‌شود که آیا در نهایت پول از طریق کارگزاران در وجه حساب بانکی فرد خارج از مجموعه بازار سرمایه وارد شده یا نه؟ این روند به معنای واقعی خروج پول از بازار سرمایه است، نه سایر تعاریف.
گفتنی است، در حال حاضر با توجه به ثبات قیمت دلار که بیش از شش ماه است روی رقم 50 هزار تومان باقی مانده و اینکه بازارهای موازی نیز جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارند و بیشتر بازارهای کالایی در رکود به سر می‌برند، می‌توان اینگونه استنباط کرد که بیشتر این پول‌ها به اوراق با درآمد ثابت یا سپرده بانکی تبدیل می‌شوند؛ چرا که سرمایه و پول میل به کسب سود با کمترین ریسک ممکن را دارد؛ ضمن اینکه نرخ‌های جذابی که در سود سپرده بانکی با ریسک بسیار پایین داده می‌شود و سودهای جذاب اوراق بهادار نیز عاملی برای انتقال پول به این بخش‌ها از بازار سرمایه است.
خروج پول از بورس به سمت سپرده‌های بانکی برای کسب سود با کمترین ریسک پس از افزایش سپرده‌های بانکی اتفاق افتاده است و این شکل خروج پول از بازار بورس و بازار سرمایه را تا حدی تحت تأثیر قرار داده که بعضاً به قرمز پوش شدن بورس منجر شده است.
به نظر می‌رسد، در حال حاضر خرید سهام با توجه به ارزندگی موجود، بسیار مناسب است و بازار سرمایه و بورس همچنان بهترین محل برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند؛ به شرطی که افراد دید بلندمدتی به بازار سرمایه داشته و با منابع ریالی مازاد خود وارد این بازار شوند؛ اما به هر حال در مقطع کنونی ورود وجه نقد برای خرید سهام به ارتقای وضعیت فعلی بازار کمک می‌کند؛ لذا امیدواریم با بازگشت پول‌های حقیقی به بورس شاهد رونق بازار باشیم؛ چرا که خروج بخشی از پول سهام به سمت خرید اوراق با درآمد ثابت موجب نزولی شدن شاخص بورس می‌شود که به قرمز شدن و افت شاخص‌های بورس منتهی می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات