صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۵۳۸۱۶

نشست تاریخی؟

روزنامه «گاردین» با اشاره به تأخیر ترکیه و مجارستان برای تأیید عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، از تلاش‌های گسترده این کشور برای پیوستن به متحدان غربی‌اش خبر داد.

این روزنامه انگلیسی به نقل از «پاول جانسون» وزیر دفاع سوئد نوشت: «ما خواستار نادیده گرفتن روسیه به‌عنوان یک تهدید نیستیم، چون این کشور در جنگ با اوکراین استقامت خوبی از خود نشان داده است.»
گفتنی است، سوئد درخواست خود برای عضویت در ناتو را همزمان با فنلاند در ماه مه ۲۰۲۲ به دبیرخانه این ائتلاف نظامی ارائه کرد. در حالی که فنلاند پس از ۱۱ ماه در آوریل سال جاری، رسماً به عضویت ناتو درآمد، اما سوئد همچنان منتظر تأیید این عضویت از سوی دولت‌های ترکیه و مجارستان است. در ماه ژوئیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، پس از گفت‌وگو با «اولف کریسترسون» نخست‌وزیر سوئد، موافقت کرده بود که پروتکل الحاق سوئد به ناتو را در اسرع وقت به پارلمان کشورش ارسال کند؛ اما هفته گذشته، کمیته روابط خارجی ترکیه اعلام‌ کرد رسیدگی به این پرونده را به تعویق می‌اندازد. حتی هنوز درباره نیت مجارستان هم برای تأیید عضویت سوئد ابهاماتی وجود دارد؛ زیرا دولت مجارستان هفته گذشته اعلام کرده بود حاضر نیست عضویت سوئد در ناتو را تصویب و تأیید کند. با وجود این، برخی تحلیلگران این اظهارات جانسون در آستانه برگزاری پیش روی اجلاس دو روزه وزیران دفاع کشورهای شمال اروپا و حوزه بالتیک در استکهلم را بخشی از همکاری دفاعی شمال اروپا (Nordefco) در نظر می‌گیرند.
از این‌رو این مقام ارشد سیاسی سوئد نشست پیش‌رو را «تاریخی» توصیف کرد و گفت: «این اولین باری است که وزیران دفاع از دو منطقه (شمال و حوزه بالتیک) گرد هم می‌آیند تا درباره راه‌حل‌های امنیتی برای زمان صلح، بحران و جنگ صحبت کنند.» طبق گزارش‌ها، موضوعات در دستور کار این نشست شامل سیاست‌های دفاعی و امنیتی، همکاری دفاعی شمال اروپا، زیرساخت‌های حیاتی و حمایت از اوکراین خواهد بود.
منبع: هفته نامه صبح صادق

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات