صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۵۲۷۶۶

تل‌آویو یا حیفا؟

روزگاری در برابر تجاوزگری رژیم اشغالگر صهیونیستی بحث محوری برای مقاومت پرتاب راکد به مناطق اشغالی و تعداد دو و سه نفر کشته صهیونیستی مطرح بود، ولی امروزه حرف از دو وسه هزار کشته یا چند ده هزار راکد و موشک کروز حتی بالستیک به حیفا یا تل‌آویو مطرح است، نه پشت دیوارحائل یا نحوه ورود پیشرونده به کرانه باختری؛ در بررسی بیشتر مسئله تهدیدات جوانان و جهادگران و مقاومت اسلامی ذکر چند نکته مهم ضروری است:

۱ـ خشونت صهیونیست‌ها از زمانی که فلسطین را اشغال کردند، روز به روز افزایش می‌یافت. در سال ۲۰۰۱ گروه‌های مقاومت به ساخت موشک‌ها و جنگ‌افزارهایی رو آوردند تا بتوانند امنیت و سلاح‌های رژیم صهیونیستی را به چالش بکشند.
2ـ روزهای پیشین جهان شاهد پرتاب چند هزار موشک از نوار غزه به سمت مناطق گوناگون سرزمین‌های اشغالی بوده است.
3- گسترش و توسعه این توان، بیش از آن چیزی است که اطلاعات تل آویو پیش از این نشان داده بود.گردان یا کتائب عز‌الدین قسام به یاد شهید عزالدین قسام که نخستین نسل مبارزان فلسطینی و بال نظامی جنبش حماس است، یکی از قوی‌ترین جریان‌های نظامی بین گروه‌های مقاومت فلسطین به شمار می‌آید. از کارنامه این گردان جنگ سال ۲۰۰۶ نوار غزه که به خروج رژیم صهیونیستی از این باریکه منجر شد و همچنین شکست دادن ارتش این رژیم در جنگ‌های ۲۲، ۵۱ و ۸ روزه است. همچنین بال نظامی حماس از سال ۲۰۰۱ به این سو، تمرکز ویژه‌ای روی ساخت موشک داشته است. گردان‌های قسام اولین موشک خود را ۲۶ اکتبر ۲۰۰۱ به سمت شهرک صهیونیست‌نشین سدیروت در چند کیلومتری غزه پرتاب کرد که بردی معادل ۳ کیلومتر دارد، اما قوی‌ترین موشکی که گردان‌های قسام در این رده ساختند، قسام ۲۰ بود که برد آن به ۲۰ کیلومتر می‌رسید. آنها این توان را در سال ۲۰۱۴ به بیش از دو برابر رساندند و در خلال جنگ غزه در این سال از این موشک که با نام «سجیل» شناخته می‌شود، رونمایی کردند و برد آن به ۵۵ کیلومتر می‌رسد. از این زمان حماس روی دور توسعه توان موشکی خود افتاد و تنها هفت سال پس از آن از دو موشک با بردهای ۱۲۰ و ۲۵۰ کیلومتر رونمایی کرد. موشک نخست که به یاد شهید «رائد العطار» نام آن را A۱۲۰ گذاشتند، بردی معادل ۱۲۰ کیلومتر داشت و دومین موشک نیز که به یاد فرمانده شهید مهندس «یحیی عیاش»، عیاش ۲۵۰ نامیده شد، بردی ۲۵۰ کیلومتری دارد که بیشترین وحشت را در میان سران تل‌آویو ایجاد کرده است. این موشک توان هدف قرار دادن شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقاط سرزمین‌های اشغالی فلسطین را دارد. نگاهی به زرادخانه گردان‌های عز‌الدین قسام که حملات دیروز از این واحدها انجام شد، نشان می‌دهد، بال نظامی حماس صاحب ۱۷ نوع موشک اصلی است.
هشدار آخر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی «حماس» به رژیم صهیونیستی بیان‌کننده دوباره توان دیپلماسی و میدانی مقاومت فلسطین است، ادامه تجاوزات به نوار غزه سبب می‌شود تا تمام منطقه از کنترل خارج شود.
منبع: هفته نامه صبح صادق

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات