صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۵۴۳۵۹

چرا دستاوردهای مجلس انقلابی دیده نشد؟

پایگاه بصیرت / انسیه ربیعی/ گروه پرونده
در هر کشوری که حکومت آن به برپایی دموکراسی قائل باشد، انتخابات بستری برای نشان دادن توان اراده مردم در تعیین سرنوشت‌شان است؛ از این رو اعطای رأی در این فرآیند گویای توانایی و خواست مردم در انتخاب نمایندگانی است که می‌خواهند آینده کشور خود را رقم بزنند، در این مطلب به آنچه بر این مجلس از انتخابات در ۱۳۹۸ تا امروز گذشته داریم. 
 
دوم اسفند ۱۳۹۸ چه شد؟
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره مجلس خبرگان روز جمعه، 2 اسفند با حضور مردم در تهران و شهرستان‌ها برگزار شد و نتایج اعلام شده تغییر در کرسی‌های پارلمان و ورود چهره‌های جدید به مجلس را نشان می‌داد. در انتخابات مجلس یازدهم، ۴۲/۵۷ درصد از واجدان شرایط کل کشور در انتخابات شرکت کردند و یک‌ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر از پایتخت‌نشینان پای صندوق رأی آمدند که با این احتساب ۲۵/۴ درصد واجدان شرایط را تشکیل می‌دادند. در این میان، نکته‌ای که در تحلیل انتخابات ۲ اسفند وجود داشت، این است که پیروز اصلی آن انتخابات، مردم بودند؛ چه مردمی که مشارکت کردند و رأی دادند و چه آنهایی که مشارکت نکردند. نتایج نهایی انتخابات نشان داد، درصد بالایی از نمایندگان مجلس دهم تغییر کردند و فقط ۵۶ نفر از آنها به مجلس یازدهم راه یافتند. آن چنانکه نظرسنجی‌ها هم پیشتر نشان می‌داد، اعتراض مردم به اوضاع اقتصادی و کارنامه نامطلوب دولت و مجلس اصلاح‌طلب در جلب رضایت مردم عامل اصلی انگیزش برخی از مردم برای مشارکت نکردن بود.
 
مجلس یازدهم چه کرد؟
واقعیت این است که مجلس یازدهم استانداردهای مجلس کارآمد، پویا، جوان و مناسب را ارتقا داد و سه سال پیاپی لقب مجلس انقلابی را از سوی رهبر معظم انقلاب به دست آورد؛ چرا که در این مدت کوتاه توانست حداقل ۳۰ قانون مهم را به تصویب برساند که مهم‌ترین آنها قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و سلامت باروری بود. همچنین تصویب قانون ساختار بانک مرکزی پس از ۵۰ سال، قانون تسهیل مجوز‌های کسب‌وکار که امضا‌های طلایی را از چرخه صدور حذف کرد، قانون مالیات بر سوداگری، قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات و... از دیگر مصوبات بهارستانی‌ها بود که کارنامه مجلس یازدهم را درخشان‌تر کرد. 
 
اقدامات مهمی که زیر سایه کم لطفی، رسانه‌ای نشد
باید اذعان داشت که مجلس یازدهم انقلابی عمل کرد و افزون بر افزایش حقوق ۱۲ برابری سربازان، مصوبات دیگری نیز داشت از این قرار که با اجرای خوب دولت حدود ۵ میلیون نفر از دهک‌های محروم برای درمان به صورت رایگان بیمه شدند و با تأمین هزینه‌های درمان بیماران صعب‌العلاج، دغدغه هزینه برای خانواده‌های این بیماران کاهش یافته است. همچنین تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال، تصویب متناسب‌سازی حقوق قشر ضعیف بازنشستگان به شکلی قابل اجرا و افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با در نظر گرفتن بودجه برای تأمين بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، از جمله مهم‌ترین آنهاست. این مجلس با نظارت‌های میدانی مشکلات مناطق محروم را دقیق شناخته و بودجه لازم را برای محرومیت‌زدایی با تعیین نقاط دقیق و با استفاده از ظرفیت نیرو‌های جهادی تأمین کرده است و هزاران میلیارد بودجه اشتغال‌زایی برای مناطق محروم تصویب کرده است.
 
باز هم جای خالی جهاد تبیین
این مجلس، قانون ارتقای امنیت زنان در برابر سوءرفتار را که نیاز جدی بانوان کشور و مطالبه حداقل ۲۰ ساله رهبر معظم انقلاب بود، قانون انتخابات مجلس را که به پیروی سیاست‌های ابلاغی انتخابات باید اصلاح می‌شد و قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ حجاب و عفاف را با در پیش گرفتن شجاعت و عقلانیت راه‌های ایجابی و سلبی مؤثر پیش روی مسئولان کشور گذاشت؛ اما باید گفت اقدامات درخور و شایسته‌ مجلس یازدهم باید بیش از این توجه رسانه‌های داخلی را به خود جلب می‌کرد؛ اما دو اتفاق مانع از این شد که مردم طعم خوش قانونی شدن تصمیمات درست در کشور را بچشند؛ نخست تبلیغات سوء رسانه‌های معاند و دیگری بی‌توجهی نمایندگان مجلس به اهمیت جهاد تبیین بود. در این باره نیز «فاطمه محمدبیگی» نایب رئیس کمیسیون جوانی جمعیت گفته بود: «باید از دستاوردهای این مجلس دفاع شود؛ متأسفانه برخی جریانات از پیش تعیین شده و معاند در حال تدارک دیدن یک جنگ علیه مجلس انقلابی هستند که قطعاً با حضور پرشور مردم در انتخابات نقش بر آب خواهد شد.»
 
کلام آخر
تجربه ثابت کرده است، کاهش مشارکت مردم در انتخابات، سبب طمع‌ورزی دشمن شده و کاهش امنیت و افزایش تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان را در پی داشته است؛ از همین‌رو مهم‌ترین هدف دشمن در جنگ شناختی تأثیرگذاری منفی بر باورها، امید و اعتماد مردم و کاهش مشارکت مردم در حمایت از نظام است و انتخابات بهترین فرصت برای تحقق این هدف را در اختیار دشمن قرار می‌دهد؛ به همین دلیل است که گاهی از سال‌ها قبل برای یک انتخابات برنامه‌ریزی می‌کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات