صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۵۳۸۸۲

سیاست خصمانه

به‌دنبال تعلیق توافق نظامی دو کره، کره‌ شمالی در حال استقرار نظامیان خود و بازگشایی پست‌های نگهبانی در مرز با کره‌ جنوبی است و این مسئله با نگرانی و احتیاط از سوی کشورهای غربی بررسی می‌شود. 
پس از اینکه «پیونگ یانگ» اعلام‌ کرد با موفقیت یک ماهواره جاسوسی را در مدار زمین قرار داده است، تنش‌ها بین دو کره افزایش یافت. به‌دنبال پرتاب موفق ماهواره کره ‌شمالی در اقدامی تلافی‌جویانه، کره‌جنوبی بخشی از توافق‌نامه ۲۰۱۸ را به‌ حالت تعلیق درآورد و پروازهای نظارتی در امتداد مرز را از سر گرفت. وزارت دفاع کره ‌جنوبی هفته گذشته تصاویری را منتشر کرد که نشان‌می‌دهد، نظامیان کره ‌شمالی در حال نصب پست‌های نگهبانی موقت در چندین مکان و همچنین استقرار سلاح، از جمله توپخانه در مرز هستند.  
بر اساس برآوردهای کره‌جنوبی، قبل از توافق سال ۲۰۱۸، کره‌ شمالی ۱۶۰ پست نگهبانی در امتداد مرز داشت. پس از پرتاب ماهواره جاسوسی کره‌ شمالی، رسانه‌های دولتی کره‌ شمالی اعلام‌ کردند، «کیم جونگ اون» توانسته است تصاویر پایگاه‌های نظامی آمریکا در هاوایی و سئول را مشاهده کند.
کره‌ شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد، از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. در همین حال، یکی از افسران اطلاعاتی سابق آمریکا مدعی شده‌ است، کره‌ شمالی می‌تواند سال آینده یک اقدام تحریک‌آمیز خطرناک و مرگبار علیه کره‌ جنوبی انجام دهد تا سیاست دولت «یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره ‌جنوبی درباره کره ‌شمالی را تضعیف کند. وی درباره توافق‌نامه نظامی بین دو کره که اکنون لغو شده ‌است، گفت: «این توافق به کاهش تنش‌های فرامرزی کمکی نکرده و نشانه آن ادامه حملات توپخانه‌ای مکرر کره ‌شمالی و توسعه هسته‌ای این کشور است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات