صبح صادق >>  صفحه اول >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۵۳۵۴۹

پاداش ایستادگی

با گذشت 48 روز از عملیات سهمگین «طوفان‌الاقصی» و جنگ بی‌امان در غزه، آتش‌بس موقت چهار روزه، بامداد سوم آذرماه در این منطقه اجرایی شد. بر اساس این آتش‌بس که با میانجی‌گری مصر و قطر انجام شد، ۱۵۰اسیر فلسطینی شامل زنان و کودکان زیر سن قانونی در برابر آزادی ۵۰ نفر از اسرای رژیم صهیونیستی از غزه آزاد خواهند شد. همچنین طبق این توافق، حملات نظامی متوقف شده و کمک‌های امدادی از جمله سوخت برای تأمین نیازهای انسانی وارد نوار غزه خواهد شد[...]
پایگاه بصیرت / فرزان شهیدی/ گروه سیاسی
با گذشت 48 روز از عملیات سهمگین «طوفان‌الاقصی» و جنگ بی‌امان در غزه، آتش‌بس موقت چهار روزه، بامداد سوم آذرماه در این منطقه اجرایی شد. بر اساس این آتش‌بس که با میانجی‌گری مصر و قطر انجام شد، ۱۵۰اسیر فلسطینی شامل زنان و کودکان زیر سن قانونی در برابر آزادی ۵۰ نفر از اسرای رژیم صهیونیستی از غزه آزاد خواهند شد. همچنین طبق این توافق، حملات نظامی متوقف شده و کمک‌های امدادی از جمله سوخت برای تأمین نیازهای انسانی وارد نوار غزه خواهد شد؛ درباره آتش‌بس موقت غزه ذکر چند نکته مهم است:
آتش‌بس هر چند به شکل موقت، نوعی پیروزی برای مقاومت فلسطین و یک شکست برای رژیم اشغالگر به شمار می‌آید؛ زیرا معادله جنگ غزه‌ـ که یک جنگ نابرابر و نامتقارن است‌ـ همچنان به نفع جنبش حماس رقم خورده است. به همین دلیل با وجود تلاش‌های میانجی‌گرانه، رژیم صهیونیستی از ابتدا به آتش‌بس تمایلی نداشته و بر ادامه جنگ اصرار می‌ورزید. تسلیم این رژیم در برابر توقف جنگ و تبادل اسرا نشان‌دهنده آن است که رژیم غاصب در تحقق اهدافی چون نابودی حماس یا آزادسازی یک طرفه اسرا ناکام مانده و در نهایت به آتش‌بس تن داده است. به عبارتی، آتش‌بس موقت بیش از همه نتیجه مقاومت مردم غزه در مقابل حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی و تاکتیک‌های حماس در واکنش به حملات رژیم و مدیریت هوشمندانه صحنه نبرد بوده است. 
آتش‌بس غزه با میانجی‌گری منطقه‌ای (مصر و قطر) شکل گرفت. این مسئله نشان‌دهنده ناکامی نهادهای رسمی بین‌المللی، مانند شورای امنیت است که قاعدتاً موظف به حل و فصل جنگ‌ها و بحران‌ها هستند. علت این ناکامی حمایت غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و وتوی پیشنهادهای آتش‌بس در شورای امنیت بوده است. با این حال، گفته می‌شود واشنگتن به تازگی بر تل‌آویو فشارهایی وارد کرده بود تا آتش‌بس موقت را بپذیرد، زیرا ادامه جنگ و محقق نشدن اهداف رژیم اشغالگر، موجب افزایش هزینه‌های تل‌آویو و متحدان غربی آن می‌شد. 
با توجه به استقبال عموم کشورهای جهان از آتش‌بس موقت در غزه، امید می‌رود این توافق تمدید شده و به توافق پایان جنگ تبدیل شود، اما رژیم صهیونیستی که همچنان خود را شکست خورده می‌بیند، اعلام کرده است، پس از پایان مهلت آتش‌بس، جنگ را ادامه خواهد داد. با این حال، ادامه جنگ با شدت گذشته در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و به عوامل متعددی از جمله موفقیت تبادل اسرا و حساسیت رژیم صهیونیستی به فشارهای بین‌المللی و نیز موضع آمریکا بستگی دارد. 
از این منظر، دورنمای جنگ برای رژیم صهیونیستی مبهم است؛ زیرا ارتش صهیونیستی در نقطه اوج فضای جنگی، همه توان خود را برای نابودی حماس به کار گرفت؛ اما موفق به این کار نشد. در ادامه قطعاً کار رژیم صهیونیستی دشوارتر خواهد شد؛ زیرا افزون بر آنکه جنگ حالت فرسایشی می‌یابد، واکنش‌های خارجی ضدجنگ‌ـ حتی از سوی حامیان این رژیم‌ـ افزایش خواهد یافت.
در نهایت اگر رژیم صهیونیستی به توافق پایان نبرد تن دهد، یک شکست تازه و تاریخی در کارنامه ننگین خود ثبت کرده و نوار غزه با وجود تحمل آسیب‌های فراوان معنوی و مادی، در کنار محور مقاومت، پیروزی جدید خود را جشن خواهد گرفت. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات