صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۳۶۵۰
علیرضا تقوی نیا: کارشناس مسائل غرب آسیا تشریح کرد

کودتای سیاسی علیه نتانیاهو جدی است؟

​​​​​​​برکناری و حتی محاکمه نتانیاهو که با چهار پرونده فساد هم دست به گریبان است پس از جنگ غزه بسیار جدی است، اما حذف وی در بحبوحه این نزاع، اتفاقی مهم و منعکس‌کننده اوج درگیری درونی در فلسطین اشغالی است. کودتای سیاسی علیه نتانیاهو جدی است؟

در حالی که نظرسنجی‌ها در فلسطین اشغالی، از افت شدید محبوبیت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حکایت دارد، روز گذشته «یولی آدلشتاین» عضو ارشد حزب لیکود از احتمال برکناری بنیامین نتانیاهو خبر داد؛ اظهارنظری که برخی رسانه‌ها از آن به کودتای سیاسی هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر علیه وی تعبیر کرده‌اند.
به گزارش قدس، ​​​​​​​برکناری و حتی محاکمه نتانیاهو که با چهار پرونده فساد هم دست به گریبان است پس از جنگ غزه بسیار جدی است، اما حذف وی در بحبوحه این نزاع، اتفاقی مهم و منعکس‌کننده اوج درگیری درونی در فلسطین اشغالی است.
بحران چند ضلعی در اسرائیل
علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا در تشریح این مسئله گفت: با نگاهی به وضعیت جاری به‌خوبی می‌توان دریافت امروز در رژیم صهیونیستی یک بحران سیاسی- اجتماعی به راه افتاده که ابعاد و عمق آن هر روز در حال گسترش است. بر این اساس حتی مشخص نیست سرنوشت و سرانجام کابینه فعلی چگونه خواهد شد.
وی تصریح کرد: از دسامبر ۲۰۲۲ که بنیامین نتانیاهو دوباره به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد، بسیاری از مخالفان وی در درون و برون، بر این نظر بودند با آمدن وی و انتخاب مهره‌های راست‌گرا به عنوان وزرای کابینه، ممکن است موجی از افراط‌گرایی سیاسی، امنیتی و اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی شکل بگیرد که امروز حاصل آن را می‌توان در جنگ غزه و شکست اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی مشاهده کرد. او با اشاره به اعتراضات گسترده درونی در سرزمین‌های اشغالی بر ضد سیاست‌های نتانیاهو در ماه‌های گذشته، افزود: از هفتم ژانویه ۲۰۲۳ خیابان‌های شهرهای بزرگ سرزمین‌های اشغالی مملو از معترضانی بود که با «طرح اصلاحات قضایی» موردنظر کابینه نتانیاهو مخالفت می‌کردند. اتفاقاتی که نشان داد بحران اسرائیل چند ضلعی است.
۸۰درصد صهیونیست‌ها خواستار برکناری نتانیاهو
کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال کودتای سیاسی از سوی هم‌حزبی‌های نتانیاهو وجود دارد، گفت: اگر امروز در اسرائیل انتخابات برگزار شود، اردوگاه راست‌گرایان کمتر از ۳۰کرسی بدست خواهند آورد، این در حالی است که این جناح وابسته و ائتلافی با نتانیاهو در انتخابات گذشته بیش از ۶۴ کرسی داشت. از طرف دیگر، حدود ۱۰نفر از اعضای حزب لیکود خواستار برکناری نتانیاهو از نخست‌وزیری پس از جنگ در غزه شده‌اند. تقوی‌نیا تصریح کرد: اوضاع سیاسی فعلی نتانیاهو بسیار آشفته و شکننده است؛ وی سعی خواهد کرد برای بقا در سیاست و ادامه نخست‌وزیری دست به هر عمل انتحاری بزند. او اما در وضعیت کنونی، شکست‌ها و ناکامی‌های خود را نمی‌پذیرد و انگشت اتهام را به سمت دیگران می‌گیرد؛ موضوعی که سبب شده بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها در فلسطین اشغالی، چیزی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از ساکنان فلسطین اشغالی این باور را داشته باشند که وی پس از پایان جنگ غزه باید از کرسی خود در قدرت کناره‌گیری کند.
او با اشاره به اینکه عملیات هفتم اکتبر از سوی حماس، تا حد زیادی وضعیت را از نظر سیاسی برای نتانیاهو وخیم‌تر کرده، افزود: اکنون بسیاری از شهروندان صهیونیست بر این باورند این نتانیاهو بوده که با اقدامات جنجالی و غیرقانونی خود موجب ایجاد شکاف‌های بزرگ امنیتی در اسرائیل شده و زمینه را برای اجرای موفقیت‌آمیز عملیات هفتم اکتبر (طوفان الاقصی) حماس فراهم کرده است. تقوی‌نیا با این حال تصریح کرد: به اعتقاد من در طول جنگ، برکناری نتانیاهو منتفی است، به‌خاطر همین وی سعی دارد جنگ را طولانی کند. اما بلافاصله پس از جنگ باید منتظر اختلافات سیاسی در اسرائیل باشیم و به دنبال آن، جناح‌های میانه‌ و چپ‌ها به قدرت خواهند رسید.
منبع: جوان آنلاین

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات