صبح صادق >>  نگاه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۵۴۶۱۰
دبیر علمی دوازدهمین کنگره شعر فرهنگیاران سپاه در گفت‌وگو با صبح صادق

رسالت شعر هدایت عاطفی و فکری جامعه است

با انتخاب «سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی» نویسنده کتاب‌های «يک دريچه تا شكفتن»، «هنوز نام تو گمنامی ا‌ست»، «دُرج ولایت»، «تصویر زلال عشق»، «جلوه صبح حیات»، «دنیای بی‌تو»، «سرشار از تنفس صبح هوای تو»، «ماهی سرخ کوثر» به عنوان دبیر علمی دوازدهمین کنگره شعر فرهنگیاران سپاه «مشق حماسه» بر آن شدیم تا برای آشنایی با فضای کنگره با وی به گفت‌وگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

یکی از برنامه‌های مبارزاتی که در قدیم بیشتر به چشم می‌خورد، رجزخوانی مبارزان در صحنه نبرد بود. این خود نشان می‌دهد که نیروی نظامی افزون بر اینکه باید از روحیه پرصلابتی برخوردار باشد، به یک روحیه شاعری هم نیاز دارد. با این نوع دیدگاه پاسخ شما درباره هدف برگزاری کنگره شعر فرهنگیاران سپاه «مشق حماسه» چیست؟
رسالت مهم شعر هدایت عاطفی و سپس هدایت فکری است. شاعر درباره یک موضوعی واکنش نشان می‌دهد و به این طریق در خواننده طریق حال ایجاد می‌کند. از دل این طریق حال هدایت فکری هم رخ می‌دهد. بر این اساس است که می‌گویند شعر باید محتوا داشته باشد. یکی از کاربردهای شعر در حوزه نظامی و در مقابله با دشمن است. شعر با سه عنصر «موسیقی»، «مضمون» و «احساس» می‌تواند هدایت عاطفی و سپس هدایت فکری را رقم بزند. شاعر در این حوزه با بیان حماسی و آن صلابتی که در مقابل دشمن دارد، دوست و دشمن را تبیین می‌کند؛ همانطور که در دوران هشت سال دفاع مقدس این موضوع و جایگاه شعر در برانگیختن عواطف و سپس هدایت فکری به خوبی دیده شد. به نظرم شعرای امروز که در کنگره‌هایی، مانند کنگره شعر فرهنگیاران سپاه شرکت می‌کنند، باید متوجه رسالت شعر هم باشند؛ برای نمونه می‌توان با الگوگیری از شعرهای حماسی گذشته و اثرگذاری آن اشعار را تجزیه و تحلیل کرد تا بتوان الگوهای مناسبی را به نسل امروزی و جوان هدیه داد.

بنابر اشعاری که شعرای سپاه سروده‌اند و آنچه تا به امروز به کنگره رسیده، چه چشم‌اندازی را برای آینده شعری سپاه متصورید؟
اگر شعرایی که در این کنگره‌ها شرکت می‌کنند، آثار گذشتگان را مطالعه کنند و ما نیز در این کنگره‌ها آثار غنی دهه‌های 60 و 70 را معرفی کنیم، مطمئناً چشم‌انداز خوبی را برای آینده شعری سپاه خواهیم دید. موضوع دوم آشنا کردن نسل امروز با مضامین و موضوعات دفاع مقدس است. امروز شاید شکل جنگ عوض شده باشد، اما فرهنگ و دیدگاه او تغییری نکرده است. بنابراین اگر ما دشمن‌شناسی و برائت از دشمن را به نسل امروز آموزش بدهیم، در این صورت است که ما محتوای شعری نسل امروز را تأمین و تثبیت کرده‌ایم. 

چه توصیه‌ای برای شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات دارید؟
رسالت شعرا امروز این است که با محتوای غنی وبه صورت فنی آن هدف ارزشمندی را که این انقلاب در مبارزه با ظالم، فاسد، طاغوت و شیاطین در خود می‌بیند، تقویت کند. این هدفی است که کنگره شعر فرهنگیاران سپاه دنبال می‌کند تا از این طریق نسل امروز را نسبت به شناسایی دشمن و برائت از آن آشنا کند. لازمه این سبک شعر گفتن این است که شاعر به خوبی از پس شناسایی دشمن بربیاید؛ در این صورت است که شاعر می‌تواند آن هدایت عاطفی و فکری را رقم بزند. ما هم در این کنگره‌ها از باب «فاستبقوا الخیرات» به استقبال شعرایی می‌رویم که حقیقتاً محتوای غنی را به صورت فنی آورده‌اند.  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات