صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۵۴۳۵۸
بررسی عملکرد مجلس یازدهم در گفت‌وگوی صبح صادق با نماینده خانه ملت

مجلس انقلابی صدای مردم است

از ابتدای انقلاب تاکنون شاهد ظهور و بروز مجالسی بوده‌ایم که هر یک در زمان خود و در حد و اندازه خود توانسته‌اند کارهای بزرگ و مؤثری انجام دهند و گاه قوانین زاید و بی خودی داشته باشند. مجالسی که گاه چپی و راستی بوده و گاه به جای تریبونی برای صدای مردم، خانه‌ای برای حمایت از دولت و رئیس‌جمهور بوده تا دست در دست هم به شکل انحصاری و دلبخواهی امور کشور را اداره کنند؛ اما برخی مجالس هم، مانند مجلس اول و ششم توانستند با حضوری انقلابی و طوفنده در میدان و خدمت کارهای بسیار مهمی انجام دهند.  چنانکه رهبری هم بارها و بارها در دیدار با مسئولان، نمایندگان و حضور در جمع آنها به بایسته‌ها و کارکردهای مجلس انقلابی در راستای مطالبات مردم به عنوان وکلای ملت تأکید کرده‌اند. ایشان در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم به صراحت این مجلس را مجلسی انقلابی می‌دانند و بر قضاوت پیشین خود درباره‌ انقلابی بودن مجلس یازدهم، تأکید می‌کنند؛ زیرا معتقدند مجلسی که با شعارهای انقلاب تشکیل می‌شود، نگاه خاص مردم و توقع بالای آنها در اصلاح امور را دارد؛ مجلسی که حرف و عملش بوی انقلاب می‌دهد. یکی از نمایندگان یازدهمین دوره مجلس درباره کارکردهای مجلس انقلابی معتقد است، مجلس انقلابی باید تریبون مردم باشد و دغدغه‌های آنها و مطالبات به حق‌شان را دنبال کرده و به نتیجه برساند. ادامه مصاحبه این نماینده مجلس با صبح صادق را می‌خوانید.
 
مجلس انقلابی چگونه مجلسی است؟
مجلس انقلابی، یعنی مجلسی که صدای مردم باشد و دغدغه‌های مردم و مطالبات به حق مردم را دنبال کند و برای حل مشکلات مردم کوتاهی نکند؛ یعنی ریل‌گذاری انجام دهد که دولت توان عبور واگن‌هایش از روی آن ریل‌ها را داشته باشد. مجلس انقلابی، یعنی مجلسی که هوچی‌گری نکند برای اینکه یک موضوعی را بخواهد تصویب کند و نگاهش به منافع ملی کشور و جامعه و کل کشور باشد. مجلس انقلابی، یعنی تمام وقت زمان خود را برای پیگیری مطالبات مردمی بگذارد و فاصله بین مردم و مسئولان را کم کند. مجلس انقلابی یعنی اینکه در انتخاب و انتصاب وزرا ملاکش کارآمدی و تخصص  باشد و وابستگی به حزب و جناح و گروه را در نظر نگیرد. مجلس انقلابی یعنی اینکه در همه حوزه‌هایش شفافیت وجود داشته باشد و به دنبال دغدغه‌های مردم باشد و در حوزه‌های سیاست خارجی، مصلحت نظام را لحاظ کند. به عبارتی، در تصویب قوانین و لوایح که مربوط به سیاست‌های خارجی است، مصلحت کل مردم و نظام را در نظر بگیرد. اینها رویکردهای مجلس انقلابی است؛ از این جهت که نمایندگان آن برای تصویب قوانین وقت بگذارند و در کمیسیون‌ها موضوعات را به طور دقیق دنبال کنند و پیگیر دغدغه‌ها و خواسته‌های مردم باشند؛ همچنین، در چارچوب قانون اساسی حرکت کنند و فصل‌الخطاب و خط قرمزشان قانون اساسی باشد؛ اینها از رویکردها و ویژگی‌های مجلس انقلابی است.
 
 از ابتدای انقلاب تاکنون یازده مجلس را پشت سر گذاشته‌ایم، آیا در میان این مجالس شاهد چنین مجلسی بوده‌ایم؟ کارکردهای چنین مجلسی چیست؟ 
مجالس در دوران گذشته فراز و نشیب‌هایی داشتند. گاهی در برخی مجالس طرح‌های خوبی تصویب شده و در برخی مجالس موارد خوبی تصویب نشده است. چنانکه در مجلس فعلی هم اگرچه ما شاهد تصویب طرح‌های خوبی بوده‌ایم، متأسفانه طرح‌های بدی هم تصویب شده است؛ لذا در تمام ادوار و مجالس ما شاهد چنین رفتارهایی بوده‌ایم. در واقع، در زمینه تصویب قوانین و پیگیری مواردی که به نفع مردم باشد، در مجلس فعلی شاهد موارد و پیگیری‌های بیشتری در مقایسه با قبلی‌ها بوده‌ایم؛ البته این به معنای این نیست که در مجالس قبلی از ابتدا کم‌کاری‌هایی داشته‌اند؛ چرا که هر مجلسی به اندازه وسع خودش تلاش کرده است تا گرهی از مشکلات مردم را باز کند، البته در تمام مجالس و حتی در مجلس فعلی این امکان وجود داشت که کارهای خیلی بهتری هم انجام شود که نشده  است یا قوانین بهتری تصویب شود، اما بعضا قوانینی هم بوده که خیلی خوب نبوده و تصویب شده است. 
 
مجلس انقلابی چگونه خواهد توانست به توسعه و آبادانی کشور کمک کند و با توجه به این امر برای مجلس پیش‌رو چه بایسته‌هایی را باید در نظر بگیریم که بتوانیم در این مسیر گام برداریم؟
معتقدم باید با نگاه تخصص، تعهد و تجربه عمل کرد و اینها مواردی هستند که می‌توانند برای یک مجلس خوب و کارآمد و توانمند کمک کنند. نمایندگانی دغدغه‌مند باید وارد مجلس شوند که به جریان‌های ثروت‌اندوزی وابسته نباشند، نه کسانی که هزینه‌های سنگینی را مصرف کرده‌اند تا وارد مجلس شوند. اینها نمی‌توانند خیلی نیروهای انقلابی و کارآمدی باشند؛ تشخیص مردم اصولا درست است.  یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌ها این است که مجلس از مشارکت عظیم مردم برخوردار باشد، هر چه مشارکت مردم برای انتخاب نمایندگان‌شان بیشتر باشد، مطمئناً مجلس می‌تواند کارآمدتر، مؤثرتر و موفق‌تر عمل کند.  تأثیر کارگروه‌های اندیشه‌ورز از سوی خود نمایندگان برای بررسی بیشتر طرح‌ها و لوایح پیش از اینکه در صحن علنی تصویب شود، وظیفه نمایندگان است که برای رأی به یک موضوعی با بررسی دقیق، دید باز و نگاه درست رأی بدهند و بدون بررسی و مطالعه رأی ندهند؛ حتی اگر اعتراضی دارند با دید باز و کارشناسی شده می‌توانند قوانین خوبی را تصویب کنند.
 
چه بایسته‌هایی برای مجلس آینده در نظر بگیریم که یک مجلس انقلابی باشد؟
من اعتقاد دارم که اصلاح برخی قوانین زائد یکی از وظایف مجلس آینده است. قطعاً قوانین زائد باید کنار گذاشته شود. مجلس آینده باید در راستای کاهش تورم تلاش جدی کند و در راستای سیاست خارجی گام مؤثری بردارد. همچنین، در جهت رفع موانع تولید کارهای درستی انجام دهد. کم‌کردن تورم و افزایش رفاه مردم و رفع دغدغه‌های معیشتی آنها، از جمله مسائل اصلی و مهمی است که مجلس باید به آنها توجه کند تا درآمد مردم کفاف زندگی‌شان را بکند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات